Gårdagens

Mulla kävi erikoinen vieras. Mulla kävi äskettäin kylässä eilinen.

Tiedättekö sen maailmankaikkeuden ärsyttävimmän kappaleen Mamban Valokuvia. Se sopisi tämän tekstin taustamusiikiksi oivallisesti, paitsi että NOT. Koska se on se maailmankaikkeuden ärsyttävin yhdistelmä sanoja ja sointuja. Joten valitsen taustamusiikiksi Lauri Tähkän – Polte.

Se on jännä (kyllä, katson Pasilaa) mitä asioita ihminen muistaa. Mitkä asiat jää mielen sopukoihin ja mitkä haihtuu ilmaan. Mä muistan aina mitä hölmömpiä hetkiä, tunteita ja makuja. Ja tuoksuja. 

Muistatko sä miltä nämä tuoksuu,maistuu tai kuulostaa? Mä muistan. 

Hölmö rakkaus tuoksuu  Burberry Weekend for Men hajuvedelle. Kesäyö maistuu ja kuulostaa Leo South African valkoviinille ja kopiseville koroille. Juhannus -05 oli ja kuulosti Valvomon biisi Mikä kesä ja Virrat. Kesäpäivä mökillä tuoksuu kahville joka keitettettiin taas liian vahvaksi. Aurinko kesällä -06 tuoksui Dove Summer Glow body lotionille ja hielle. Koukkuniemen leppoisat aamut osastolla 33 ja Ulla mummun purppuran värinen ja pahasti kulunut kynsilakka kuulostaa Ylen aamu-TV tunnarilta. Muutto elokuun viimeisenä Hallituskadulle 15 A 12 ja J:n huivit eteiseisessä syksyisenä aamuna, tuoksuu Oriflamen Divine EDT:lle.

On myös päiviä, jotka jonkin tapahtuman takia jää sun elämään. Ei mene varmaan vuottakaan ilman, kun joku tietty päivä taas tullessaan jälleen ei herättäisi tajunnan muistelemaan asiaa, jota päivä joskus edusti tai tarkoitti. Look, it’s empty now. 

kuva_5.jpg

Ihminen rekisteröi muistiinsa asioita, joilla on ollut jollainlailla joku merkitys. Se hetki kun ensi kertaa tajuaa tai sanoo rakastavansa. Se tuoksu nenässä kun sydän hajosi sirpaleiksi. Tai se tunne huhtikuun räntäsateessa aamuyöllä kun päätät että tämä saa olla viimenen kerta. Tai Entäs se hetki kun huomaat että on kaikki hyvin ja olet onnellinen?

Tänä kesänä on tapahtunut paljon asioita mitkä mä haluan muistaa jälkeen päin. Jukka Pojan Kuuma kuumempi Kuumis -laini saa mut aina hymyilemään ja muistamaan duunipaikan ”tyttöjen huoneen”. Raejuusto persikanpaloilla tuo mun mieleen kesäaamut ensimmäisessä omassa kodissa. Kastunut aamulehden ja musteen tuoksu herättää mielikuvan kahden viikon tuskallisesta kylpyhuoneremonttiprojektista.

Tänä aamuna mä heräsin siihen tunteeseen että mun ei oo enää pakko. Se kuulosti kissan kehräykseltä ja tuntui kynsien leipomiselta unisella iholla. Se maistui kesäkurpitsaviipaleina suussa. Kuinka vapauttavaa se onkaan. Mun ei enää tarvitse kärsiä, uhrata tai ansaita sitä että mä oon olemassa ja mä voin nauttia elämästä. Mun ei tarvitse kysyä lupaa keneltäkään siihen mistä mä nautin tai mitä mä voin tehdä että mun mieli tulee hyväksi. Ja mun ei todella tarvitse kysyä muilta lupaa siihen että mä voin olla tyytyväinen siihen miltä mä näytän ja miltä se saa mut tuntemaan. 

Tämän kesän hyvä olo on maistunut raparperimansikkarahkalle, se on tuoksunut Cacharelin AmourAmour kesätuoksulle ja tuntunut höyhenen hipaisulta arpeutuvaan palovammaan. Toiveissa olisi että tämä kesä jäisi mieleen lisäksi myös perhosina vatsassa!

 

Suhteet Rakkaus Mieli Höpsöä

Turvaaja

Turvaaja on yksi niistä, jotka mä menetin syömishäiriölle. Ei niin että kyseisellä henkilöllä olisi ollut mainittu sairaus, vaan jonka sijasta mä päätin valita oman pakkomieleisen elämäni. Turvaajan tapauksessa mä siis valitsin parisuhteen ja ihanan henkilön sijasta pysyä oman pakkomielteeni pyörteissä. 

Tämä palomies tupsahti mun elämään oikeastaan akuutimpana aikana sairautta. Monesti ihmettelen miten se sinne onnistui tupsahtamaankaan, silloin en löytänyt sijaa edes ystäville, saati sitten miesten ajattelulle. Jotenkin se sinne kuitenkin löysi ja mä tykkäsin siitä samantien. 

Alusta asti Turvaaja oli lähes täydellinen mies. Meillä oli samat arvot, harrastukset ja mielenkiinnon kohteet. Se sai mun oloni alusta lähtien hyväksi ja turvalliseksi. Samalla mä sain paapoa sitä niin paljon kun halusin. Mun kaverit ja sen kaverit tuli toimeen loistavasti ja mun porukat tykkäs siitä kun dokut Dooris viinasta. Mä en voinut uskoo et tommosia miehiä oli vielä olemassa. Mä sain vihdosta viimein kukkia ja kehuja niin että korvat heilu! Lisäksi se ymmärsi ja hyväksyi mun tautisen pakkomielteeni syömiseen ja liikuntaan. Jostain syystä kumminkaan siellä syvimmässä sopukassa sydäntä ei liikahtanut mikään. Siitä huolimatta mä jäi siihen ja odottelemaan josko sekin lihas osoittaisi elon merkkejä.

Me touhuttiin ja harrastettiin yhdessä kaikkea mitä mä olin aina parisuhteelta halunnut. Kaikkea sitä mihin aiemmilla miehillä ei riittäny luonne tai kiinnostus. Me tutustuttiin toistemme elämiin täysin, ja melkoisella vauhdilla. Ihanin muisto meistä oli siirappinen halimus loma mun synttärien kunniaksi keväällä 2011. Kaunein lupaus mikä mulle jäi mieleen tältä matkalta oli lupaus uudesta reissusta. ”Mä vien sut Espanjaan heti kun saat pari kiloo lisää ittees” – ”Ai, eikö mentäs mielummin vaikka Braziliaan?” -”Kuule, sellaseen tarvii sit jo 5 lisäkiloo tyttöseni!” 😀 

Turvaajalla oli taito kannustaa ja ymmärtää mua mun häiriön kanssa.  Jos en olis paremmin tiennyt olisin voinut luulla että se oli itse myös sairastanut kyseisen kurimuksen. 

Me oltiinkin tosi hyvä pari, paperilla. Vähän aikaa seurusteltuani mä heräsin kuitenkin siihen että loppujen lopuks jos suhteesta riisui kaikki oheistuotteet pois, se ei itsessään tuntunut missään. Siitä taisi puuttua jotain oleellista. 

Pikku hiljaa mua alkoi ahdistaa ja ärsyttää kaikki sen tavat ja toimet. Mua ärsytti myös se että joku oli näkemässä mun elämän kummallisuuksia ja kuuntelemassa niitä kiukutteluja joihin joku tai jokin muu oli syyllinen. Mä halusin olla rauhassa häiriöni kanssa. Olin kai niin itsekäs että halusin pitää sairauteni, koska se oli edelleen se mikä oli vaan ja ainoastaan mun, ei kenenkään muun. Lisäksi meille tuli usein kinaa mun tarpeesta terapiaan tai ylipäätään mun syömisestä tai siihen liittyvistä asioista. Joskus se kuvitteli että mä valehtelin sille mun syömisistä, mutta sitä mä en kyllä koskaan tehnyt. Siinä mielessä mä olin epätyypillinen syömishäirikkö, sillä mä en koskaan valehdellu syöneeni jo tai piilottanu ruokaa. Mä olin aina ihan rehellisesti ja avoimesti vaan syömättä 😀

Mä olen mietiskellyt että johtuiko tunteen puute siitä että mä taisin olla tuolloin kykenemätön tuntemaan mitään muuta kun pelon ja vihansekaisuutta itseeni ja maailmaa kohtaan vai puuttuko meiltä todella se kemia. Ainakin taisin tehdä sen tunteen heräämisen mahdottomaksi jatkuvasti keskittämällä kaiken energiani vaa’alla juoksemiseen. Joko tai Erittäin hienon ja komean miehen kanssa mä kuitenkin sain kunnian kulkea hetken käsikädessä. Meidän äitikin jäi ikävöimään sitä, todennäköisesti vielä enemmän kuin mä. 

Tällä hetkellä Turvaaja on Lähi-idässä turvaamassa tuntemattomien rauhaa. 

 

kuva_4.jpg

 

Tämä mies ei ole ainut henkilö jonka ohi mä kuljin. Niin monen monta uutta ja vanhaa tuttavuutta meni ohi tai kaikkosi sen hetkisen elämäntapani takia. Mä kannoin mukanani näkymätöntä surun ja kiukun hajuista sumupilveä jota kestivät vain kovanenäisimmät. Tosin ehkä ne muut oli uhrattava, jotta loppujen lopuksi löysin polun jonka päästä löytyy oikea Madde. Ja tärkeimmät ovat palailleet sitä mukaan kun tyttökin on palaillut entiselleen.

Suhteet Oma elämä Rakkaus Mieli