Muutama askel eteenpäin

Päivitetäänpä bloginkin puolelle hieman missä mennään tontilla. Olemme saaneet rakennusluvan ja maatöiden ensimmäinen vaihe on nyt suoritettu. Maatöiden urakkahinnat alueellamme pyörivät aikamoisissa lukemissa ja hieman jännitettiinkin kuinka suuren osan ne budjetistamme haukkaavat. Tällä hetkellä kuitenkin tilanne näyttää enemmän kuin hyvältä. Alitamme maatyöfirman antaman arvion ensimmäisen vaiheen kustannuksille todella reilusti. Säästimme mm. appiukon ansiosta, joka toimi kaivinkonekuljettajan apumiehenä koko ensimmäisen vaiheen ajan. Säästöjä tuli myös hankkimalla putket talon alle itse, käyttämällä salaojitusten tekemiseen ja tärytykseen sekä omaa että oppilastyötä ja muuttamalla hieman suunnitelmia louhinnan määrän pienentämiseksi. Louhintaa tontillamme tuli 151 kuutiota ja siinä syntyvät murskeet ja lohkareet pystyttiin hyödyntämään kokonaan tontilla. Ensimmäisen vaiheen jälkeen tontiltamme on kuljetettu pois ainoastaan kannot.

IMG_5315.JPG

IMG_5318.JPG

IMG_5387.JPG

IMG_5389.JPG

Hieman yllätyksenä itsellemme maatöissä tuli tontiltamme paljastunut kallio. Toki pieni avokallion kohta tontillamme oli jo alkujaankin ja maaperätutkimuksestakin selvisi louhintaa olevan tiedossa, mutta se kuinka paljon kalliota tontilla itse asiassa onkaan tuli hieman puskista. Kallio aiheuttikin suunnitelmiin hieman muutosta, sillä ihastuimme siihen heti ja halusimme sitä säästettävän niin paljon kuin mahdollista. Yllä olevista kuvista näkeekin eron ennen ja jälkeen louhinnan. Jonkin verran siitä lähti, mutta onneksi kallio sijoittuu talon toiselle sivulle tontin jyrkän rinteen puolelle, joten sitä ei tarvinnut kokonaan posauttaa pois. Pihasuunnitelmiin se kuitenkin aiheuttaa hieman muutosta, sillä rinteeseen suunniteltujen tasojen ja muurien sijaan haluammekin kaivaa kallion kokonaan esiin ja jättää näkyviin. En malta odottaa, että pääsemme näkemään kuinka pitkälle se oikein ulottuukaan, kun tällä hetkellä se on vielä osittain piilossa. Ainakin se on varmaa, että yläkerran suurempi parveke laskeutuu osittain sen päälle ja pääsemme parvekkeelta hipsimään suoraan kalliolle. Kuvien oton jälkeen tontillemme on myös rakennettu turva-aita, ilmestynyt merikontti sekä sähkökeskus. Pian päästään itse asiaan eli rakentamaan!

Koti Sisustus

Kodinhoitohuone

Kodin kiintokalusteita valikoidessamme päädyimme noudattamaan koko talossa samaa linjaa eli mattavalkoista ja mattamustaa. Vähän olisi houkutellut valita kodinhoitohuoneeseen jotain värikkäämpää kuten vaaleankeltaista, mutta kyllästymisen pelossa päädyimme kuitenkin turvalliseen valkoiseen.

IMG_5206.PNG

IMG_5204.PNG

Samaa linjaa noudatetaan myös sen suhteen, että yläkaapistoja meille ei ole tulossa tähänkään tilaan. Viiden neliön huoneessa ne mielestäni olisivat olleet liikaa ja tehneet tilan ahtaaksi ja raskaan näköiseksi. Kuten keittiöön, myös kodinhoitohuoneeseen on suunnitteilla avohyllyjä ja jonkinlainen vaateripustin. Itse olen erityisen innoissani myös tuosta pienestä ikkunasta, joka tuo luonnonvaloa tilaan. Pesutornin sijaan päädyimme sijoittamaan pesukoneen ja kuivausrummun tason alle, jotta saisimme molemmille seinille tasotilaa. Ja vaikka tiedän, että pesutorni on varmasti hurjan kätevä ja hyvä selälle niin se ei tunnu siltä omimmalta ratkaisulta. 3D-kuvissa huone näyttää nyt melkein sairaalamaisen valkoiselta, mutta todellisuudessa näin ei siis tule olemaan.

Vielä on epäselvää jätämmekö lattian betonille vai laatoitammeko sen. Mikäli päädymme laattoihin niin jotain tummaa olisi tällä hetkellä visioissa tuomaan kontrastia tilaan. Keräsin alle vielä Pinterestistä fiiliskuvia kodinhoitohuoneista ja jäin jopa miettimään sopisiko tähän tilaan se tiililadontaseinä mitä olen miettinyt niin keittiön kuin kylpyhuoneenkin kohdalla enkä ole sille vielä sopivaa paikkaa talostamme löytänyt? Jonnekin se varmastikin täytyisi toteuttaa kun se selvästi jossain tuolla pään sisällä kummittelee. Hmm, pitääpäs miettiä tätä lisää.

utility1.jpg

khh.jpg

khh1.jpg

utility3.jpg

 

Koti Sisustus