Sayonara selluliitti!

On taas se aika vuodesta, jolloin on syytä alkaa miettimään tulevan kesän rantakautta… No ei vaiskaan! Vaikka aionkin käsitellä tässä postauksessa selluliittiasiaa, niin tämän ei ole todellakaan tarkoitus kuumotella ja ahdistella appelsiini-ihoa kantavia kanssasisaria. Että ihan rennosti vaan. Mutta sikäli mikäli joku mielii muhkuroitaan silottaa, niin tulossa muutama täsmävinkki. Jos olet kiintynyt pahkuroihisi, tee kaikki toisin kuin neuvon.

Itse suhtaudun appelsiini-ihoon pikemminkin kroppani terveyden indikaattorina kuin kauneusuhkana. En tuhlaa aikaani pakaroitteni puristeluun peilin edessä, mutta myönnän ilahtuneeni ruokavalion fiksauksen myötä tapahtuneesta reisien ja vatsan ihon tasoittumisesta. En väitä olevani 100 prosenttisesti selluliittivapaa, mutta uskon lopputuleman olevan jotain sitä luokkaa jatkaessani valitsemallani tiellä. Ja se tiehän viitoittuu kutakuinkin näin:

Selluliitti rakentaa pesänsä happamaan kroppaan. Ja happamassa elimistössä sikiävät myös lukuisat terveysuhat masennuksesta syöpään. Hapan kroppa on siis paha, huono, evil, no good. Erityisesti selluliitti rakastaa jämähtää paikkoihin, joissa aineenvaihdunta on heikko. Rasvasta, sokereista ja myrkyistä koostuvat muhkurat on siis mahdollista liuottaa kropan alkalisoinnilla, puhdistavalla ruokavaliolla ja aineenvaihdunnan vilkastuttamisella.

Aloitetaan happaman kropan muuttamisesta emäksisemmäksi eli alkaalisemmaksi. Tämä tapahtuu alkalisoivilla ruoka-aineilla. Kropan happamuuden vähenemisessä menee tapauksesta riippuen hieman aikaa. Happamuus haihtuu huomattavasti noin puolessa vuodessa alkaaliseen ruokavalioon siirtymisen jälkeen.

Esimerkiksi nämä asiat happamoittavat kroppaasi, vältä siis niiden liikakulutusta: Roskaruoka, pitkälle prosessoidut ruuat, Vaalea vehnä (Pastat, pullat, keksit, leivät, pitsat…), Sokeri (Valkoinen ja ruskea, makeutusaineista esim aspartaami), Lisäaineet, Maitotuotteet, Liha, Kahvi, Olut, Limsat, Stressi, Pelot, ikävät ja ”happamat” ajatukset

Suosi alkalisoivia juttuja, kuten:
-Salaatit
-Idut ja versot
-Kurkku
-Porkkana
-Aprikoosi
-Pinaatti
-Selleri
-Parsa
-Sipulit
-Levät (Chlorella & Spiruliina)
-Greippi, sitrushedelmät
-Mustikka
-Melonit
-Viikuna
-Taateli
-Päärynä
-Manteli
-Rusina
-Nauru ja iloiset ajatukset

*Täällä kattava listaus happamista&emäksisistä ruoka-aineista*

Sen lisäksi, että vähennät happamoittavia ja lisäät alkalisoivia juttuja, tuo ruokavalioon puhdistavia ruokia ja juomia. Useat alkalisoivista ruoka-aineista ovat myös puhdistavia. Esimerkiksi levät Chlorella ja Spiruliina imevät itseensä raskasmetalleja ja muuta skeidaa, ja kuljettavat ne pois kropasta. (Vuosien varrella kertyneet myrkyt jemmaavat itsensä mieluiten juuri rasvavarastoihimme.) Nauti siis niitä päivittäin. Lisää tuoreiden kasvisten ja hedelmien määrää ja juo paljon puhdasta vettä. Luomulaatuinen kookosöljy on myös mahtava puhdistaja, mutta aloita sen käyttö iisisti, ettet joudu tököttämään vessanpöntöllä 24/7.

Itse vedän esimerkiksi vähintään yhden ruukullisen salaattia, pari ruukullista yrttejä, kokonaisen kurkun ja usean sellerin varren (joskus koko paketin) päivässä. Tämän lisäksi nautin kuuriluontoisesti emäksistä koivuntuhkauutetta ja päivittäin puhdistavaa pakurikääpäteetä. Nauttimani vesi on lähdevettä tai Brita-kannulla suodatettua hanavettä.

Mielestäni kätevin tapa happamuuden ja myrkkyjen poistoon ovat päivittäiset alkalisoivat ja puhdistavat vihersmoothiet. Yksi hyvä tapa on hyrskyttää aamulla litra yllä mainituista aineksista koostettua smoothieta ja nauttia se aamun ja päivän aikana.

Alkalisoinnin ja puhdistamisen lisäksi selluliitin sulamista ja aineenvaihdunnan vilkastumista kannattaa lisätä ihan perinteisellä nopatempoisella liikunnalla ja VENYTTELYLLÄ. Esimerkiksi kireät lonkankoukistajalihakset keräävät selluliittia vatsaan. Nesteiden on siis päästävä virtaamaan kropassa vapaasti, jotta kuona pääsee poistumaan. Kuivaharjaus on myös yksi kätevä tapa lisätä neste- ja verenkiertoa.

Otappa siis yllä mainitut niksit testiin, palaa asiaan tuossa kesän korvilla ja kerro miltä peilikuva näyttää. Hei hei sun höllyvilles, sayonara selluliitti! Kaipaamaan jäi: ei kukaan.

Tsekkaa myös Dan McDonaldin selluliitinsulattajamehu.

♥ Virpi

(kuvat: omia)

Hyvinvointi Hyvä olo

Rakasta pahis hyvikseksi

Tässä sosiaaliseen hyvinvointiin liittyvä oivallus, joka on helpottanut elämääni huomattavasti:

Mitä tehdä, jos ei tule toimeen jonkun ihmisen kanssa? Vastaukseni: Ala rakastamaan heitä.

Pärjään mielestäni melko hyvin tyypin kuin tyypin kanssa, mutta joidenkin seurassa tuntuu jokin hiertävän, vaikka mitä tekisi. Tällaisissa tilanteissa voin toimia kahdella tapaa. Jos henkilö on elämässäni ns. statistin roolissa, enkä joudu hänen kanssaan suuremmin tekemisiin, annan hänen olla. Jos jokin ihminen tuntuu imevän minusta energiaa joka kerta kun tapaamme ja kaatavan tilalle vain negatiivisia tunteita, epävarmuutta ja muuta kurjuutta, leikkaan hänet pois elämäni käsikirjoituksesta. Sosiaalisesta hyvinvoinnista ei kannata tinkiä. Yksi konkreettinen menetelmä seuranparantamisessa on listata ylös niiden ihmisten nimiä, joiden kanssa vietät eniten aikaasi. Kirjoita jokaisen henkilön perään hänen plussat ja miinukset, ne ominaisuudet, jotka antavat sinulle hyvää tai pahaa oloa. Päätä tämän jälkeen viettää enemmän aikaa niiden seurassa, joille kertyi eniten plussia, ja vähennä hengausta miinusmerkkisesti latautuneiden kanssa.

Elämässämme on silti usein joitain ihmisiä, joita voi olla vaikeampi ”häivyttää”, vaikka haluaisi. Nämä tyypit ja tilanteet tarjoavat kuitenkin mahtavia henkilökohtaisen kasvun paikkoja, mikäli niihin osaa suhtautua oikein. Heidän kanssaan voit ottaa käyttöön menetelmän, jota voi pitää vaikka tietynlaisena pakkorakastamisena. (Kuulostaa sekopäiseltä, I know) Käytännössä se tarkoittaa seuraavaa: Lopeta henkilön negatiivisten puolien ajatteleminen ja niistä puhuminen, ja kannusta itseäsi miettimään hänen hyviä puoliaan. Niitä todella löytyy jokaisesta, jollain nämä kivat piireet ovat vain hieman piilossa ja ne täytyy houkutella esiin. Jos esimerkiksi työpaikallasi on henkilö, joka on ”niiiiiin ärsyttävä” ja jonka kanssa et tule lainkaan toimeen, lopeta kahvitaukojuoruilu ja ko. henkilön disautus. – vatvominen ei johda mininkään, paitsi entistä ahdistavampaan olotilaan. Paskan jauhamisesta jää myös paskan maku suuhun.

Ala sen sijaan ajatella henkilöstä kuin hän olisi ystäväsi tai perheesi jäsen. Anna hänelle armoa. Mieti häntä lempeydellä. Voit jopa sanoa hänelle kohteliaisuuden kun tapaat hänet. En tarkoita nyt mitään turhanpäiväistä mielistelyä, vaan rehellisiä kohteliaisuuksia.

Tällöin tapahtuu yleensä ihme. Pikkuhiljaa, päivä päivältä jännitteet välillänne alkavat raueta, tunnelma rentoutua ja pian kenties huomaatkin jopa tulevasi juttuun hänen kanssaan. Hyvien puolien esiin kaivaminen ei ehkä enää olekaan työn ja tuskan takana, vaan tyyppihän alkaa oikein kukkia silmissäsi. Magiga! Kyse on puhtaasti energioista, joita välitämme tietoisesti tai tiedostamatta ja siitä, että vedämme puoleemme kutsumaamme energiaa. Kun kannustat itseäsi näkemään ihmisessä vain hyviä puolia, hän näyttää niitä sinulle.

Kokeile, saatat taikoa inhokistasi vaikka uuden ystävän. Maailmassa on niin paljon Hyviä tyyppejä, että mälsiin ei kannata hukata sekuntiakaan. Vaihda siis seuraa, tai vielä parempaa: vaihda asennetta ja muuta pahikset hyviksiksi. Abraham Lincolnin sanoin:  ”I don’t like that man. I must get to know him better.” 

Tässä vielä sinulle viikonloppuilijalle rakkaushenkinen biisi ja video.  

♥ Virpi

(kuvat: unknown)

Hyvinvointi Hyvä olo