Liikunnan ja liikkumattomuuden ilo

kuva_2_0.jpg

Yhden lenkin päätteeksi oksensin paperille tällaisen tekstin. Ironista kyllä,  se on kirjoitettu Benecol Post-It lapulle! Se olikin lähin kontakti rasvapakettiin tuohon aikaan. 

Osana mun syömishäiriötä, mulla on ollut pakonomainen tarve liikkua. Ei pelkästään sen takia että sillä sai kulutettua kaikki nekin vähät kalorit pois mitä päivän aikana uskalsi suustansa alas laittaa, vaan senkin takia että silloin tunsi tehneensä jotain. Jotain fyysistä ja uuvuttavaa, jotain minkä jälkeen sitä tunsi ansaitsevansa syödä edes sen säälittävän kasvissosekeiton, joka kaiken hyvän lisäksi oli vielä laimennettu vedellä, että ei kävisi vaan liian paksuksi! 

Pakonomainen liikunta on ollut myös kanava, jolla mä oon purkanut mun pahaa oloa pois. Ja believe me, sitähän oli taannoin riittämiin! Järjettömällä määrällä liikuntaa ja jatkuvalla tehoilulla mä yritin epätoivoisesti hävittää, piilottaa sekä unohtaa ne viat itsessäni, jotka mä kuvittelin johtaneen siihen että mua ei voinut enää rakastaa. Mä koin sen niin että jos olisin ollut toisenlainen, tilanne olisi toinen. Mussa oli se syy miksi mikään ei onnistunut. Samalla mä kai yritin tuoda niiden vikojen tilalle jotain ominaisuuksia joiden mä kuvittelin olevan hyviä ominaisuuksia. Jälkeen päin ajateltuna, törröttävät luut, väsyneet kasvot ja ohentunut tukka ei kai ihan voi sanoa olevan yhtäläisyysmerkin jatkeena hyvännäköselle ja timmille mimmille. 

Tovi sitten mä kuulin helpottavan uutisen! Viat voi kuuleman mukaan olla myös ominaisuuksia. Mä alankin nyt tottua ajatukseen siitä, että ehkä mä en ollutkaan luonteenvikainen. Ehkä mä vaan olenkin vaan impulsiivinen, enkä niinkään räjähdysaltis. Jos mä olenkin omistautuva sen sijaan että olisin omistushaluinen 😉

Yllättäen kyllä, vaikka suhteeni liikuntaan oli hiukan vääristynyt, mulla oli aina oikea vilpitön ilo liikkua. Mä todella nautin juosta, treenata ja touhuta. Olisi vain pitänyt touhuta kohtuudella niin että sitä energiaa olisi jäänyt muuhunkin. Niin ja että se syöminen olisi vastannut treenin määrää.

Viime aikoina mä olen löytänyt vihdoin liikkumattomuuden ilon. Aiemmin jos oli päiviä kun kroppa oli totaalisen rikki tai ei muuten vaan huvittanut urheilla, niin sinne lenkille mentiin silti, vaikka pakolla. Nyt mä osaan antaa itelleni sen vaihtoehdon että todella teen jotain muuta, mitä huvittaa ikinä huvittaa ja annan kropan levätä. Mä aion löytää myös taas uudestaan mun rakkaat kästityöharrastukset. Neulominen, askartelu ja ompelu oli pitkän aikaa, ennen urheilua, niitä asioita jotka täyttivät mun päivät. Mun ei tarvitse treenata yhtä hulluna kuin ammattiurheilija, sillä mä en sellainen ole! Mä olen myös keventänyt treenejäni, jotta ne ei vetäis musta aina kaikkia mehuja. Sillä sitähän pitää jäädä vielä muuhunkin elämään ja kavereillekin juotavaksi!

Tän kesän paras treenikaverini onkin ollut köykäinen kahvakuula. Kahvakuulatreeni, kesäntuoksuisena aamuna Pyynikillä ravitsevan aamupalan päälle, saa mielen ja kropan ihan erilailla hereille,  kuin vedet silmissä vedetty salirääkki aliravitsemustilassa!

554675_10150857531820356_472555657_n.jpg

 

Hyvinvointi Liikunta Mieli Terveys

Ilon hetkiä

Mitä pienempi asia, sitä suurempi ilo? Siltä musta ainakin tuntuu, kun olen nyt etsinyt ja löytänyt iloja elämääni. Mitä pienempi asia sitä suurempi erävoitto pelosta, esim. syödä taas normaalien ihmisten, rasvaa sisältävää, ruokaa. Olen siis löytänyt long gone olleen ystäväni rasvan. 

Vihdoin taas ilon ruokailuun ja ajoittaiseen herkutteluunkin löytäneenä, seuraavassa kaksi Herkkuhetkeä.

kuva_1_0.jpg

Ruisleipä appelsiinituorejuustolla ja mandariinipaloilla.

 

kuva_2.jpg

Kunnon läskikermainen raparperi-mansikkarahka. 

Eräs tuttuni kysyi minulta taannoin koska viimeksi olit ilahtunut? Mietittyäni hetken, mietin toisen hetken. Ja kolmannen hetken, kunnes kuudennessa hetkessä huomasin että mä en osannut sanoa, mä en siis muistanut. Siitä oli siis liian kauan.

Mutta nyt mä olen ilahtunut. Sillä!  Mä olen löytänyt uuden harrastuksen, päiväkirjabloggaamisen, varannut matkan paratiisiin ja saanut kylpyhuoneremontin vihdoin valmiiksi (tosin minä itsehän en ole laittanut tikkua ristiin sen osalta, sen enempää kuin painanut verkkopankissa ”uusi maksu” nappia aina uuden erälaskun kilahdettua sähköpostiini). 

Kesänlapsena mua ilahduttaa myös suunnattomasti varhaiset kesäaamut. Ihaillessa alla olevaa kuvaa meidän mökin rannasta, ei voi siis tässä kohtaa lukea huonoksi puoleksi sitä että nousee jo kukonlaulun aikaan (vieläkin) muiden eläkeläissielujen kanssa. 

kuva_0.jpg

Etsiessä iloja elämään tai elämästä, olen huomannut että ne ei tarvitse olla kooltaan tai arvoltaan suuria tai erityisiä. Niissä ei tarvitse ylittää rajoja tai saavuttaa suuria. Suurimman ilon tuottaa se että on osannut ja malttanut nauttia siitä pienestä ilosta mikä juuri siinä hetkessä on ajankohtaista. 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Liikunta