Ihan hyvä karpalo-omenapiirakka

Tämä piirakka ei ole ihana. Eikä se ole myöskään suloinen.
Mutta tämä piirakka on hyvä piirakka. Se on kelpo ja terhakka karpalo-omenapiirakka, joka maistuu hyvältä.Hyvä on hyvä sana, eikä lainkaan imelä. Toisin kuin ihana-sana, jota huomasin juuri viljeleväni niin runsaasti, että välillä tuntuu omaa blogia lukiessa kuin survoisi marenkia toisensa perään suuhun ja tursottaisi sekaan vielä kermavaahtoa. Pahoitteluni jos olet kokenut joutuneesi täällä joskus saman siirappipesun uhriksi. But I come with good intentions.

 

Nimittäin niin moni asia mistä haluan tänne kirjoittaa on mielestäni ihana. Jos esimerkiksi perus uutiset valikoivat maailman menosta ihmisille tarjoiltavaksi pääasiasta sen kaiken pelon ja kuran, niin itse haluan mieluummin välittää niitä mukavia, kauniita juttuja. Ympäriltämmehän löytyy ihan yhtä paljon, ja omasta mielestäni vielä enemmän sen hyvänsorttisia.

 

Mutta läheskään kaikki asiat maailmassani eivät ole ihania. Eikä niiden kuulukaan olla. Tänne ruudun taakse mahtuu myös joskus tavallisia, tylsiä, ookoita, ärsyttäviä, ihan peruksia ja ihan paskoja juttuja. Mutta en minä niitä halua tänne kumota. Blogini nimikin jo kertoo mistä täällä on kyse. Se mikä itseäni vaan alkoi yhtäkkiä häiritsemään, on että hyvällä ilakointi voi mennä joskus vähän yli. ihanan imeläksi. Koetan siis välttää jatkossa liikaa äitelyyttä. On jokseenkin huolestuttavaa, jos kirjoittajalla itselläänkin iskee makeaöveriällötys omista jutuistaan. hahaa.Mutta hei, tässäpä imelän vastapainoksi hieman hapan ja hyvä piirakkaohje, josta heti alussa mainitsin! Leipasin viikonlopuksi raikkaan ja raa´an syyspiirakan, joka saa päämakunsa omenoista, karpaloista ja inkivääristä. Karpaloiden poimintakausihan alkaa vasta tämän kuun lopulla, mutta jemmatkaa ohje tulevan varalle, ellette satu löytämään kaupasta pakastekarpaloita. Itse käytin pakkasesta löytyneitä viime vuoden marjoja. Kirpsakan komeuden kruunaa ravitseva seesam-pekaanikerma.

Karpalo-omenapiirakka
Pohja:
2 dl pekaanipähkinöitä
2 rkl juoksevaa hunajaa
1 rkl kookosöljyä
1 tl kanelia
2 tl raastettua tuoretta inkivääriä
suolaa

Aja pähkinät monitoimikoneella hienoksi. Lisää loput raaka-aineet ja sekoita taikinamaiseksi, kuivahkoksi seokseksi. Levitä pohjan massa piirakkavuokaan ja laita vuoka jääkaappiin siksi aikaa kun valmistat täytteen.

Täyte:
2 dl kuutioitua omenaa
2 rkl juoksevaa hunajaa
2 tl kanelia
1 tl raastettua inkivääriä
2 dl karpaloita (pakastettuja tai tuoreita)
2 dl hienoksi viipaloituja pieniä omenapaloja
5 rkl chia-siemeniä

Hienonna kuutioidut omenat, hunaja, kaneli ja inkivääri monitoimikoneella tasaiseksi soseeksi. Lisää karpalot ja hurauta koneella hieman, sen verran että marjat hieman murskaantuvat, mutta eivät soseudu. Kaada ainekset kulhoon. Lisää sekaan pieniksi ohuiksi paloiksi leikkaamasi omenat ja chia-siemenet, jotka hyytelöittävät täytteen. Sekoita lusikalla. Kaada täyte piirakkavuokaan pohjataikinan päälle. Laita jääkaappiin vetäytymään muutamaksi tunniksi.

Seesam-pekaanipähkinäkerma

1,5 dl seesaminsiemeniä
5 dl vettä
1 dl pekaanipähkinöitä
2 taatelia
vaniljajauhetta
suolaa

Liota seesaminsiemeniä lasillisessa vettä pari tuntia. Kaada liotusvesi pois ja huuhtele siemenet ja lisää ne blenderiin puhtaan veden kanssa. Sekoita, kunnes seos näyttää maitomaiselta. Siivilöi massa pois nesteestä esimerkiksi harsokankaan avulla. Kaada seesamimaito kulhoon. Seesamimassaa voit käyttää myöhemmin esimerkiksi raakakekseihin. Lisää pähkinät ja taatelit mantelimaitoon ja anna liota reilu puoli tuntia. Kaada seos blenderiin. Lisää ensin pähkinät ja taateit ja vain osa mantelimaidosta, jotta seoksesta ei tule liian ohutta. Sekoita kermaiseksi. Oma kermani meni hieman liian juoksevaksi, joten lisäsin sakeutukseksi muutaman ruokalusikallisen tocotrienolsia.Siinäpä maukkaassa paketissa mm. hyviä rasvoja pähkinöistä ja siemenistä, kalsiumia ja magnesiumia seesammaidosta ja apua tulehduksiin karpaloista ja inkivääristä. Tehkää hyvin!

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Syyskuun sävyt

Eräs unelmieni ammatti, maalarin ja runoilijan lisäksi on kukkakauppias. Miten olisikaan ihanaa viettää päivänsä kukkien ympäröimänä, hengitellä niiden sulotuoksuja ja yhdistellä eri sävyistä ja lajeista uljaita, herkkiä tai sydäntä silittävän kauniita kimppuja. Sellaisessa työssä olisi varmasti mahdotonta stressaantua. Kukat kun ovat kuin luonnon hymyjä, lumoavia ja pelastavat päivän joka kerta.Tänään Fredrikintorin kukkakojun ohi kulkiessani silmäkulmaani osui kauniita liilansävytteisiä kukkakimppuja, joiden värispektri kutsui tekemään lähempää tuttavuutta. Myyjä kertoi yhden kimpun maksavan vaivaiset kaksi euroa, mutta koska olin sattunut kiintymään juuri siihen surkeimman kuntoiseen, mutta mielestäni kauneimman sävyiseen kimppuun, hän päätti antaa minulle toisen kimpun kaupan päälle. Kerroin, että minulla ei valitettavasti ollut käteistä, johon myyjä totesi: ”maksa sitten joskus”. Näytin kuulemma niin tutulta, että hän arveli minun kulkevan ohi useinkin. Oikein ounaksittu.

Ja voih, miten onnellinen nainen olin kävellessäni kotiin ison hurmaavan syyskimppuni kanssa! Kotona en malttanut laskea kukkia kädestäni, vaan kuljeskelin ne mukanani ympäri asuntoa mallaillen niiden sävymaailmaa eri huoneisiin ja taustoihin. Kunnes nälkä keskeytti. Kukkien sävyistä inspiroituneena valmistin itselleni lounaaksi yllättävän makoisan luumusalaatin, vaikka omat luumuni eivät olleetkaan violetteja, vaan punaisia. Lopputulos oli mukavan raikas, ruokaisa ja maukas – kaikin puolin sopiva syyskuun ensimmäiseksi lounaaksi. Luumut ovat muuten mukava korvaaja tomaateille syysajan salaateissa. Kokeilepas vaikka.Syyskuun luumusalaatti

Tammenlehtisalaattia
Luumuja
Tummia viinirypäleitä (aina luomua! perus myrkytetyistä rypäleistä saa vain vatsanpuruja ja pahan maun suuhun)
Fetajuustoa
Minttua
Punasipulia
Oliiviöljyä
Balsamicoa tai punaviinietikkaa

Tee ensin pikamarinointi sipuleille. Viipaloi sipuli ja laita siivut kulhoon. Kaada päälle loraus oliiviöljyä ja balsamicoa tai punaviinietikkaa ja rouhi päälle mustapippuria ja ripaus merisuolaa. Puristele sipuleita seoksessa ja jätä marinoitumaan jääkaappiin pieneksi hetkeksi, tai vaikka pariksi tunniksi, jos et ole hirveän nälissäsi. Revi salaatti lautaselle, lisää päälle marinoitu sipuli (voit lorauttaa myös marinointiöljyä salaatin päälle), viipaloituja luumuja ja viinirypäleitä. Murenna sekaan fetajuustoa ja kruunaa komeus mintunlehdillä (unohtuivat tuosta oma kuvasta, ja ehdin jo nälissäni aloittaa syömisen ennen kuin bongasin mintturuukun koskemattomana pöydältä).Tämän salaatin ja kukkakimpun myötä toivotan kaikille lukijoilleni siisihansupersuloista syyskuuta! En ymmärrä miten tämä syksy on sen tehnyt, mutta se on saanut minut kesäihmisen hullaantumaan itseensä totaalisesti, sen viilentyviin tuuliin, hämärtyviin iltoihin, rauhoittuvaan tunnelmaan ja erityisesti sateeseen. Tässä syksyssä on taikaa…

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo