3 x kesäkirja, lyhyesti

Anna-Kaari Hakkarainen: Kristallipalatsi (Tammi, 2016) 

Kristallipalatsi käsittelee lifestyle- ja muotibloggausmaailmaa, peilaten Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvaan – todellisuutta ja itse luotua: mikä on mikä, kuka on kuka? Ei mikään kevyt shoppailuromaani, vaan keskittymistä vaativa kuvio. Välillä ehkä liiankin mutkikas ja droppailee tuotenimiä yli tarpeen. Mielenkiintoista analyysiä lifestyle-bloggauksesta, ja vaikka blogeista lähinnä puhutaan, pätee varmasti muuhunkin someen jne. Kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tai hämmästyneitä lifestyle- ja muotibloggausilmiöstä ja itsensä brändäämisestä ynnä muusta.

 

Kaari Utrio: Paperiprinssi (Amanita, 2015) 

Kaari Utrio tuskin edelleenkään ihmeempiä esittelyjä kaipaa. Uskottavaa historiallista miljöötä, sujuvaa kirjoittamista ja luotettavan hyvää joskin varsin ennalta arvattavaa juonenkuljetusta. Jos tykkäät Utrion 1800-luvulle sijoittuvista kirjoista, 1800-luvun seurapiiri- ja bisneselämästä, kevyemmästä historiallisesta romaanista, romantiikasta tai huomaat yhtäkkiä olevasi intohimoisen kiinnostunut paperin valmistuksen historiasta (tai itse asiassa yllätä itsesi – minäkään en ollut mitenkään erityisen innostunut paperista, mutta se olikin älyttömän mielenkiintoista), Paperiprinssi on loistavaa kesälukemista.

 

Pauliina Vanhatalo: Pitkä valotusaika (Tammi, 2015) 

Lainaan suoraan takakannesta, koska siellä tiivistetään niin hyvin ettei paremminkaan osaa (jos nyt ei lasketa sitä, etten pidä adjektiiveista kaunis ja kuulas):

Pitkä valotusaika on kaunis ja kuulas romaani ulkopuolisuudesta ja taiteilijakutsumuksesta, siitä mitä vuodet ja arki tekevät intohimolle.”

Alussa ollaan 1960-luvun Oulussa, itsensä ulkopuoliseksi kokeva Aarni Koskiaava päätyy äitinsä pakottamana töihin sukulaisen valokuvausliikkeeseen ja löytää sitä kautta itsestään jotain, mutta elämä taiteellisen kutsumuksen kanssa ei ole ihan helppoa. Jos olet lukenut aikaisemmin Vanhatalon kirjoja ja ne ovat syystä tai toisesta jättäneet vähän viileäksi, kokeile silti Pitkää valotusaikaa.

kristallipalatsi.jpg

paperiprinssi.jpg

pitka_valotusaika.jpg

 

kulttuuri kirjat

Helsinki Lit 2017

helsinki_lit_ohjelma.jpg

Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaali pidettiin tänä vuonna 12.-13. toukokuuta, perjantai-iltana ja lauantaina iltapäivällä. Koska asun noin kahden tunnin juna- ja kävelymatkan päässä Savoy-teatterista, jossa tilaisuus pidettiin, eikä junalla ajelu kahtena peräkkäisenä päivänä tai vaihtoehtoisesti jossain yöpyminen oikein innostanut, osallistuin vain toisena päivänä. Kummankin päivän ohjelma oli mielenkiintoinen, mutta menin perjantaina, koska en todellakaan ole aamuihmisiä, ja Helsinkiin junaileminen keskipäiväksi olisi vaatinut lähtöä ulos kylmään tarpeettoman aikaisin. Varmaan yhdeksältä, eihän se nyt mitenkään käy päinsä.

helsinki_lit_puu.jpg

Sanoin ihan varmasti nämä samat asiat viime vuonna, mutta minusta on kerta kaikkiaan mahtavaa, että tilaisuus oli ilmeisesti ihan loppuunmyyty ja Savoy-teatteri täynnä innostuneita kirjaihmisiä. Niin paljon puhutaan siitä, miten ihmiset eivät jaksa kiinnostua mistään niin hitaasta ja syvälle menevästä kuin vaikka kirjat tai pitkät keskustelut kirjallisuudesta. Kokonainen teatterillinen ihmisiä istumassa ja kuuntelemassa neljänkymmenen minuutin kirjailijakeskusteluita, puhetta kirjoista, kirjoittamisesta ja vaikka mistä. Oon vieläkin ihan innoissani.

Perjantaina keskustelemassa olivat seuraavat kirjailijat:

  • Linda Boström Knausgård, Märta Tikkanen, Juha Itkonen. Mm. perheestä ja tunnetun taiteilijan puolisona olemisesta.
  • Laurent Binet, Tuomas Nevanlinna. Laurent Binetin uusimmasta teoksesta Kuka murhasi Roland Barthesin.
  • Andrew Michael Hurley, Antti Tuomainen. Hurleyn goottilaiseksi kauhuksikin luokitellusta teoksesta Hylätty ranta, siitä miten romaani rakentuu tapahtumapaikan ympärille, uskonnon roolista teoksessa.
  • Petina Gappah, Aris Fioretos, Sirpa Kähkönen. Fioretos ja Gappah ovat kumpikin kirjoittaneet uusimmassa teoksessaan naisvangista ja ilmeisesti sen vuoksi ovat mukana samassa keskustelussa. Keskustellaan kummankin uusimmista teoksista (Aris Fioretos: Mary, Petina Gappah: Muistojen kirja). Sitten Kähkönen kysyy mielenkiintoisen kysymyksen ns. kulttuurisesta appropriaatiosta ja siitä, voiko fiktiota kirjoittava kirjailija kirjoittaa jostakin, josta hänellä itsellään ei ole kokemusta (Fioretos on kirjoittanut raskaana olevasta naisesta ja Gappahin päähenkilö on albino). Gappah toteaa (mun mielestäni tosi fiksusti), että jos kirjoittaisimme ja lukisimme vain itsellemme tutuista asioista, olisi se empatian loppu.

Lisäksi jaettiin Jarl Hellemann -palkinto vuoden 2016 parhaalle käännöskirjalle. Sen voitti Elena Ferranten Loistava ystäväni (jonka jatko-osa Uuden nimen tarina on ilmestynyt tänä vuonna).

helsinki_lit_kirjailijat.jpg

Tauolla ostin tietysti kirjan, joka tällä kertaa oli Petina Gappahin Muistojen kirja. (Siihen olisi voinut saada myös kirjailijan signeerauksen, jonka olisin kovasti halunnut, mutta onnistuin totta kai missaamaan juuri sen tauon, jolla Petina Gappah oli signeeraamassa kirjoja. Hyvä minä.)

Jos ei päässyt paikalle, ehtii Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalin vielä katsoa Yle Areenasta.

helsinki_lit_petinagappah.jpg

 

kulttuuri kirjat suosittelen