Hellivä herätys maidottomalla mansikkajukurtilla

Hyvää huomenta ja toiveikasta tiistaita!
Viime viikolla tekemäni Kuinka minusta tuli terve -postauksen jälkeen olen saanut lukuisia kyselyitä ruokavaliostani. Yksi usein tiedusteltu asia on, että mitä voi syödä aamiaiseksi, jos haluaa jättää pois leivän ja jukurtin. No, vaihtoehtojahan on aivan huikeasti. Vain mielikuvitus on rajana, kun vain pääsee oikeille urille.

Omien aamujeni yksiä vakkareita ovat tuorepuurot. Erään tuorepuuroreseptin olenkin jo täällä jakanut. Siemenistä, hedelmistä ja vihreästä soseutetut puurot ovat mahtavan ravintorikkaita ja antavat pirtsakan potkaisun päivään. Toinen yhtä helppo ja herkullinen aamiaistapa ovat smoothiet – toimivia reseptejä täällä, täällä ja täällä

Tämän hetken aamiaislempparini on maidoton mansikkajukurtti ja omatekemä tuoremysli. Suosittelen oikeasti kokeilemaan tätä suloista vaaleanpunaista sosetta, oikeaa prinssessaruokaa. (sopii myös prinsseille. Ja kuninkaille ja kuningattarille:) Päihittää kauppojen mansikkajukurtit tuhat-nolla.


And this is how the magic happens:

Maidoton mansikkajukurtti syntyy mantelimaidon pohjalle. Laita edellisenä iltana noin desi luomumanteleita likoamaan kylmään veteen (mieluusti lähdeveteen tai suodatettuun hanaveteen). Huuhtele mantelit aamulla ja heitä ne tehosekoittimeen ja perään pari desiä puhdasta vettä. Sekoita maitomaiseksi seokseksi. Lisää joukkoon pehmeitä taateleita ja sekoita. Taateleiden puuttuessa makeutukseen sopii myös luomuhunaja. Lisää tämän jälkeen noin desi mansikoita ja banaani. Huristele tehosekoittimella seos samettisen pehmeäksi. Lisälempeyttä saat sekoittamalla joukkoon vielä hippusen aitoa vaniljaa.

Kaada seos kulhoon ja ripottele päälle yön yli liotettuja luomupähkinöitä ja -siemeniä, kokeile esimerkiksi para-, cashew-, hasselpähkinöitä ja auringonkukansiemeniä. Liotetut ja paloitellut kuivahedelmät, kuten viikunat, sopivat myös sekaan mainiosti. Ai miksi kaikki pitää liottaa? No siksi, että vatsasi ottaisi kuivapöperöt paremmin vastaan, jotta ruuansulatus helpottuisi, eikä herkkävatsainen saisi vatsanväänteitä. Liotuksessa pähkinät ja siemenet myös ikään kuin elävöittyvät ja niiden entsyyminestäjät poistuvat. Sama tapahtuu kun siemen pääsee kosteaan maaperään, jolloin sen elinvoima ymmärtää puhjeta täyteen kukkaansa. Ja tämän kaiken elinvoimapotentiaalinhan me haluamme tietenkin kroppamme hyötykäyttöön! Liotuksen jälkeen saat hyvin irti pähkinöiden ja siementen vitamiinit, hivenaineet ja mineraalit. Itse olen vasta viime aikoina omaksunut liotuksen jalon taidon. Nykyään onkin sitten hyllyjen reunukset täynnä liotuskippoja ja -kuppeja.

Maidoton mansikkajukurtti
1 dl liotettuja manteleita
2 dl vettä
3 taatelia
1 dl mansikoita
1 banaani
(kaikki mahdollinen luomuna)
Näin siis syntyy ihanan makoinen aamupala herkkusuille. Kokeile etenkin niinä aamuina, jolloin kaipaat eniten hemmottelua.

♥ Virpi 

(kuvat 1-3: omia, 4: unknown)

Hyvinvointi Hyvä olo

Mistä tunnet sä ystävän

Silmiini osui tänään eräs kaunis neuvo ystävän tukemiseen vaikeina aikoina:

Jos ystävälläsi on vaikeaa, auta häntä säilyttämällä oma hyväntuulisuutesi. Myönteiset tunteet edesauttavat toipumaan. Voit myös viedä keskustelua siihen suuntaan, että hän kertoo, mitä hän tavoittelee. Jos ystäväsi sortuu puhumaan siitä, mitä hän ei halua, ohjaa hänet hienovaraisesti puhumaan uudestaan siitä, mitä hän haluaa. Suruja saa surra ja murheet täytyy käsitellä, mutta joskus on parempi kannustaa ihmistä jatkamaan eteen päin. Voit jutella ystävällesi niin kuin vaikeudet olisivat jo voitettu ja pyytää häntä kuvittelemaan, että kaikki on takanapäin ja asiat selvisivät parhain päin.

Samaa menetelmää voit harjoittaa myös itsesi kanssa. Sulje silmäsi, ja kuvittele elävästi miltä sisälläsi tuntuu, kun vaikeudet on kukistettu ja asiat ovat paremmin. Anna helpotuksen ja rauhan laskeutua sisällesi. Huomaatko, olet jo siellä?

(kuva: Eliot Lee Hazel)

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo