Parempi elämä 30 päivässä

Haluaisitko tuoda jonkin uuden hyvän tavan elämääsi tai vaihtoehtoisesti poistaa jonkin ikävän riippuvuuden? Epäilen, että melko usea teistä vastaa ”joo”. Koska itselläni vastaus on sama ”joo”, päätin ottaa käyttööni erään mielenkiintoisen menetelmän. 

Netissä surffaillessani olen useamman kerran törmännyt Steve Pavlinan kehittämään 30 päivän koeaika -metodiin. Pavlina on legendaarinen bloggaaja ja henkilökohtaisen kasvun ekspertti, jonka blogista löytyy uskomattoman paljon kiinnostavaa luettavaa. Suosittelen tsekkaamaan!

30 päivän koeaika -menetelmän avulla voit parantaa elämäsi laatua mahdollisesti pysyvästi, mutta vähintään hetkellisesti. Varmasti joku teistä onkin kuullut kyseisestä työtavasta tai jopa testannut sitä. Olen lukenut monien ihmisten saaneen tuotua hyviä juttuja arkeensa kyseisellä tekniikalla ja päätin nyt vihdoin testata itsekin.

Avaan hieman menetelmän ideaa referoiden blogiohjetta vapaamuotoisesti, siltä varalta, ettet jaksa lukea alkuperäistä artikkelia – se on melkoisen pitkä. Itse menetelmä on superhelppo. Lopuksi heitän ilmoille haasteen! hahaa.

Kuinka moni on joskus yrittänyt lopettaa karkinsyönnin, tupakoinnin, cokiksen juonnin tai päättänyt aloittaa lenkkeilyn tai jonkin uuden liikuntalajin? Yleensä itsekuria riittää viikoksi tai pariksi, mutta sen jälkeen tapahtuu repsahdus. Muutos tuntuu liian työläältä ylläpitää.

Pysyvän päätöksen tekemisen sijaan sitoutuminen johonkin uuteen tapaan tietyksi ajaksi, esimerkiksi kuukaudeksi on useimmille helpompaa.

30 päivän koeajan tarkoitus on, että kokeilet kuukauden ajan jotakin uutta tapaa/asiaa. Mikäli uusi juttu ei tunnu hyvältä, voit vapaasti palata vanhaan elämänrytmiisi. Olisi suositeltavaa, että tapa josta yrität päästä eroon tai tuoda elämääsi olisi päivittäinen. Kun kohtaat tilanteen päivittäin, on sitä helpompi kontrolloida kuin jos kyseessä olisi pari kertaa viikossa kohdattava haaste.

Tärkeintä on aloittaa iisisti. Itsekurin kasvatus on pitkä prosessi. Mielen jumppaamiseen pätee sama sääntö kuin fyysisten muskeleiden kasvattamisessa – Aloita pienillä vastuksilla. Mieli hyväksyy helpommin uudet asiat, kun sille kertoo kiltisti, että kyse on vain kokeilusta, ei mistään lopullisesta muutoksesta. Tämä helpottaa haasteeseen ryhtymistä.

Kuukausi on kuitenkin tarpeeksi pitkä aika, jotta mieli ja kroppa ehtivät tottua uuteen asiaan. Addiktiot (vakavuusasteesta riippuen) päästävät yleensä otteestaan kyseisessä ajassa, ja kun 30 päivää on takana, on itsetuntosi jo kasvanut sen verran, että rohkeutta uuden tavan säilyttämiseen löytyy huomattavasti enemmän kuin ennen testiperiodia.

Ja tänään kun aloittaa, niin ehtii juuri ja juuri tulla astetta ”paremmaksi” ennen joulua! Näin pääset palkitsemaan itsesi ihanasti joulun iloilla.

Itse ajattelin ryhtyä aamuvirkuksi. Olen jo muuttunut puolen vuoden sisällä lähes toiseksi ihmislajikkeeksi, yökiitäjästä aamuihmiseksi. Rrrakastan aamuja! Siksi haluankin pitkittää niitä entisestään ja saada niistä kaiken irti. Aamuvirkistymiseen aion hakea apua eräästä Pavlinan toisesta blogimerkinnästä: How to become an early riser.
Tavoitteeni on herätä joka aamu kuukauden ajan klo 6.00. Joku ehkä ajattelee, että eihän tuo ole haaste eikä mikään, mutta itselleni se tulee varmasti olemaan vaativaa. Yleensä nousen kello 8.

Lopuksi, Haastan ihanat työkaverini ja SINUT osallistumaan tähän 30päivän koeaikaan, aihe vapaa. Jos ei osallistu, niin saa virallisen supernössön tittelin. (iik!)

Jotta saisit kokeiluusi tsemppausta, niin tee siitä julkinen kommentoimalla tähän blogimerkintään ja kertomalla mikä on se valitsemasi juttu, jolla lähdet tekemään elämästäsi astetta parempaa.

Tässä muutamia esimerkkejä:

-Meditoi jokapäivä
-Herää aikaisemmin joka aamu
-Pidä päiväkirjaa päivittäin
-Lue kirjaa joka päivä
-Ulkoile ainakin tunti joka päivä
-Ota joka päivä yhteyttä johonkin ystävääsi tai tuttuusi, kysy heidän vointiaan
-Siivoa joka päivä jotain kodissasi, tuuleta petivaatteet, siivoa se sotkuinen yläkaappi, jynssää kylpyhuoneen kaakelit jne.
-Tee joka päivä itsellesi ravinteikas vihersmoothie
-Kokkaa päivittäin jollain uudella respetillä
-Lopeta TV:n katselu
-Lopeta jonkin addiktoivan ja liikaa aikaavievän nettisivuston käyttö
-Lopeta tupakointi
-Lopeta karkinsyönti
-Lopeta valmisruokien syönti
-Sano joka päivä jotain kivaa tuntemattomalle TAI tutulle
-Sano joka aamu jotain kivaa peilikuvallesi

 

Koeaika alkaa ÄN YY TEE NYT!

(kuvat:sophisticated-simplicities.tumblr.com)

♥ Virpi

Kommentit (24)
  1. Aijon joka päivä kirjoittaa listaan yhden asian mikä on hyvää elämässäni ja mistä olen kiitollinen. Sitten kun lista on valmis, säästän sen ja tarpeen tullen vilkaisen sitä ja katson onko asiat vielä yhtä hyvin ja olisiko ehkä jotain lisättävää.

  2. Mielenkiinnosta kysyn, onnistuitko heräämään kuudelta koko 30 päivää? Entä sen jälkeen? Onko muut raportoineet haasteensa onnistumisesta?

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *