Vastauksia TV:stä, osa 2

jimwalsh.jpg

Anna Karhunen kysyi:

Mitä Jim Walshin näyttelijä tekee nykyisin?

Vastaus: Jos kyseessä on Brendan ja Brandonin isä, vastaus on: aika paljon kaikkea pientä. Sen lisäksi, että James Eckhouse nähtiin The Avengers elokuvassa senaattorina, hän on myös esittänyt CSI:ssä kahta eri hahmoa! Siihen ei edes CSI-suuruus Peter Franzen ole pystynyt!

Mutta uskomattomin juttu tulee nyt: kuka tahansa voi päästä näyttelemään hänen kanssaan! Vain 220$ kuussa, ja voit osallistua hänen oppintunneilleen Santa Monicassa.

If you consider yourself an actor, and an artist who wants to be rewarded by working truthfully, creatively, and consistently, then run, don’t walk, to wherever and whenever James is teaching.
Sharon Bialy, Casting Director
(Bialy/Thomas Casting)

 Kuulit mitä Sharon sanoi! Mene – ei – juokse ostamaan liput Los Angelesiin!

Lisää infoa:

http://jameseckhouseworkshop.com/Details.html
http://www.imdb.com/name/nm0248698/

 

***

 

Koko Lilyn ahkerin kommentoija ”Vierailija” kysyi:

Miksi Studio 60 lopetettiin ensimmäiseen kauteen? Johtuuko se 30 rockista? Mitä Aaron Sorkin nykyään tekee? Ja mitä kannattaa seurata nyt, jos haluaa katsoa walk&talkia eikä jaksa katsoa WestWingiä ja Studio60:a uudestaan ja uudestaan?

Vastaus: Studio 60 on the Sunset Strip lopetettiin ensimmäiseen kauteen, koska se oli floppi. Ennakko-odotukset olivat valtavat, mutta katsojaluvut laskivat koko ajan. Sarja oli myös kallis tuottaa, osittain johtuen Matthew Perryn, Bradley Whitfordin ja Amanda Peetin palkoista. Sorkin kirjoittikin jakson ilman näitä kolmea tyyristä päätähteä ja huhujen mukaan hän halusi osoittaa NBC-kanavalle, että sarja voisi toimia ilman heitä ja näin sarjan tekoa voitaisiin jatkaa halvemmalla.

Ei, lopettaminen ei liity mitenkään 30 Rockiin. Sarjat olivat samalla kanavalla, ja eivät kilpailleet millään suoranaisella tavalla toistensa kanssa. 30 Rock veti pidemmän korren, koska se oli kustannustehokkaampi ja NBC, kuten muu maailma, rakastaa Tina Feytä.

Nykyään Aaron Sorkin laskee rahojaan, ja tekee HBO kanavalle sarjaa The Newsroom. Sarja kertoo uutiskanavan toiminnasta. Pääosassa on ankkuri, jota esittää Jeff  ”Nuija ja tosinuija” Daniels ja muissa rooleissa nähdään muun muassa Emily Mortimer, Olivia Munn ja Jane Fonda. Sarja on viihdyttävä, vaikkakin muutamat jaksoista ovat olleet järkyttävää katsojan paapomista ja ylitsevuotavaa propagandaa – tuttua Sorkin-tyyliä siis.

Kannattaa seurata edellä mainittua The Newsroomia, joka näkyy Suomessa ainakin tulevaisuudessa HBO Nordicilla. Sports Night, Sorkinin vanha sarja, mainitaan usein Walk & Talk yhteydessä. Paljon puhumista ja kävelyä on Gilmoren tyttöjen luojan sarjassa Bunheads. Political Animals on Greg ”Everwood” Berlantin sarja Yhdysvaltain ex-presidentin ja tämän ulkoministerivaimon elämästä, ja muistuttaa paikoitellen The West Wingiä. Shonda Rhimesin sarja Scandal, joka kertoo damage-controllia työkseen tekevästä naisesta saattaisi myös toimia…

 

***

 

Reppuli kysyi:

Miksi, oi miksi Paul Weston lopetti praktiikkansa In Treatmentissä ja jätti minut ihan ypöyksin?

Vastaus: Vaikka HBO, joka kyseistä sarjaa esitti, välillä käyttäytyy kuin TV-maailman suurin hyväntekijä, olivat Terapiassa-ohjelman (In Treatment) katsojaluvut loppujen lopuksi kestämättömän alhaiset kanavalle.

Vaikka mainoskatko vapaa HBO ei joudukaan katsojalukujen määrittämien mainosrahojen perässä juoksemaan, täytyy senkin pyrkiä tuomaan ruutuun sarjoja, joita maksavat asiakkaat katsovat.

Sarjan lopetus olikin ikävä muistutus siitä, minkä takia TV-ohjelmia tehdään. Ja vastaus ei ole taiteen vuoksi…

 

***

 

Kati Toivanen kysyi:

Miksi niin monien (hyvien) sarjojen tuotantokaudet ovat nykyään vain kymmenen jakson mittaisia?

Vastaus: Koska parhaat sarjat ovat kaapelikanavilla. Näitä kanavia ei sido maksimaalisen mainostuoton havittelu, joka on tavallisten kanavien ongelma. Ne voivat siis uhrata enemmän rahaa yhden jakson tuottamiseen ja näin varmistaa korkeamman tuotantolaadun. Tämä on yksi syy, jolla saada ihmiset maksamaan kanavasta. 10 jaksoa riittää usein myös artistisen näkemyksen toteuttamiseen: juoni liikkuu jouhevasti, eikä ole ”täytejaksoja”. Ja mikä mielestäni tärkeintä, kausi on usein temaattisesti selkeä kokonaisuus, jolla on alku, keskiosa ja loppu. Vähän kuin kirjasarjan osa.

Tähtinäyttelijät on myös helpompi kiinnittää sarjaan, jota tehdään vain 10 jaksoa, sillä tämä saattaa jättää aikaa enemmän muille projekteille. Kysy vaikka Jon Hammilta, joka on joka toisessa uudessa elokuvassa.

Kolikon kääntöpuolena ei-kaapelikanavien on pakko ajatella määrää:

Network-kanavat joihin lukeutuvat muun muassa NBC, ABC, Fox ja CBS, joutuvat perinteisesti täyttämään klo 20-22 viitenä arki-iltana ja sunnuntaina ohjelmilla. Perus TV-kausi kestää syys-lokakuusta aina toukokuun loppuun/kesäkuun alkuun. Tästä johtuen yksi kausi joudutaan uusinnoilla, tauoilla ja muilla vippaskonsteilla venyttämään tuon ajan mittaiseksi.
Normaalisti uusi sarja saa tilauksen 13:sta jaksosta. Jos sarja menestyy, tilataan tavallisesti ”back nine” eli 9 uutta jaksoa. Tästä päästään TV-kausien maagiseen lukuun 22. Sitten on rahasammoiksi osoittautuneita superhittisarjoja, kuten vaikka Lost ja Greyn Anatomia, joiden jaksomäärä saattaa nousta jopa 27:ään.

Jos ohjelma alkaa vasta tammi-helmikuussa ns. midseason replacement -sarjana, saattaa sen jaksomääräksi ensimmäisellä kaudella jäädä n. 10-13. Greyn Anatomia on tästä esimerkki. Hyväkin sarja voidaan myös lopettaa kesken kauden, jolloin jaksomääräksi jää usein tuo n. 13. Tästä esimerkkinä kulttimaineeseen noussut Firefly. TV-maailman raadollisuudesta kertoo se, että maailma on täynnä tuotettuja jaksoja, joita ei ole koskaan näytetty TV:ssä. Siitä ja Fireflystä lisää seuraavalla vastauskierroksella.

 

Hyvää ja viihteentäyteistä viikonloppua!

Ps. Muistakaa katsoa Vain Elämää!

Kulttuuri Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.