Vastauksia TV:stä, osa 1
Lupasin vastata TV-aiheisiin kysymyksiin, ja kiitos Toimituksen jutun, niitä on tullut ehkä enemmän kuin osasin odottaa. Mielelläni niihin kaikkiin kuitenkin vastaan. Ensimmäisenä pureudumme Gilmoren tyttöihin.
Wiley ja Toimitus kysyivät:
Kuka kirjoitti Gilmoren tytöissä viimesen kauden jaksot ja miksi se idiootti ei laittanut Rorya ja Jessiä palaamaan sarjan lopussa yhteen?? Nehän oli luotu toisilleen! 🙁
Jotta tähän voi vastata, on ymmärrettävä Gilmoren tyttöjen historia, joka on yhtä mielenkiintoinen kuin Stars Hollow’n menneisyys. Kuvitelkaa siis Taylor lukemassa tämä teille. Taylorilla on tapana jaaritella, ja niin on näköjään minullakin. Hyppää siis lopussa olevaan kuvaan, jos haluat nopean vastauksen. (Vastaukset muihin kysymyksiin eivät luultavasti tule olemaan näin monisanaisia. Minulla on näköjään vain paljon sanottavaa tästä aiheesta.)
Amy Sherman-Palladino, Gilmoren tyttöjen luoja, ei onnistunut pääsemään sopimukseen Warner Bros-studion kanssa. Hänen tilalleen showrunneriksi tuli David S. Rosenthal. Showrunneriksi kutsutaan henkilöä (usein yksi tuottajista), joka on vastuussa sarjan päivittäiseen tuotantoon liittyvistä seikoista. Scott Collinsin kuvaus on paras tiivistelmä, johon olen törmännyt:
They’re not just writers; they’re not just producers. They hire and fire writers and crew members, develop story lines, write scripts, cast actors, mind budgets and run interference with studio and network bosses.
Sarja saattaa usein henkilöityä vahvasti showrunneriin: Greyn Anatomian Shonda Rhimes ja Täydellisten naisten Marc Cherry ovat hyviä esimerkkejä tästä .
Gilmoren tyttöjen viimeinen kausi on televisio-historian Hindenburg. En osaa muuhun sitä verrata, kuin siihen, että viimeisen Harry Potterin olisi JK Rowlingin sijaan kirjoittanut hänen oikolukijansa. Toki Rosenthal oli ollut käsikirjoittajana ja tuottajana GG:ssä ennen Sherman-Palladinon lähtöä, mutta Amy oli siitä tunnettu, että hän teki hyvin paljon itse. Yksi sopimusneuvotteluiden ongelmista olikin se, että hän halusi lisää kirjoittajia tiimiin, koska koki olevansa ylityöllistetty. Studion kanta oli, etteivät Sherman-Palladino ja hänen miehensä tarvitse käsikirjoittajia, koska he kirjoittavat kuitenkin kaiken itse. Jos tähän ja muihin sopimuksen solmukohtiin olisi saatu ratkaisu, Gilmoren tytöt olisi jatkunut vielä kaksi vuotta.
Kaksi vuotta aitoa ja alkuperäistä laatua, eikä maailman kalleinta fani-fiktiota. Sillä sitähän GG:n viimeinen kausi oli. Ja mikä tärkeintä, olisimme saaneet kuulla ne kaksi viimeistä sanaa, joista Amy Sherman-Palladino jaksoi aina haastatteluissa mainita.
Pieni toivonkipinä tarinan jatkumisesta elää mahdollisen elokuvan muodossa. Lauren ”Lorelai” Graham sanoi vuonna 2010:
People with power, people who could actually make it happen, are talking about it.
Minä sanon vuonna 2012: Less talking, more filming.
Se historiantunnista.
Mutta miksi Milo ”Jess” Ventimiglia ei tullut takaisin sarjaan? Annetaan hänen itse kertoa. Vuonna 2006 TV Guiden silloisen kolumnistin Michael Ausiellon haastattelussa Ventimiglia totesi seuraavasti:
Tyhjentäviä vastauksia, jotka kuitenkin jättävät paljon tilaa jossittelulle…
Muistatteko muuten sarjan Windward Circle? No ette tietenkään, koska sitä ei ikinä kuvattu. Mutta sen Gilmoren tyttöjen jakson, jossa Jess pyörii ympäri Venice Beachia ja tapaa isänsä, oli tarkoitus olla ns. backdoor pilottijakso Jessin tähdittämälle spin-off sarjalle! Liian korkeat tuotantokustannukset kuitenkin kaatoivat projektin. Jos tämä sarja olisi päätynyt ruutuun asti, mahdollisuudet Greyn Anatomia/Rakkauden Anatomia –tyylisille vastavierailuille olisivat olleet otolliset.
Mikä on sinun teoriasi niistä kahdesta viimeisestä sanasta, joita Sherman-Palladino ei ole koskaan paljastanut? Vai olisiko vastaus sittenkin se, mitä hän kerran heitti:
”You’re adopted.”
Ps. Rosenthal on idiootti. Ja pelottava: http://defamer.com/169246/new-gilmore-girls-showrunner-was-heidi-klums-1-fan?tag=hollywoodtop