Luonnostaan makee

Kirjoitin teille viime viikolla hieman karkkiaddiktion selättämisestä ja siitä, mitä kikkoja voi käyttää sokerihimon iskiessä. Ajattelin nyt samaan vanaveteen postata pienen esittelyn sokerin korvaajista, eli niistä luonnollisista makeuttajista, joita kotikokkailija voi käyttää ruuissaan ja leipomuksissaan. Kyseessä on lähinnä pieni esittely omista suosikeistani, ei kattava selonteko kaikista luonnollisista makeuttajista, joita löytyy isompi liuta. Nämä ovat kuitenkin tuotteita, joita itse pidän parhaimpina ja terveellisimpinä makeuttajina.

hunaja-hunaja.jpg

Oman huushollini kaapeista ei ole tosiaan enää aikoihin löytynyt sokeria, eikä sitä ole kyllä tullut edes ikävä. Ruuan kaivatessa makeuttajaa löytyy aina jokin luonnollinen ja parempi vaihtoehto. Yleensä se on hunaja, toisinaan stevia, joskus taas kuivatut hedelmät. Luonnollisena ja tervellisenä markkinoitua agave-siirappia käytän äärimmäisen harvoin, ja se meneekin itsellä melkein samaan kategoriaan perussokerin kanssa, vaikka onkin hieman parempi vaihtoehto. Samaan kastiin menevät muun muassa raakaruokosokeri, intiaanisokeri ja kookossokeri, jotka ovat toki vähemmän terveydelle haitallisia kuin prosessoitu sokeri, mutta eivät terveysruokaa. (lue lisää aiheesta jutun lopussa olevasta linkistä)

dry-apricots.jpg

Mukavat makeuttajat:

Hunaja – Kuumentamaton luomulaatuinen hunaja sisältää probiootteja, entsyymejä ja ravintoaineita. Hunajalla on todettu olevan runsaasti terveysvaikutuksia, etenkin Manuka-hunajalla, joka on myös antibakteerista. Hunaja sisältää kuitenkin runsaasti fruktoosia, joten runsas käyttö ei ole hyväksi, etenkään jos kropassa on liikaa hiivaa. Alle ruokalusikallinen hunajaa päivässä on hyvä annostus. Käytä vain kuumentamatonta, raakaa luomuhunjaa ja suosi kotimaista. 

Stevia – Stevia-kasvista saatava makeutusaine, jota myydään jauheena ja nestemäisessä muodossa. Stevia on ehkä turvallisin makeuttaja mitä löytyy, sillä se ei heiluttele verensokereita ja sopii ihmisille, jotka kärsivät elimistön liiasta hiivasta. Omia steviasuosikkejani ovat Sweet Dropsin steviauutteet, etenkin English Toffee ja Vanilla, joita tilaan iHerbistä. (Pieni mainos tähän väliin: Kiitos hyvää -koodilla PIM161 ensitilaaja saa 10 dollarin alennuksen iHerb-tilauksestaan.) Erilaisia steviatuotteita saa jo myös melko laajasti myös meidän luontaistuotekaupoista. Muista kuitenkin, että mikäli sinulla on ongelmia insuliiniaineenvaihdunnan kanssa, sinulla on korkea verenpaine, korkea kolesteroli tai diabetes kannattaa pitää suosiolla kaikki makeuttajat minimissä, tai välttää niitä kokonaan. 

hunaja-kotimainen-luomu.jpg

Ksylitoli – Sokerialkoholi, jota saadaan mm. koivusta. Ksylitoli-jauhe on terveellinen makeuttaja. Ksylitolin on todettu mm. parantavan hampaiden terveyttä, eikä se nosta verensokeria juurikaan. Haittapuolena ksylitolissa on se, että se voi aiheuttaa turvotusta.

Kuivatut hedelmät – Kohtuudella käytettynä hyvä vaihtoehto makeutukseen, esimerkiksi soseutettuna ruuanlaitossa. Kokeile esimerkiksi kuivattuja rikittömiä aprikooseja (ruskeita), jotka sisältävät rautaa, kuivattuja viikunoita, jotka sisältävät kaliumia, kalsiumia, magnesiumia ja rautaa tai kuivattuja tai tuoreita taateleita. Kuivatut hedelmät sisältävät kuitenkin huimasti fruktoosia, eivätkä ole isoina määrinä nautittuna hyväksi terveydelle.

raw-honey-melt.jpg

Vaikka jaan täällä blogissani runsaasti terveysherkkureseptejä, jotka ovat ehdottomasti monella tapaa peruskakkuja ja -karkkeja parempia vaihtoehtoja, niin en kuitenkaan suosittelisi kenellekään ihan jokapäiväisiä ilakointeja kyseisten makeisten kanssa. Sokeripitoisia ruokia, olivatpa ne sitten kuinka luonnollista alkuperää tahansa tulee käyttää maltillisesti.

Tartu toki mieluummin pussillisen taateleita kuin irtokarkkisäkkiin ja leipase ihmeessä kakkuhimoon raakakakku entä vehnäkermatorttu, mutta ollessasi tekemisissä makeiden kanssa pyri pitämään mielessä yksi suurin hyve kaikista, eli kultainen kohtuus. Saattaa olla vaikeaa, tiedetään, mutta kyseessä on kuitenkin lopulta vain tottumiskysymys. Ja kannattaa muistaa, että aidoimmillaan ja parhaimmillaan nautinto on juuri silloin, kun sitä koetaan kohtuudella.

♥ Virpi

pst, mikäli etsit kattavampaa selontekoa sokereiden vaikutuksista terveyteemme, niin lukasepa tämä mielenkiintoinen artikkeli Dr Mercolalta.

Kommentit (8)
  1. Leivonnaisten makeuttamiseen käy oivasti myös banaani (tai sekä banaania että hunajaa esim. kuivakakkuun), ja kaikki kiisselit ym voi myös tehdä esim. omena- tai rypälemehuun, ei kaipaa yhtään lisämakeutusta, päinvastoin saa vettä lisätä.

  2. sokerittomalla
    8.5.2013, 20:42

    Ja jee täällä on lisää asiaa! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *