Enemmän kuin työ! #terrierlikebusiness

karo1.JPG

karo2.JPG

karo3.JPG

karo5.JPG

karo8.JPG

karo9.JPG

karo11.JPG

karo12.JPG

karo15.JPG

karo17.JPG

karo18.JPG

karo23.JPG

karo25.JPG

karo26.JPG

karo27.JPG

Ensin on sanottava, että tämä ei ole kaupallinen yhteistyö. Mutta siitä huolimatta viljelen nyt linkkiä ja brändinimeä niiiiiiiin paljon, että jos sellaista haluaa karttaa, kannattaa nyt klikata *click* muualle. Tämä postaus kertoo nimittäin Sidosteesta ja mun töistä. 

Mä kuulin Sidosteesta – ihan oikeasti – ekan kerran vasta, kun tulin töihin H23:lle syksyllä 2017. Monet mun ikäpolven ihmiset ja siitä vanhemmat tietävät Sidosteen kuolemattoman sloganin ”Sidoste-sukka kestää”, mutta mulle – Keski-Suomen tytölle – ei tamperelainen firma ollut mulle mitenkään tuttu. Siksi minun ja Sidosteen suhde alkoi puhtaalta pöydältä.

Jätkät olivat aloittaneet Sidosteen kanssa yhteistyön jo kauan ennen minua tuloani H23:lle, joten pääsin nopeasti sisään tamperelaissukkien maailmaan. Brändillä oli pitkät perineet ja koko sen elinkaaren ajan puikoissa oli ollut sama suku. Nyt Sidostetta liidasi (ja liidaa edelleen) Tammisen Janne, Sukkatehtailija neljännessä polvessa. Sukkia tehdään edelleen Tampereella, Koivistonkylässä.

H23 oli aloittanut Sidosteen brändiuudistuksen siis vähän ennen hyppäämistäni remmiin. Meidän jätkät olivat kehitellyt Sidosteen uutta ilmettä ja suunnitelleet muun muassa logo-sukan, joka on lyhyessä ajassa saavuttanut jo hittisukan mittasuhteet. Kun mä tulin mukaan, oli siis takana vuosikymmenien sukkaosaaminen ja H23:n kanssa aloitettu yhteistyö. Voi siis sanoa, ettei parempaan paikkaan olisi voinut tulla! Sain istua valmiiksi katettuun pöytään.

Mun tehtävä Sidosteelle on ollut sillisalaattimainen säätö some-asioissa, virallisesti nimike kai voisi olla vaikkapa tuottaja. Mä vastaan Instagramista ja Facebookista, suunnittelen still-kuvaukset, stailaan, väännän tekstiä ja ylipäätään elän ja hengitän Sidostetta. En tiedä, johtuuko tämä mun intohimoisesta luonteesta vai mistä, mutta mulle Sidoste (kuten ei toinenkaan oma asiakkaani), ole vain työtä. On ehkä mahtipontista sanoa, mutta mulle Sidoste-hommista on tullut näin lyhyessä ajassa jo tapa elää. Tuntuu maanpetokselle vetää enää muita sukkia jalkaan ja jos mua ei näe puolta viikon päivistä Sidoste X Pure Waste -paita päällä, on se suuri ihme.

Tähän on tietysti monta syytä. Ensinnäkin mä uskon sataprosenttisesti näihin tuotteisiin. Sukat on huippulaatua, ne tehdään ihan lähellä ja niitä tuotekehitetään jatkuvasti. Kun on kävellyt tehtaan läpi, nähnyt kaikki ne vaiheet ja ihmiset siellä, ei voi muuta kuin ihmetellä, kuinka hienoa osaamista yhden sukkaparinkin tekeminen vaatii. Siellä ihan oikeasti mitataan sukkien komperssiokykyä jalannäköisellä mittalaitteella. Ja tarkastetaan JOKAINEN sukkapari KÄSIN lampun alla, ihan aidon verta ja lihaa olevan ihmisen toimesta! 

Toisekseen mä arvostan sitä selkärankaisuutta, jolla Sidostetta on nämä ajat viety eteenpäin. Sukat olisi voitu viedä ajat sitten jo ulkomaille halvemman tuotannon perässä, mutta ei ole viety. Ne on haluttu tehdä Tampereella ja työllistää tamperelaisia. Tehdä asiat siis oikein ja huolella!

Kolmanneksi kaikki alihankintana ostettu tuotteistus on myös mietitty sen kautta, miten nekin – vaikkei itse voidakaan kaikkea tehdä – voisi toistaa sitä samaa eettistä kaavaa. Sidoste on siis ajan hengen mukaisesti vastuullinen ilman, että se on heille mikään trendi-ilmiö tai kaunis sana yrityspapereissa. Sidosteen pipot neuloo Agtuvi, eli paremmin tunnettuna, kotimainen Kivat. Paidat ovat puolestaan kotimaisen innovaation, Pure Wasten laatua ja tuotantoa. Mä en voisi siis ylpeämpänä kulkea nämä kamat päällä ja tuoda tätä brändiä esille. (Sama ylpeä olo tuli viime perjantaina, jolloin pelattiin hyväntekeväisyysjääkiekkopeli Hakametsässä. Sidoste nimittäin lahjoitti koko pelin aikana tehdyn hallimyyntinsä summan lyhentämättömänä Taysin lastensairaalan hyväksi.) 

Edellisten asioiden lisäksi mä rakastan toimia Sidoste-asioiden parissa. Janne, sukkatehtailija, on uskaltanut antaa meille siimaa toimia. Uskon, että ei ole helppo antaa oman sukunsa elinkeinoa ja isoisoisän perintöä vieraiden ihmisten käsiin, mutta me ollaan H23:lla saatu keksiä jos jonkinmoista ideaa, kuvaa, videota, tempausta, tuotetta ja vaikka sun mitä. Se on asia, mitä mä arvostan! En itse tiedä, pystyisinkö hänen tilanteessaan samaan.

Juu. Nyt vedän henkeä. Että jos ihmettelette, miksi mä aina näitä juttuja hypetän, niin nyt tiedätte ainakin hitusen tästä taustasta.

Mulle saa jatkossa laitella toiveita, ehdotuksia, risuja ja ruusuja koskien Sidostetta. Mä vien sitten parhaan taitoni mukaan eteenpäin!

Ihanaa iltaa Sidosteen toisen –  jostain 80-luvun yritysesitteestä napatun sloganin –  voimin: #terrierlikebusiness!

Mun t-paita on tämä, pipo löytyy täs ja sukat ovat nämä.

-Karoliina-

Kuvat: Noora Näppilä

Video: Valtteri Auvinen, H23 Agency 

tyo-ja-raha tyo
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.