Hengityskoulu – Osa 1

Olen usein heittänyt blogipostauksieni perään: ”Muistakaa hengittää ja hymyillä.” Tämä siitä syystä, että uskon näiden kahden toiminnon olevan keskeisimmissä rooleissa hyvinvointimme kannalta. Koska kumpikaan näistä ei silti aina näytä tapahtuvan niin helposti kuin luulisi, päätin kokeilla helpottaa edes toista niistä ja järjestää pienen hengityskoulun. Kenties se innostaisi joitain pysähtymään miettimään tätä armasta ja usein kovin hutiloiden käytettyä elintoimintoamme.

Vanhan intialaisen sanonnan mukaan meille jokaiselle on annettu yhtä monta hengitystä elämäämme varten. On vain itsestämme kiinni kuinka syvään ja hitaasti hengitämme, eli kuinka pitkään elämme.

Nykymenon vitsauksista esimerkiksi kiire ja stressi ovat erityisen hyviä hengityksen salpaajia. Itse asiassa kaikenlaiset paniikkituntemukset muuttavat hengityksen pinnalliseksi, nopeaksi ja ”pupumaiseksi”. Kuitenkin huolellinen, syvä hengittäminen on parasta sisäistä hierontaa mitä voimme kropallemme antaa. Se on paras tapa hapettaa elimistö, rentouttaa, vähentää väsymystä ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Ennen kuin siis pinkaiset ensi viikon askareisiin, pyhitä tämä sunnuntai hengityksesi tarkkailuun.

Pysähdy ihan alkuun seuraamaan hengitystäsi. Kuinka nopea on hengityksesi tahti ja kuinka syvälle ja laajalle tunnet hengittämäsi hapen leviävän? Missä kohtaa kroppaasi hengitys tuntuu?

Uskallan veikata että monilla hengitys tuntuu lähinnä kurkun päässä ja hienoisesti jossain solisluiden alla yläkeuhkoissa. Hartialihakset saattavat myös hieman kohoilla nopeahkon hengityksen rytmissä. Nämä ovat tyypillisiä pinnallisen hengityksen piirteitä. Mutta ei hätiä mitiä! Voimme nimittäin opetella uudelleen sen jalon taidon, jonka pienenä lapsena hallitsimme, eli syvän pallealähtöisen hengittämisen.

Aluksi kannattaa tsekata pallean toimivuus, sillä se on tärkein lihas hyvässä hengityksessä.
Laske kämmenesi napasi päälle ja hengitä hitaasti sisään ja hitaasti ulos nenäsi kautta. Pallean tulisi ulos hengittäessäsi painua alas, jolloin vatsasi pullistuu ja sisään hengittäessäsi nousta ylös kohti rintakehää, jolloin vatsasi painuu sisään. Mikäli et tunne mainittavaa kohoilua vatsassasi, kokeile seuraavaa: Kuvittele vatsaasi, napasi taakse ilmapallo, jonka täytät imemällä hitaaaaaaaaaaasti ilmaa nenäsi kautta vatsaasi. Hengitä sitten hitaaaaaaaaasti ulos, jolloin vatsapallosi tyhjenee. Jatka ilmapallon täyttöä ja tyhjennystä noin viiden minuutin ajan. Harjoittele vatsasi pullistelua hengityksellä, kunnes huomaat kuinka saat täytettyä ilmapallon äärimmilleen ja tyhjennettyä ilman suurempia ponnisteluita.

Tässäpä tämän päivän hengittelyt. Seuraavalla oppitunnilla, joka tapahtuu joskus viikon sisällä, menemme neniimme.

Ainiin, läksyt meinasi unohtua: Muistakaa hengittää ja hymyillä!

♥ Virpi

(kuva1:www.lolitas.se, kuva2:www.seemeeverywhere.com)

Kommentit (5)
  1. Pirkko, juu, joogasta itsellänikin aikoinaan vuosia sitten lähti innostus oman hengityksen tunnusteluun. Nyt olen alkanut taas tekemään päivittäisiä hengitysharjoituksia, ja siitäpä idea tähän hengityskouluunkin lähti. a, Vautsi, mahtavaa että tykkäilet ja olet saanut ruokajuttuihin apua! Pysy kanavalla. 🙂

  2. A rolling stone is worth two in the bush, thnaks to this article.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *