Mainokset
(Kuva: Women laughing alone with salad)
Kulkiessani kaupungilla kiinnitin huomiota siihen, että vastaani tuli monia yllättävän hyvännäköisiä ihmisiä. Katseeni kääntyi ja lukittui pitkiksi ajoiksi näihin poikkeuksellisiin katukuvasta erottuviin jumalolentoihin, vaikka kuinka olisin yrittänyt vastustella.
Kuten voitte arvata, kyseessä eivät olleet mitkään tavalliset vastaankulkijat, vaan paljon heitä kookkaammat kadunvarsimainosten amatsoonit. He olivat huoliteltuja, tyylikkäitä, onnellisia tai ainakin seksikkäitä, ja saisivat varmasti elämässään kaiken haluamansa ja vielä enemmän, ainakin tuolla itsevarman viekoittelevalla katseellaan. Me palvomme heitä, haluamme olla heitä, ja teemme kaikkemme jotta olisimme vähänkään samanlaisia kuin he. Me tavalliset ihmiset saattaisimme ehkä päästä kipuamaan lähemmäs tätä tavoitettamme jos tilaismme tuon lehden, ostaisimme tuon tuotteen, tai söisimme tuota ruokaa mitä he mainostavat? Kauppaan siis, jo joutuin?
Tässä kuvassa muokkaukset ovat mielestäni poikkeuksellisen hillittyjä, Katy on varsin nätiksi puunattu jo ilman kuvankäsittelyäkin. Eihän tässä äkkiseltään katsottuna tarvinnut kun hieman takalistoa ja reittä kaventaa, vastaa silottaa ja rintoja kohottaa. Naamankaan rypyt ja tummat varojtkaan eivät ihan kauhean massiivista operaatiota vaatineet!
Keep your eye on the ball.
Vaikka kuinka tiedostaisimme mielikuvamarkkinoinnin, se puree silti: kaupan hyllyllä ei koskaan myy eniten se tuote jonka kuluttajat ovat todenneet parhaaksi, vaan se jota on mainostettu eniten ja onnistuneimmin. Sama pätee valitettavan monessa muussakin asiassa.
Miksi me katsomme näitä amatsooneja telkkarista, lehdistä ja sosiaalisesta mediasta? Ne tarjoavat unelmia täydellisistä vaatteista, ihosta, hiuksista, tyylikkästi sisustetusta kodista, matkustelusta, ruoasta joka on kauniisti aseteltuna lautaselle, jne.
Kukapa ei haluaisi halpisrytkyjensä, sotkuisen kotinsa, takkuisen tukkansa, kukkivan naamansa, einesten, ja paikallaan junnaavan elämänsä ynnä muun keskeltä katsoa millainen on täydellinen päivä? Tai olla uskomatta että oma päätä nuoleva muutaman hiuksen piiska muuttuu kuohkeaksi vain ostamalla samaa hiusten kasvua eksponentaalisesti lisäävää shampoota mitä hoiustenpidennyksillä varustettu blogaaja mainosti? Varokaa vaan käyttämästä sellaisia shampoita muun vartalon peseytymiseen, ettette näytä Chewbaccalta.
Entä lihottavatko hiuksia paksuntavat tuotteet muuta vartaloa? Täytyykin laittaa vihaista reklamaatiota shampoofirmoille!