Frozen, Minionit ja Sofia: Lasten omat trendit!
Viime viikolla törmäsimme Stockalla tuttuumme, jonka mukana taas oli hänen kavereitaan. Yksi heistä, pienen tytöt täti, etsi kuumeisesti Ryhmä Haun Kaja-pehmolelua (tai oikeastaan mitä vain Kaja-tuotetta). Hän oli kolunnut jo reissuillaan kauppoja Jenkeissä, Englannissa ja nyt Suomessa, mutta mistään ei löytynyt Kajaa. Ja F tiesi kertoa, ettei Kajoja olekaan missään. F nimittäin oli itse aikamoinen Kaja-asiantuntija: Hänen pehmoleluaan etsittiin kahdeksan kuukautta.
Olen kuluneen vuoden aikana huomannut, että lapsitrendejä on kahdenlaisia. Niitä, joita me aikuiset pistämme alulle ja ylläpidämme. Ja niitä, jotka saavat alkunsa noista minityypeistä.
Jos miettii vaikkapa sitä, että monella lapsella on Mehujehu, Mini Rodinin kuteet, Finlaysonin elefanttilakanat ja Bugaboon rattaat, voi olla melko varma, että nämä lasten arkeen liittyvät tuotteet ovat kyllä ennen kaikkea aikuisten villityksen aikaansaamaa.
Tämän lisäksi, ruohonjuuritasolla (kirjaimellisesti), tapahtuu ihan omaa trendien luontia. Itse en ollut tainnut edes huomata koko Ryhmä Hau –sarjaa, ennen kuin niistä puhuivat jo kaikki F:n kaverit ja F itse. Rollea, Kajaa ja Samppaa leikittiin iltapäivisin. Leluja metsästettiin, koirien omia iskulauseita viljeltiin. Sama asia tuntui käyvän tämän Frozen-villityksen kanssa. Äkkiä joka paikasta piti bongailla Annaa, Elsaa ja Olafia. Sormella jäädytettiin äitejä ja isiä, ja joka väliin huikattiin ” Olen Olaf ja tykkään lämpimistä haleista”.
Tavallaan se, että lapset kehittelevät aivan omassa keskuudessaan jonkin oman kulttuurinsa, on aika mahtavaa. Siihen on turha tulla mutsin sanomaan, että kimaltava Frozen-paita on kauhea, jos se on yksinkertaisesti cooleinta, mitä 4-vuotias tietää. Toisaalta karmaisee se, kuinka tarkkanäköisiä mainostajat asian suhteen ovat. Vaikka Kaja-leluissa kysyntä onkin ylittänyt tarjonnan, ovat mainostajat kyllä aika aggressiivisesti tarranneen kiinni näihin trendeihin. Vai mitä kertoo se, että lastenvaateliikkeet toisensa perään ovat ottaneet valikoimaansa Frozen-, Sofia- ja Minions- tuotteet sukista päällysvaatteisiin, puhuvista leluista pehmoihin ja peleihin. Eniten ehkä hämmästyttää se, että mainostajat ovat tarranneet tähän aiheeseen ennen kuin minä, lapseni äiti, edes tajusin näiden hahmojen olevan se kuumin juttu!
Oletko itse törmännyt samanlaisiin lasten keskuudessa syntyneisiin trendeihin? Vai ovatko ne edes lasten keksimiä muoti-ilmiöitä, vai ennemminkin taitavan markkinoinnin tulosta? Ja onko teidän lukijoideni kodeissa Ryhmä Hau/Frozen/Sofia Ensimmäinen –faneja?
-Karoliina-
Seuraa Kolmistaan-meininkiä myös Instagramin, Facebookin, Bloglovinin, Blogilistan, sekä Eskon ja Karoliinan twittereiden kautta.