Mikä on paras ruokavalio?

Kun alkaa fiksaamaan ruokavaliotaan parempaan suuntaan ja tankkaamaan terveystietoutta eri lähteistä, huomaa nopeasti seilaavansa ristiriitaisten totuuksien pohjattomassa meressä. Yhdet ravintogurut vannovat proteiinien tankkauksen ja runsaan rasvankäytön sekä sokerien, myös hedelmien välttelyn puolesta, toiset rasvattoman raakaravinnon puolesta ja kolmannet liputtavat loputtomaan hedelmien pupeltamisen nimeen. Ei ihme, että turhauttaa ja paluu turvallisen pakastepitsan ja sokeripommijukurtin äärelle tuntuu houkuttelevalta. ”Kyllähän näillä on tähänkin asti pysytty hengissä” -mentaliteettiin on luvattoman helppo uinahtaa. 

Oma kantani ravintoviisauksiin on – niinkin ärsyttävän tylsä kuin: Vain itse kokeilemalla todella tietää. Tämä vaatii paaaaljon opiskelua ja oman terveytensä koekaniinina olemista, mutta tuottaa todennäköisimmin parhaan lopputuloksen. Yksi hyvä keino on opiskella kovimpien terveysgurujen väittämät, poimia sieltä ne jutut, joista he OVAT yhtä mieltä, ja ottaa ainakin nämä takuuvarmat vinkit käyttöönsä. Jäljelle jäävä harmaa alue on vain sitten itse tahkottava läpi ja tieto jäsennettävä perustuen omiin tuntemuksiin ja kokeilun tuomaan kokemukseen. Perinnetietous ja tiede tuuppavat sinut vain tietyn matkaa, jokaisen on käveltävä loppumatka superterveyteen omin jaloin. Vanha kunnon tekopirteä huudahdus sopii siis tähänkin saumaan: No pain no gain!

Onneksi sen painin eli tuskan ei tarvitse olla sietämätöntä. Sillä kun hätä on suuri, on apu lähellä ja kun oppilas on valmis, ilmaantuu opettaja. Terveysgurujen ravintosuositusten opiskeluun on nimittäin luvassa pian yksi supermainio mahdollisuus, nettitapahtuma, jota itse odotan ”iha innoissani”!
Helmikuun 6. päivä alkaa The Renegade Health Show -nettisivujen Kevin Giannin järkkäämä The Great Health Debate, jossa kovan tason ravinto-osaajat keskustelevat/väittelevät siitä, mikä todella on Se Paras ruokavalio. Lähetyksiä on luvassa seitsemänä peräkkäisenä iltana ja ne ovat nähtävissä netin kautta rekisteröitymällä tapahtumaan The Great Health Debaten sivuilla, lisätiedot lähetetään sähköpostiin.

Livelähetykset tulevat suomalaisten kannalta hankalina aamuyön tunteina, mutta ovat onneksi nähtävissä vielä 24 tuntia lähetyksen jälkeen. Eli mikäli kiinnostaa, kannattaa viimeistään 7.2. maanantaiaamusta lähtien olla skarppina koneella. Itse odotan etenkin 9. päivä tulevaa Daniel Vitaliksen ja David Wolfen keskustelua. Yksi syy kiinnostukseeni on luvassa oleva keskustelu raakaravinnosta ja lihansyönnistä. Olen itse ollut yli 10 vuotta syömättä lihaa, mutta viime aikoina olen alkanut pohtimaan lihan minimaalista ujuttamista ruokavaliooni. Lähinnä siksi, koska ”tuntuu siltä”. Olen kuukauden sisällä maistellutkin jo pariin kertaan suomalaista luomulammasta (todella pieniä määriä), joka on yllättäen sopinut suuhun ja sisuksiin melko hyvin. Nähtäväksi jää, mitä 10 vuoden raakaravintoilun jälkeen lihan syöntiin siirtyneellä herra Vitaliksella on sanottavana asiasta. + Mitä sanotaan raakamaidosta, maito- ja viljatuotteista, ravintolisistä, proteiineista jnejne! 

Niiin siistiä! Eikö?? Lupaan postata myös tänne debaatista irronneita ajatuksia jakoon, mikäli joku teistä ei jostain mystisestä syystä ole yhtä innostunut tapahtumasta, että jaksaisi seurata lähetyksiä kuuliaisesti.

Stay tuned!

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Puunhalailun lyhyt oppimäärä

Nyt lähtee kunnon old school -hippien suosikkiharrastus kehiin, eli luvassa puunhalausharjoitus!
Olen nimittäin lueskellut viime päivinä minulle lähetettyä psykologi Joe H. Slaten kirjaa Anna luonnon auttaa, jossa annetaan pieniä käytännön vinkkejä siihen, kuinka voimme ammentaa voimaa luonnosta. Takakansi lupailee mm. tehokkaita keinoja vapautua kasvusi esteistä, lisätäksesi luovuutta, päästäksesi eroon ei-toivotuista tavoista, menestyäksesi työssä, hallitaksesi stressiä tai selvittääksesi ongelmia.
Ja kaiken tämän voimme kirjan mukaan saavuttaa puiden, lehtien, kasvien, tähtien, kivien, virtaavien vesien ja pilvien avustuksella. Melko paljon luvattu, mutta tavallaan täysin järkeen käypää – Voisiko olla mitään voimauttavampaa kuin paluu alkulähteille, luontoon? Kirjan mukaan kaikista luontoelementeistä juuri puiden kanssa asiointi on tuloksekkainta, joten puunhalailua it is.

(kuva: sophisticated-simplicities.tumblr.com)

Tässä vahvistava ja päämääriisi henkisesti puskeva puunhalausharjoitus – hieman mukailtuna.

1. Mieti jotain unelmaasi, päämäärääsi ja visualisoi se todeksi elämässäsi, ei vain mahdollisuudeksi. Vahvista tavoitteesi sanoin, kuten ”Olen täynnä terveyttä ja elinvoimaa” tai ”Tulen menestymään työssäni” tai ”Voitan ensi lauantain lotossa 3 miljoonaa euroa”.

2. Valitse sellainen puu joka vetoaa sinuun henkilökohtaisesti ja joka tuntuu tukevan päämäärääsi. Tee valinta tunteella, intuitiolla.

3. Aseta kätesi aivan lähelle puun runkoa ja tunne puun energia. Vahvista päämäärääsi ajatuksin ja sanoin, kuten ensimmäisessä vaiheessa ja kosketa puuta.

4. Voit myös valita puullesi nimen ja sanoa sen ääneen tai lausua vain sanan ”Puu”. Tämä rikastuttaa vuorovaikutustasi puun kanssa (…ja tässä vaiheessa osa lukijoista klikkaa itsensä silmiä pyöritellen pois blogistani. mutta ei se mitään. terve vaan, sinä avarakatseinen lukijani, joka olet edelleen messissä, jatkakaamme me harjoituksia…;)

5. Pidä käsiäsi puun rungon ympärillä ja ajattele sen olevan yhteydessä luonnon voimien kanssa. Visualisoi taas päämääräsi ja luota, että saavutat sen. Kuvittele itsesi tervehdyttävään ja voimauttavaan hehkuun. Tunne miten pelkosi virtaavat puun kautta pois sinusta ja miten maadoitut, rauhoitut ja samalla täytyt hehkuvasta energiasta. Ajattele, kuinka puu ottaa vastaan toiveesi ja muuttaa sen kirkkaaksi energiaksi, joka jatkaa matkaa maailmankaikkeuteen toimimaan sinun puolestasi.

6. Lopeta harjoitus sulkemalla silmäsi ja tuomalla kämmenet yhteen, merkkinä siitä, että pidät puuta arvokkaana voiman lähteenä.

Sitten vain odottelet tyytyväisenä tuloksia. (mikäli toivoit sitä lottovoittoa, kannattaa ehkä nostaa todennäköisyyksiä täyttämällä se lottokuponki, ihan vain varmuuden vuoksi.)

Ensi kerralla lenkkipolun varrella puiden kanssa muhinoimaan siis, ohikulkijoista viis. Annetaan niiden hihhulipisteiden nousta oikein kohisemalla! Ja toivottavasti myös hyvän olon.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo