Kevyesti raskaana – Osa 2

Eilen aloittamani postaus raskausajan olonkevennysnikseistä jatkuu…

 

Ruokavalio
Raskaana olevat naiset ja ruoka. Siinäpä yksi ikuinen vitsailujen ja ihmetyksen aihe. Eikä syyttä. Itsekin on tullut huomattua kuinka makutottumukset ja himot ovat kohdistuneet melkoisen yllättäviin ruokiin, ja ei aina niihin terveellisimpiin.

 

Alkuraskauteni kuvotus teki syömisestä lisäksi melko haastavaa puuhaa, pienten annosten syöminen parin tunnin välein oli paras keino pitää olo edes jotenkuten siedettävänä. Vaikka olen vakaasti sitä mieltä että ennen raskautta ja raskausaikana kannattaa satsata erityisen ravinteikkaaseen ruokaan, sillä onhan ruoka kasvavan sikiönkin kasvuainesta, ei raskauspahoinvoinnin takia kannata ottaa stressiä tai morkkista syömisistään. Silloin on tärkeintä saada ylipäätään syödyksi, mikä voi tarkoittaa outojenkin mielihalujen mukaan menemistä.

 

Olon normalisoiduttua, mikäli sellaisesta voi ylipäätään raskausaikana puhua, kannattaa kuitenkin miettiä syömisiään. Monesti raskautta pidetään hyvänä tekosyynä vetää päivittäin roskaruokaa ja herkkuja, mutta yhdeksän kuukautta voi käydä melkoisen tukalaksi ajaksi, sekä fyysisesti että henkisesti, jos ruoka-asioissa ei pyri pitämään rotia.

 

Vaikka raskausaikana kehon viestejä kannattaa ehdottomasti kuunnella, sillä usein naisen intuitio omista tarpeistaan on silloin normaalia herkempi, ei hampurilaisia tai munkkeja päivittäin kaipaavaa kroppaa kannata uskoa. Ei ole järin kannattavaa hankaloittaa ties kuinka monennella lisäkierroksella käyvän ja sisässään uutta ihmisalkua kasvattavan kehonsa työtä tuuppaamalla sisuksiinsa kehnoa kasvuainesta, kuten transrasvoja ja valkoista sokeria. Yksi tai kaksi herkkupäivää viikossa on jo hyvä tapa pitää homma kurissa. Muuten makeanhimoa voi tyydyttää hedelmillä, kuten luomuviinirypäleillä ja -mandariineilla ja hiilarihimoa vaikka luomulaatuisella tai omatekemällä täysjyväleivällä ja sen päälle levitetyllä kirnuvoilla.

 

Yllä kirjoittamani ei todellakaan ole tarkoitus syyllistää ketään, pelkästään vinkata kiinnittämään tähänkin asiaan huomiota. Koska kannattaa todella muistaa että syömällä edes suhteellisen terveellisesti raskausaikana voi ehkäistä tai helpottaa monia vitsauksia aina raskausajan diabeteksestä, närästyksestä ja hiivatulehduksesta raskausarpiin, turvotukseen ja anemiaan.

 

Suositukseni:
-Raskausajan ruokavaliota on hyvä fiksata siten, että sieltä löytyy normaalia enemmän proteiinia, hyviä rasvoja, kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä sisältäviä ruokia. Raskausaikana erityistärkeän foolihapon saantia voi turvata syömällä reilusti vihreitä vihanneksia, kuten parsaa, marjoja, kananmunaa (keltuainen), paprikaa ja leseitä.
-Kokeile ottaa tavaksi nauttia joka päivä noin puoli litraa hyvin sulavaa marja- tai vihersmoothieta, joista ravintoaineet imeytyvät helposti. Kun päivittäisen smoothien sekaan tuppaa mahdollisimman paljon ravinteikkaita ja puhtaita aineksia voi olla jo hyvillä mielin.

-Nauti päivittäin liotettuja Chia-siemeniä, esimerkiksi 2-4 ruokalusikallista smoothien seassa. Saat niistä mm. tärkeitä rasvahappoja ja ne ehkäisevät ja hoitavat raskausajalle tyypillistä kovaa vatsaa.
-Suosi puhtaita, myrkyttömiä luomuruokia.
-Pidä ruokavalio mahdollisimman monimuotoisena, jolloin eri ravintoaineiden monipuolinen saanti paranee.
-Syö paljon tuoreita, erivärisiä kasviksia ja hedelmiä tai valmista niistä smoothieita ja soseita.

-Muista hapatetut ruuat, kuten maustamaton luomujukurtti. Ne ovat helliä ruuansulatukselle mikä voi auttaa pahoinvoinnissa. Saat niistä myös hyviä maitohappobakteereja, jotka ovat tärkeitä raskaudesta alentuneen immuniteetin takia.
-Pyri syömään joka aterialla laadukasta proteiinia, kuten papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä, myrkytöntä kalaa, luomulihaa tai riistaa. Vapaiden luomukanojen munat ovat mahtavaa raskausruokaa.
-Omasi ja vauvasi hyvinvoinnin takia vältä valkoista sokeria ja viljaa ja korvaa ne kasviksilla, täysjyvällä ja luomuhedelmillä.
-Lisää rasvojen, kuten härskiintymättömien öljyjen käyttöä raskausaikana.

 

Näiden lisäksi suosittelisin vielä Omega-3-rasvahappoja, jonkun laadukkaan öljylisän muodossa (tarpeen muun muassa omille ja vauvan aivoille ja hermostolle, auttaa myös hormonipyörityksen aiheuttamaan alakuloon ja masennukseen), hyvää maitohappobakteerilisää ja D-vitamiinia 100-125µg(mikrogrammaa)/vrk, joka on mm. useiden amerikkalaislääkäreiden suositus raskausajalle. Erilaisten raskausajan ravintolisien turvallisuudesta ja tarpeellisuudesta ollaan montaa mieltä, ja jokainen tekee lopulta valinnan omaan fiilikseen nojaten. Suosittuja orgaanisia raskausravintolisiä löytyy esimerkiksi New Chapterilta  ja Super Nutritionilta . Edellä mainittuja olen itse käyttänyt, tosin hieman epäsäännöllisesti.

 

Kivut ja kolotukset
Niin kutsuttujen väistämättömien raskausoireidenkaan kanssa ei ole välttämättä pakko kärsiä, vaan oloaan voi koittaa helpottaa lukuisin eri menetelmin, joista harvassa neuvolassa puhutaan. Moniin vaivoihin on saatavilla apua luonnollisista ja ns. vaihtoehtoisista hoitomenetelmistä. Itse kuulin parikin kertaa raskauteni aikana lääkärin suusta lauseen: ”Tämä nyt vain kuuluu raskauteen, ei sille oikein voi mitään.”, mutta hetken asiaa tutkiskeltuani löysin itse ratkaisun vaivaani ja oivalsin taas jotain uutta kehostani ja sen tavasta reagoida. Itsenäinen ja monipuolinen tiedonhankinta on ollut se paras tapa viisastua tässäkin aiheessa.

 

Yksi esimerkki: Viimeisen raskauskolmanneksen alussa aloin saamaan ennenaikaisia, kivuliaita supistuksia, joille lääkäri ei löytänyt mitään syytä. Minulle tämä oli vaikea hyväksyä, sillä uskon että kaikkeen on olemassa syy. Kaiken huippuna neuvolalääkäri määräsi minulle ikään kuin varmuuden vuoksi antibioottikuurin (jota en kuitenkaan ottanut), mikäli supistelut johtuisivat emätintulehduksesta, josta minulla ei kuitenkaan ollut oireita. Hakeuduin yksityiselle lääkäriasemalle, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Kari Teramon pakeille, joka yli 20-vuoden kokemuksella totesi antibioottikuurin olevan täysin tarpeeton, kuten olin ounastellut. Muuten loistavasta palvelusta ja tutkimuksesta huolimatta en silti saanut tyydyttävää selitystä supisteluilleni, joten jatkoin etsintää.

 

Sitten ystäväni vinkkasi minulle pätevää osteopaattia, Hannu Koivistoa, joka työskentelee Töölön osteopatia -nimisessä yrityksessä. Hannu totesi että lantiossani on lievää epätasapainoa ja leuoissani oli jännitystä (leukojen jännitys heijastuu suoraan lantioon ja kohtuun), jotka voisivat olla selityksinä supisteluille. Ja niin ihme tapahtui, jo yhden käsittelykerran jälkeen päivittäin piinanneen supistelut todella loppuivat! Toisella käsittelyllä hävisivät närästys ja satunnaiset issiaskiputyyppiset kolotukset. Loppuraskauteni olen tallustellut mainiossa voinnissa ja hyvillä mielin. Näillä kokemuksillani suosittelen siis lämpimästi raskausvaivojen kanssa kärvisteleviä etsimään käsiinsä osteopaatin, jolla on hyvää kokemusta raskaana olevien hoidosta. Osteopatian lisäksi akupunktio ja vyöhyketerapia ovat hoitomuotoja, joita kannattaa ehdottomasti kokeilla jos raskaus käy turhan raskaaksi.

 

Omatoimisesti erilaisia kipuja kannattaa ennaltaehkäistä ja hoitaa mammajoogalla ja venyttelyllä, joihin löytyy hyviä neuvoja alan kirjoista ja netistä. Oma suosikkiopukseni on ollut Malla Rautaparran Raskaus, synnytys, äitiys – Äidiksi omaa kehoa kuunnellen, josta löytyy mm. hyviä jooga- ja venytysliikkeitä.

 

Lopuksi vielä itse hyödyllisiksi ja kiinnostaviksi kokemiani linkkejä ja kirjoja raskautta ja synnytystä silmällä pitäen. 

(pst, synnytyksestä ja siihen valmistautumisesta tulossa myöhemmin ihka oma postaus!)

 

Ja jakakaa toki te muutkin raskaana olijat ja raskaana olleet omia hyvinvointivinkkejänne ja linkkejänne aiheen tiimoilta!

 

Linkkejä:
Hyvää yleistietoa raskaudesta ja synnytyksestä:

bebesinfo

 

Hoitoja:
Osteopatia:
Töölön osteopatia
Lasten osteopatia
Akupunktio:
Heket – kätilö Anu Lampinen

 

Aromaterapia, luonnonyrtit ja homeopatia apuna raskaudessa ja synnytyksessä:
Frantsilan Onnellinen odostus
Aromatherapy for Pregnancy and Birth
Homeopatia raskaudessa ja synnytyksessä

 

Tietoa ja tukea aktiiviseen ja luonnolliseen synnytykseen sekä tietoa luonnollisesta kivunlievityksestä:
Aktiivinen synnytys Ry 

Doulapalvelu 

Yebomama 

Luonnollinen kivunlievitys 

Synnytyslaulu 

 

Voimaannuttavia, hyviä synnytyskertomuksia:
Voimaannuttavat synnytyskokemukset 

Birth stories 

Hypnosynnytyskertomuksia

 

Synnytysrentoutus ja hypnosynnytys:
Synnytä rentoutuneena 
Alternative Relaxation Techniques 
Hypnosynnytys 
Hypnobirthing UK 
Hypnobirthing 
Orgasmic Birth 

 

Vauvan optimaalisesta synnytysasennosta:
Spinning babies 
Optimaalinen vauvan asento 

 

Raskaus-/synnytysblogit:
Synnytysmatkalla 
Voimaannuttava synnytys
The Art of Making a Baby 

 

Kirjoja:
-Ina May Gaskin: Guide to Childbirth.
-Ina May Gaskin: Guide to Breastfeeding.
-Malla Rautaparta: Raskaus, synnytys, äitiys. Äidiksi omaa kehoa kuunnellen.
-Hilkka-Liisa Vuori & Marjaana Laitinen: Synnytyslaulu – rentouttava äänenkäyttö synnytyksessä ja raskauden aikana.
-Minna Haataja: Hyvä syntymä. Kirja odottavalle äidille.
-Hanna Hirvonen: Isä syntymässä. Vauvan odostus, syntymä ja hoito.
-Elina Tanskanen: Jetlagissa – Yhdellä kädellä kirjoitettu opas vauvavuoteen.
Muita: 

Bebes.fi – Kirjat
 

♥ Virpi

Kommentit (22)
  1. Paljon hyviä vinkkejä ja kiitos näistä. Itse olen kokenut d-vitamiinilisät käytännössä pakolliseksi itselleni talviaikaan. Tuntuu, että energiat loppuvat täysin ilman niitä ja iho alkaa voimaan huonommin.

  2. xjeduhxksxx
    15.5.2012, 17:54

    jANCO1 iejvwxwfuelr

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *