Olohuone

Facebookin eräällä sisustuspainotteisella sivustolla kysyttiin yksi päivä lempparinäkymää kotona. Vastaus oli itselläni heti selvä ja se oli olohuoneemme. Tämä siksi, että se on ainoa lähes valmis tila talossamme. No okei, keittiö on yhtälailla valmis, mutta jotain tuossa olohuoneessa on mistä pidän erityisen paljon. Neliöiltään se on noin parisenkymmentä, mutta korkea huonekorkeus ja ”puoliseinä” käytävään saa sen tuntumaan todellista suuremmalta. Rakastan huoneen korkeita ikkunoita, joista voi seurailla metsän läpi hölkkääviä lenkkeilijöitä tai vaihtuvia vuodenaikoja. Pidän myös tilan korkeudesta ja avaruudesta. Tosin korkeus asettaa myös omat haasteensa. Odotan jo kauhulla spottien palamista tai palovaroittimen patterien vaihtoa…onneksi nuo eivät kuitenkaan ole asioita, joita pitäisi tehdä kovinkaan usein..

thumbnail_IMG_3868.jpg

oloh2.JPG

thumbnail_IMG_3954.jpg

oloh4.JPG

oloh3.JPG

Sohva oli yksi suurimmista investoinneista huonekalujen suhteen uuteen taloomme ja pääsin kuin pääsinkin toteuttamaan pitkäaikaisen haaveeni Adean Band -sohvasta. Halusin olohuoneeseemme sirorakenteisen, tyylikkään, laadukkaan ja kotimaisen sohvan, joka kestää aikaa. Bandissa yhdistyvät mielestäni nämä kaikki. Lisäksi tärkeää oli käytännöllisyys, että kaikki kangasverhoilut olisivat irrotettavissa ja pestävissä. Väriksi valitsin turvallisen harmaan, johon en kyllästyisi vuosien saatossa. Vähän jännitti miten se kävisi yhteen harmaan lattian kanssa, mutta ihan kivastihan ne sointuvat yhteen. Moni meillä vierailleesta on kehunut olohuoneen harmonista tunnelmaa. Ehkä se tulee juuri tästä harmaan sävyjen liitosta 😉

thumbnail_IMG_3603.jpg

Matoksi valikoitui monesta blogista tuttu Linea Designing Asko mixed -matto, joka on vain mielestäni niin nätti. Olin kuullut paljon kehuja siitä ja täytyy sanoa, että kehut eivät olleet turhia. Edullinen, mutta kaunis villamatto, joka hylkii likaa ja oikeasti pysyy paikallaan eikä venkoile jalkojen alla. Niin ihanaa, ettei tarvitse olla sitä jatkuvasti suoristelemassa. Ainoa pieni miinuspuoli on siitä irtoava nukka, mutta tuleepahan ainakin huolehdittua imuroinnista.

Dixonin valaisimen, Hübschin tuolit ja sohvapöydän olin hankkinut jo aikaisemmin. Valaisimelle suunnittelin paikan jo sähkösuunnitelmaa tehdessä sohvan vierustalle ja se toimii siinä mielestäni tosi hyvin, vaikka saikin silloin aikaan ihmettelyjä. Näin korkeassa tilassa keskelle huonetta sijoitettu riippuvalaisin voisi näyttää hieman hassulta. Ainoa suurempi hankinta edessä on vielä taulu korkealle seinälle. Tuo seinä mielestäni huutaa jotain sitä koristamaan. Toiveissa on suuri akustiikkalevylle tehty maalaus, mutta se hankinta jää vielä hautumaan ja odottelemaan. Sillä aikaa voinkin keskittyä muihin huoneisiin, josko saataisiin valmista pian myös muissa tiloissa.

Koti Sisustus

Täällä ollaan

Täällä ollaan taas pitkän tauon jälkeen. Kesä on nyt takanapäin ja ajattelin ryhdistäytyä blogin suhteen. Meillä on tilanne talossa edelleen se, että asustelemme vielä talon yläkerrassa, mutta nyt loppu häämöttää alakerrankin valmistumisen suhteen ja kohta päästään ottamaan kodinhoitohuone ja takkahuonekin käyttöön. Sauna ja kylpyhuone päästiin testaamaan ensimmäisen kerran viikko sitten.

Sen sijaan meillä on käytetty hyväksi kuluneen kesän hyvät kelit ja ahkeroitu talon ulkopuolella. Ikkunasmyygit, nurkkalistat, katosten laudoitukset, kattosiltojen ja syöksyputkien asennukset, tikkaiden asennukset, autokatoksen ulkovaraston seinien levytys, talon ulkomaalaus, rimoitukset, sokkelin ja muurien tasoitukset, terassin teko..you name it. Kaikki on tehty kuluneen kesän aikana. Talo onkin kokenut ulkoapäin varsinaisen muodonmuutoksen. 

image.jpeg

image.jpeg

Talo maalattiin Tikkurilan puutalo-värikartan sävyllä 619X ja räystäät, rimoitukset ja muut korostuskohdat maalattiin sävyllä RR23 sointumaan yhteen katon ja ikkunoiden kanssa.

Takaterassi tehtiin samasta, huolto- ja käsittelyvapaasta Organowood -mäntylankusta, josta  parvekkeidenkin laudoitus. Parvekkeiden laudoitus onkin muuttanut sävyään kesän aikana jo paljon vaaleampaan ja harmaampaan suuntaan. Takaterassiin jätettiin pieni aukko istutusaltaalle ja samoin terassin sivuun on tarkoitus tehdä ensi keväänä istutusaltaat.

image.jpeg

Talonumero tilattiin Hannah Hoijarilta, jonka talonumeroita olin ihastellut rakennusblogeista ja nähtyäni naapurimme tilaaman numeron oli valinta selvä. Numero on 30 cm korkea ja harjattua terästä.

image.jpeg

image.jpeg

Etuterassi sai suojakseen ylhäältä alas ulottuvan rimoituksen, joka antaa mielestäni kivasti ilmettä talon etupuolen julkisivuun. Sama rimoitus kiertää autokatoksen, mutta on vielä osittain tekeillä eli siitä kuvaa myöhemmin.

image.jpeg

image.jpeg

Loppuun vielä pari kuvaa talon ulkovalaistuksesta. Haaveilemani sädekehän luova Monzakin on vihdoin paikallaan valaisemassa takapihallemme. Meillä ulkovalojen sävyksi valittiin 4000K, kuten talon sisällä. Vaikka 3000K tuntuu olevan ulkovalaistuksessa se tyypillisempi valinta niin olen valintaamme tyytyväinen. Puhtaan kirkas valo jotenkin sopii talomme tyyliin ja moderniin ilmeeseen. 

Tälle syksylle on enää tarkoitus viimeistellä rimoitukset, sokkelin ja muurien maalaus jää suosiolla ensi kevääseen. Välillä pysähdyn haaveilemaan miltä talo mahtaakaan näyttää ihan ”oikean” pihan kanssa, kun ympärillä ei enää ole pelkkää raksaromua ja kivimurskaa. Niin odotan jo ensi kesää, kun päästään laittamaan pihaa kuntoon!

Koti Sisustus