¡Ay ay ay, que fresca!

¡Hola guapas y guapos!

Que bonita päivä tänään ja que fresca latinoresepti täältä onkaan teille tulossa!

Seuraavaa juomaa kun juo, niin alkaa juoksemaan lujaa, puhumaan espanjaa ja käyttämään paljon huutomerkkejä! Tai muuten vain voimaan freesisti ja elinvoimaisesti.

Ja jos olet yksi meistä, joka on jo omaksunut sitruunaveden käytön joka-aamuiseksi rutiiniksi, niin tässä tulisi erinomainen päivitys sille juomalle. lemon-lemon-lemon.jpg

Mutta tehdäänpä ensin pieni trippi aavan meren tuolle puolen ja ajassa tuhansia vuosia taaksepäin, minne pian jakamani juoman juuret juontavat.

Tuolla Pohjois-Meksikon karulla aavikolla näette nyt Tarahumara-heimolaisten juoksevan paahteessa ja hiekan pöllytessä. Jossain huutaa korppikotka. Sisilisko seuraa hievahtamatta kaktuksen juurella ohi kiitäviä juoksijoita. Kymmenet ja kymmenet kilometrit taittuvat, mutta juoksijoiden askel säilyy kevyenä. Sata kilometriä täyttyy, ilma väreilee kuumana ja juoksijat pysähtyvät juomaan. Mutta mitä he kittaavatkaan alas nielustaan? Red Bullia vai Gatoradea? No way Jose, nuo tyypit juovat chiasiemenillä höystettyä vettä! Ja jatkavat sitten rennosti juoksuaan, aina noin 150 kilomterin matkan verran. Tuosta noin vain, ihan huviksensa.chia-juoma.jpg

Kyseinen maalailu ei ollut mielikuvitukseni tuotosta. Meksikolainen Tamahumara-heimo oli ja on edelleen olemassa, ja he ovat erityisesti tunnettuja pitkänmatkanjuoksuistaan. Heimon nimikin tarkoittaa “he, jotka juoksevat lujaa.” Kyseiset sankarit joivat Iskiate-juomaa, jota nykyisin kutsutaan myös Chia Frescaksi. Chia Frescaa on pidetty ns. juoksijoiden juomana ja sanotaan, että myös meksikolaiset soturit käyttivät chia-juomaa saadakseen kestävyyttä, energiaa ja pysyäkseen hyvin nesteytettyinä. Myös Atsteekki-soturien kerrotaan käyttäneen chia-vettä energiajuomanaan.chia-fresca-recipe.jpg

Vaikka et olisi lähdössä aavikkojuoksulle tai taistelukentille – mitä todellakin toivon, peace – niin tämä juoma kannattaa ehdottomasti testata ja ottaa ihan päivittäiseksi tavaksi. Kyseinen luonnollinen energiajuoma antaa kropalle oikein mukavasti proteiinia, kuituja ja reilusti hyviä rasvahappoja ja muun muassa A-, B1-, B2-, B3-vitamiineja ja kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä. Vatsantoiminnalle se on myös todella suositeltava lisä.

chia-fresca-drink.jpgchia-fresca-drink-lemon.jpg

Chia Frescan voit tehdä ihan vain sekottamalla veteen chia-siemeniä ja antamalla juoman seistä noin 10 minuuttia tai vaikka yön yli jääkaapissa. Ennen juomista puristat sekaan sitruunasta mehua ja halutessasi lisää vielä hieman hunajaa, jolloin juomaan saa makeutta ja saat siitä lisää energiaa.

Ay ay ayyy, que fresca! 

Chia-juomaa voi myös valmistaa isomman satsin kerralla ja nautiskella päivän aikana. Mitä pidempään siemenet likoavat vedessä, sen enemmän neste hyytelöityy. Itse olen tottunut tuohon aavistuksen sammakon kutua koostumukseltaan muistuttavaan juomaan, mutta aloittelijalle se voi vaatia hieman totuttelua. Maku on kuitenkin raikas ja tehot sen verran hyviä, että kutukoostumusta ei kannata säikähtää. chia-fresca-lemon.jpgwhen-life-gives-you-lemons.jpg

Meksikolaisten jalanjäljissä, muy freesiä viikon jatkoa!

♥ Virpi

Kommentit (27)
  1. Hei, kiitos ohjeesta. Heti alkoi kiinnostaa suuresti. 🙂
    Mutta vaikka juomaa sitruunavedeksikin kutsutaan, niin kuinka olennainen osa sitruuna on? Itse sairastan erästä nivelreumatyyppiä ja minulle on suositeltu ”sitruksetonta” ruokavaliota. Kärsiiköhän juoman hyvät vaikutukset, jos sitruunan jättää pois? Korvata sitä tuskin voi millään…

  2. Mahtava idea, pitääkin kokeilla tätä urheilujuomana, kun Roller derby -treenini kestävät usein 2 tai 3 tuntia ja ovat hyvin intensiivisiä, mutta mitään sokerilla ja kemikaaleilla höystettyä ”energiajuomaa” ei oikein tee mieli litkiä!

    Olen muutenkin saanut upeasta blogistasi paljon innostusta jaksaa ja vaivautua taas yhä enemmän kokeilemaan uusia terveellisen leipomisen, mehujen ja smoothieiden reseptejä.

    Sellaista nyt sitten sinulta asiantuntijalta kysyisin, kun mehulingolla porkkanamehua itse tehdessä yli jää todella paljon kuituista, kuivahkoa porkkana”muhjua” ja tuntuu kauhealta heittää niin paljon ruokatavaraa vaan roskiin, niin osaatko sanoa, mikä sellaisen muhjun ravintosisältö suunnilleen on ja voisiko sitä järkevästi hyödyntää jossain resepteissä? Mehulinkoni oli aika halpa ja ylijäänyt muhju on vielä suht värikästä ja kosteaa, ehkä sekin vaikuttaa käytettävyyteen? Eilen heitin pari desiä tuota mössöä tekemääni tattaripannarin taikinaan, ja ihan mukavasti se tuntui sinne sopivan. Nyt tekisi mieli keksiä, mihin muuhun sitä voisi lykätä.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *