Kaakaokehräystä

Olen useamman kerran muutaman viime päivän aikana saanut yllättäen päähäni kuvan ihanan kylmästä kaakaojuomasta, sellaisesta, jota nautitaan puoli lasia yhdellä hörppäyksellä ja joka jättää komeat ruskeat viikset ylähuulelle. Tänään aamulla päätin vihdoin tuoda visioni käytäntöön ja valmistin itselleni herkullisen maidottoman ja ravitsevan suklaajuoman.Jos sain mielihaluni tartutettua, niin teeppä näin:

varaa eteesi:
2-3 dl kookosmaitoa (tai esim. manteli- tai hampunsiemenmaitoa)
2 rkl raakakaakaojauhetta (tai carob-jauhetta)
1 rkl juoksevaa luomuhunajaa
1 rkl lucumaa
2 rkl tocotrienolsia
Mausteeksi maun mukaan kanelia tai aitovanilja.
Piiiikkuripaus raffinoimatonta merisuolaa tai ruususuolaa

ja sitten:
Sekoita jääkaappikylmä kookosmaito ja kaakao- tai carob-jauhe blenderissä. Jos valmistat maitopohjan manteleista tai hampunsiemenistä, aloita laittamalla blenderiin n. 1,5 dl manteleita tai hampunsiemeniä ja lisäämällä muutama desi kylmää vettä. Sekoita sakeaksi. Siivilöi kiinteä aines pois maidosta ja lisää maitoon kaakaojauhe. Lisää makeutukseksi hunajaa ja lucumaa. Kermaista makua saat tocotrienolsista eli riisinlesejauheesta. Mausta kanelilla tai vaniljalla sekä suolalla. Blendaa kuohkeaksi kaakaoksi. (Itse lisäsin juomaani vielä pari ruokalusikallista suklaanmakuista SunWarriorin riisiproteiinia, mutta se ei ole välttämätöntä).Muuten! tulipa tästä mieleen, että yksi suosittelemisen arvoinen tuote kaakaojuomien ystäville on Madre Labsin CocoCeps, josta saa mahetsun maukkaan, todella ravitsevan ja täysin luonnollisen suklaajuoman kohottamaan mm. immuniteettiä ja mielialaa. Olen saanut lukuisia näytepusseja CocoCepsistä tilattuani tuotteita iHerbistä, ja tähän on niin helppo jäädä koukkuun. Kun vielä makeuttaa juoman esim. lirauksella hunajaa, niin o´boy, siinä jää tavanomaiset kaakaojuomat kakkoseksi.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Ruokapäiväkirjapihtari

Siitä lähtien kun aloitin blogini pitämisen, olen saanut lukuisia toiveita ruokapäiväkirjani postaamisesta. Ensin kieltäydyin, sitten lupasin harkita asiaa, mutta nyt asiaa mietittyäni olen päättänyt kieltäytyä kunniasta.

En nimittäin usko että ruokapäiväkirjani oikeasti auttaisi ketään muuta kuin korkeintaan minua itseäni. Ja tällä hetkellä en koe minkäänlaista tarvetta ruokieni syynäämiseen, homma menee tätä nykyä omalla painollaan mukavassa balanssissa. Se mikä on minulle hyvä ja toimiva ruokavalio, ei todennäköisesti tai kenties ole hyvä ruokavalio sinulle. Lisäksi oma ruokavalioni elää jatkuvasti elämäntilanteideni muuttuessa, ja ateriani näyttävät kovin eriltä nykyään kuin esimerkiksi viime talvena.

Sitä paitsi raakailusta kiinnostuneet eivät saisi ihan hirveästi irti tämänhetkisistä syömisistäni. Toki suosin edelleen tuoretta ja puhdasta ruokaa, mutta en missään nimessä lähtisi kategorisoimaan itseäni rawfoodistiksi tai miksikään muuksikaan ”-istiksi”. Esimerkiksi eilen ravintolapäivänä nautin mm. punajuurihampurilaisen lohkoperunoilla, rooibosteetä ja tuoreen sitruunakroisantin sekä kiinalaisia paistettuja kasviksia chilillä ja valkoista riisiä. Laske siitä sitten ravintoarvot, hahaa. No mutta, mikä tärkeintä, päivän päätteeksi oloni oli mitä mmmainioin.

Tänään puolestaan aloitin päiväni poikaystäväni sänkyyn tarjoilemalla tattaripuurolla ja marjoilla ja jatkoin hieman myöhemmin smoothiella, johon sotkin mustikoita, mansikoita, tocotrienolsia, lucuma-jauhetta, silica-tippoja,
siitepölyrakeita, fytoplanktonia, chia-siemeniä, manteleita, mulperimarjoja ja kookoslastuja. 

Ruokavaliossani ei siis ole oikeastaan nykyisin mitään selkeää linjaa – paitsi hyvä fiilis!

Ymmärrän, että monet ajattelevat että ruokapäiväkirjasta voisi poimia kätevästi vinkkejä omien aterioittensa koostamiseen, mutta hei, netti on pullollaan hyviä reseptejä, joista voi testailla juttuja omien päiviensä ja vatsansa täytteeksi! Raw Food -reseptejä muun muassa: Kiitos hyvää -resepteissä ja Moments Katjan blogissa. Tsekkaa esim. myös: mene ja tiedä, syömisen iloa, the raw chef, ja choosing raw.

Eli pahoittelut teille ruokapäiväkirjaani toivoneille. Sitten kun valmistun health coachiksi, niin voitte kenties tulla konsultaatiooni, niin koostetaan teille ihan ikioma, juuri passeli ruokapläni. Siitä varmasti saisikin jo jotain aidosti itselleen hyödyllistä irti. 😉Tässä kuitenkin yksi vinkki reseptinälkää tyydyttämään: pari päivää sitten nauttimani maukas raakarisotto, jonka reseptin bongasin edellä mainitusta Katjan blogista. Helppoa ja raikasta! Tsekkaa pinaatti-sitruunarisoton ohje täältä.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo