Vieraskynä: Kirje äidille

Tämä teksti saapui blogiimme mutkan kautta, ja se halutaan julkaista täysin anonyymisti aiheen kipeyden vuoksi. Samalla aihe koskettaa melkoista osaa sateenkaarikansaa. Kiitos Ninni, että jaat ajatuksesi kanssamme.

Tämä teksti julkaistaan tarkoituksella anonyymisti. Sitä saa jakaa täysin vapaasti, mikäli jakaa sitä kokonaisuutena ja muokkaamattomana. Tarvittaessa blogin pitäjien kautta saa yhteyden kirjoittajaan.

Minä kirjoitan tämän äidilleni, mutta tämä on samalla kaikille sateenkaari-ihmisten läheisille, jotka kääntyvät pois, jotka kertovat että eivät halua kuulla, jotka torjuvat läheisen ihmisen, koska eivät hyväksy tämän identiteettiä tavalla tai toisella. Ihmisestä ei voi hyväksyä vain osaa ja työntää loppua kauemmas ja piiloon, ei ainakaan satuttamatta ja vahingoittamatta sekä ihmistä että suhdetta tähän.

Äiti, kun minä olin pieni, sinä olit kallio johon luotin, suuri ja vahva, tuki ja turva. Sanoit että olet sitä aina, sanoit että sinulle voi kertoa kaiken. Kun ystävälläni oli vaikeaa, hän tuli meille turvaan. Hän oli kanssani huoneessani ja kerroin, että äitini ohi ei pääse kukaan, meillä on turvallista. Kasvoin, ja sinä kuuntelit huoleni, olit yhä turvani, aikuisenakin, kun minulla oli omia lapsia.

Ja sitten, kun olin jo aikuinen, pienten lasten vanhempi, tapahtui jotain. Elämässäni olleen vaikean ja raskaan jakson jälkeen olin onnellinen, halusin jakaa sen kanssasi, halusin jakaa riemun ja jännityksen. Kerroin, että olin rakastunut uuteen ihmiseen, ja nimestä tajusit, että hän on samaa sukupuolta kuin minä. Sinä et halunnut kuulla. Arvelit, että olen varmaankin ymmärtänyt jotain väärin. Ehkä se on vain ystävä. Kun pidin kiinni siitä mitä sanoin, kerroit tiukemmin ettet halua kuulla. Kysyit miksi kerron sinulle sellaista, pelkäsit että paljastan tuon kauhean asian suvullekin.

Kiila väliimme oli lyöty, vaikka suhde tuohon ihmiseen loppuikin. On asioita joita et halua kuulla, elämässäni on isoja, kauniita ja tärkeitä asioita joita sinä et halua lähellesi. En minä silloin työnnä niitä asioita kauemmaksi – minä pidän sinut kauempana. Tämä tapahtui uudelleen ja uudelleen, kun sateenkaariasiat tulivat ohimennen puheeksi tavalla tai toisella. Kohtasin kylmän ja vihamielisen muurin.

Elämässäni on taas jotain suurta ja kaunista, enkä minä jaa sitä kanssasi. En kerro rakkaasta ihmisestä, en ota riskiä että loukkaat häntä. En kerro, miten upeaa minulla oli Prideillä, en kerro miten tärkeää se oli minulle. En kerro mitä löysin, ketä kohtasin, mitä ajatuksia ja tunteita se minussa herätti. Työnnän sinut kauemmaksi, sinä et tätä tahraa. En esittele sinulle ihmisiä, joita tapasin. En minä heitä häpeä – häpeän sinua. Sitä, että minun äitini, minun rakas äitini on yksi niistä, jotka ovat meitä vastaan, jotka tekevät meidän elämästämme raskaampaa. Tiivistän rivit heidän kanssaan myös sinua vastaan. Pidämme yhtä, että selviäisimme, olemme perhe toisillemme.

Tänään olisin tarvinnut sinua. Minulla oli vaikeaa, minua pelotti. Kaipasin korvaasi, olkapäätäsi, halaustasi. Haen lohtuni muualta, äidille ei kerrota kaikkea, äiti ei ole turvallinen. Kasaan hymyn ilmeettömille kasvoille. Äiti mulla menee ihan hyvin. Äiti minulla on niin ikävä sinua. Minulla on välillä niin orpo olo.

Teksti Näkymätön Ninni, kuva note thanun/ Unsplash

Perhe Oma elämä Rakkaus Ystävät ja perhe

Kirja-arvostelu: Isä meidänkin

Vastikään ilmestynyt Isä meidänkin on kiinnostava katsaus siihen, millaista on olla sateenkaari-ihminen yhteisössä, jossa hyväksyntä ei todellakaan ole automaatio. Uskonnollisissa piireissä haaste on muiden hyväksynnän ohella myös siinä, miten yksilö itse kokee istuvansa siihen muottiin, mitä seurakunta opettaa.

Hengellistä väkivaltaa esiintyy erilaisissa uskonyhteisöissä. Tässä kirjassa sitä tarkastellaan evankelis-luterilaisen kirkon piirissä. Kirjan raskasta aihetta keventää tietotekstin ja kokemustarinoiden vuorottelu. Kirjoittajan oman tarinan lisäksi kirjassa kerrotaan yhdeksän muun entisen tai nykyisen sateenkaari-ihmisen polku.

Kirjoittaja Ani Iivanainen on diakoni Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa. Hän on mm. mukana työryhmässä, joka järjestää ja suunnittelee sateenkaarikoulutuksia seurakunnan työntekijöille.

Samaistuttavat kokemustarinat

Kokemustarinoiden lukeminen liikuttaa.Tunnistan paljon omia pohdintojani elämän varrelta. Osaa kertojista on kohdeltu törkeästi, osaan on suhtauduttu lempeämmin. Vaikka kirjan tutkimuskohteena on ollut evankelis-luterilaisen kirkon tilanne, osa haastastelluista kertoo kokemuksiaan mm. helluntaiseurakunnasta.

Iivainen on kysynyt jokaiselta, mitä tämä haluaisi sanoa hengellisen väkivallan alla eläville sateenkaari-ihmisille. Moni suosittelee lähtemään yhteisöstä, jossa kokee väkivaltaa. ”Vältä kusipäiden seuraa.” (s. 111) Etäisyyttä saa ottaa myös perheeseen. Eräs haastatelluista kiteyttää asian hyvin: ”Seksuaalinen suuntautuminen ei ole valinta, mutta homofobia ja kiusaaminen ovat.”(s. 196)

Asenteet kovenevat

Iivanainen kirjoittaa kirjassaan asenteiden koventumisesta. Yleisesti ottaen sateenkaari-ihmisiin suhtaudutaan suopeammin, mutta esimerkiksi politiikassa tehdään voimakkaita sateenkaarivastaisia ulostuloja. Kesällä 2021 Unkari kielsi seksuaalivähemmistöistä kertomisen esimerkiksi koulukirjoissa. Tuntuu, että ollaan peruuttamassa takaisin vähintään kehotuskiellon aikaan.

Yksi kristillisistä arvoista on lähimmäisenrakkaus, jonka esimerkiksi Jeesus sopii hyvin. ”Jeesus ei määritellyt missään kohdassa rakkautta yksiselitteisesti. Sen sijaan Jeesus eli rakkautta todeksi ja myös opetti kertomuksissaan useassa kohtaa rakkauden merkityksestä ja voimasta. Hän toteutti rakkautta käytännön teoilla. /…/ Rakkaus ei ollut vain kaunis teoreettinen ihanne.” (s.118)  Osa kristityistä pitää kuitenkin ohjenuoranaan, että synti on julistettava synniksi ja vetoaa esimerkiksi uskonnon- ja sananvapauteen.

Tiukoista tulkinnoista dialogiin

Raamattua voi tulkita monella tapaa, ja yhden kirkkokunnankin sisällä tulkintoja on erilaisia. Itse olen elänyt yhteisössä, jossa tulkinta oli fundamentalistisen yksioikoinen. ”Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava.” (3. Moos. 20:13)  Saat olla homo, kunhan et elä homoelämää.

Minun kohdallani hengellinen väkivalta on ollut kaikenkattavaa ylhäältä tulevaa määräilyä siitä, miten kristityn, erityisesti nuoren naisen, tulee elää, ettei aiheuta paheksuntaa eikä pala helvetissä. Homoseksuaalisuus mainittiin usein erikseen, ja muutenkin seksuaalielämään liittyvät synnit luokiteltiin pahimmiksi, siitä huolimatta, että ”kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta” (Room. 3:23).

Onneksi kirjasta käy ilmi, että evankelis-luterilaisessa kirkossa asenteet ovat hiljalleen muuttuneet. Osa jaksaa tietenkin jankuttaa loputtomiin, heitellä raamatunlauseita ja katsella nenänviertä pitkin, mutta monet haluavat käydä kunnioittavaa vuoropuhelua, jossa pyritään asettumaan aidosti toisen asemaan.

Tätä kirjoittaessa taivaalla näkyy upea sateenkaari. Toivon kirjan tuovan lohtua ja toivoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille, mutta erityisesti suosittelen sitä seurakuntien työntekijöille. Jos ei ole kohdannut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, tästä kirjasta voi ammentaa oppia siitä, miten meidät soisi nähtävän.

Ani Iivanainen: Isä meidänkin – Sateenkaari-ihmisten kohtaama hengellinen väkivalta. Books on Demand, 2021

Teksti Xena, kuva Books on Demand

PS: Jos olet kohdannut hengellistä väkivaltaa, älä jää yksin. Tukea antavat esimerkiksi Uskontojen uhrien tuki UUT ry tai Sateenkaariyhdistys Malkus.

Kulttuuri Kirjat Tasa-arvo