Nykymainonta: helmiä sioilta
Mainonta on aina osannut nykiä ihmisiä korvanipukasta ja kerjätä huomiota arveluttavilla sloganeilla tai mielipiteitä rajustikin jakavilla kuvilla. Mieleen tulee esimerkiksi Benetton jostain 90-luvulta. Näistä mainoksista yleensä näkyy se, että ne on viimeisen päälle mietittyjä ja hiottuja, ammattilaisten väsäämiä.
Sosiaalinen media on kuitenkin selkeästi päässyt muovaamaan mainontaa siinä mielessä, että varsinkin pienyritysten on helpompi julkaista ja levittää mainoksiaan esim. Facebookin kautta. Hyvä juttu yrityksille, mutta samalla näiden mainosten mukaan ammattilaisotteen puuttuessa mahtuu aika paljon suoranaista paskaa, joka saattaa loppupeleissä jopa kostautua pahasti.
Erityisesti olen huomannut että Facebookin mainoksissa on armottomasti kirjoitusvirheitä, koska yrittäjät kirjoittavat mainostekstinsä itse ja nappaavat Googlesta jonkun aiheeseen sopivan kuvan lisukkeeksi, niitä sen kummemmin lisensoimatta. Hyvin menee.
Koska olen kolmekymppinen, nyttemmin taas sinkku mies, minun Facebookissani viljellään jatkuvasti linkkejä erinäisille deittisivustoille. Jokaisen mainoksen kuvana on iso tissipari, jonka lisäksi yläreunasta on yleensä hahmotettavissa naisen kasvot tai edes osa niistä. Näistä on Benetton-tyylinen vihjailu kaukana.
Tissithän eivät minua tietenkään häiritse, mutta viime aikoina on alkanut esiintyä monta eri versiota yhdestä tietystä mainoksesta joka hankaa minua vastakarvaan:
Tämä on tietysti pelkkä tippa avomeressä maailman muiden mauttomien mainosten seassa, mutta minusta ei ihmisen tarvitse olla äärifeministi saadakseen tästä mainoksesta pahan maun suuhunsa. Jos sinkkumutseille on oma sivustonsa, se on ihan ok, mutta ajatus siitä että heille pitää erikseen ”antaa tilaisuus” tuo mieleen olettamuksen että normaalisti näin ei tehdä.
Koska en ole täysin aivoton, tiedän kyllä että sinkuista yh-äideistä on olemassa mauton stereotyyppi, kuten myös sinkkumiesten suhtautumisesta yh-äiteihin. Molemmat mielestäni hevonpaskaa, mutta okei. Selkeästi isotissimainokset on myöskin laadittu tiettyä demografiaa silmällä pitäen.
Verbalisointi on kuitenkin isompi juttu, enemmän in your face. Isotissimainostenkin teksti on aina tyyliä ”etsi uusi rakkaus” tai ”kivat naiset odottavat yhteydenottoasi”, eikä suinkaan että ”anna isotissisille sinkkumuijille tilaisuus”.
—
Toinen mainosmaailman erikoisherkku tuli vastaan kun eräänä myöhäisiltana älyluurillani (joka siinä vaiheessa iltaa oli minua taatusti älykkäämpi, heh heh) selailin Livestrong.com-sivustolla tietoja herkkusienistä. Tällainen automaailman mainosjalokivi tuli vastaan:
Livestrong.com on jenkkiläinen sivusto, mutta sen mainokset on laajalti lokalisoitu eli suomalainen vierailija näkee suomenkielisiä mainoksia, sikäli kuin niitä on saatavilla. Minua näin jälkikäteen harmittaa että otin mainoksesta kuvankaappauksen menemättä sen mainostaman yrityksen sivuille; olisin niin mielelläni antanut heille mainoksestaan verbaalista palautetta.
Ymmärrän kyllä, että monet normeja loukkaavatkin verbit ovat alkaneet sulaa osaksi suht’ tavallista verbaalista kanssakäyntiä ja katupuhetta. Mutta en silti mitenkään saa järkeistettyä sitä, että termiä ”raiskaus” voidaan käyttää puhuessa mistään muusta kuin siitä itsestään. Raiskauksen trivialisointi ei pitäisi missään muodossa olla hyväksyttävää, varsinkaan maassa jossa siitä ei rikoksena anneta edes millään tavalla suhteellisia rangaistuksia.
Ehkä olen tällä viikolla tavallista tiukkapipoisempi, mutta rajansa kaikella.