Välittämistä ei voi ulkoistaa

8.jpg

Syrjäytyminen, lisääntyvät huostaanotot, koulukiusaaminen, kouluväkivalta… siinä muutamia tällä hetkellä pinnalla olevia huolenaiheita, jotka koskettavat lasten ja nuorten elämää täällä Suomessa – eivätkä näy korkealle rankatuissa Pisa-tuloksissamme. Huolestuttavaa nuorten näkökulmasta on myös se, että tämän ikäryhmän itsemurhakuolleisuus ei ole keskuudessamme vähentynyt, vaikka koko väestön osalta näin onkin tapahtunut. Mikä on lasten ja nuorten henkisen hyvinvoinnin todellinen tila tällä hetkellä, ja millä tavoin me kaikki voimme vaikuttaa asiaan?

Presidentti Niinistö tarttui nuorten asiaan ja kutsui taannoin koolle monipuolisen asiantuntijajoukon pohtimaan syrjäytymisen ehkäisyä. Työ tuotti pitkän listan tavallisia arkeen kuuluvia asioita ja ehdotuksia. Se sai osakseen kuitenkin ankaraa kritiikkiä, koska monien mielestä ehdotukset olivat liian pieniä ja toimenpiteinä tehottomia. Minusta työryhmän keskeinen sanoma oli kuitenkin juuri se, mitä eniten tarvitsemme: pieniä tekoja arjessa ja kaikkien osallisuutta. On karmaisevaa lukea lehdestä, että pyörällä kaatunut kätensä murtanut pikkutyttö ei saa ohikulkevilta aikuisilta apua, vaikka pyytää sitä, tai että aikuisen neuvo koulussa kiusatulle lapselle on: ”anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos”. Kummassakin esimerkissä aikuinen väistää aikuisen vastuun ja jättää lapsen pärjäämään yksin mahdottomassa tilanteessa. Se on mielenterveyden häiriöiden kehittymistä edistävää, ei ehkäisevää, toimintaa.

Tieteellisen tutkimuksen valossa lasten psyykkinen sairastavuus ei näytä lisääntyneen. Samaan aikaan koulut kuitenkin painiskelevat levottomien, väkivaltaisten oppilaiden kanssa, ja yhä suurempi osa oppilaista katsotaan erityistä tukea tarvitseviksi. Voisiko tämä tilanne heijastella myös lapsiin kohdistuvia aikaisempaa suurempia vaatimuksia tai sellaisia vaatimuksia, jotka eivät lapselle sovi? Koulun hyvää tarkoittava panostus siihen, että lapset kasvaisivat sosiaalisiksi ja aktiivisiksi voi olla painajainen ujolle, vetäytyvälle lapselle – ja aivan erityisesti lapselle, jolla on sosiaalisen hahmottamisen ongelmia. Kuitenkin sosiaalisuus on arvona nostettu ylitse muiden. Nyt voisi olla paikallaan laajentaa tätä ahdasta näkökulmaa ja pohtia ensi sijassa sitä, miten voimme edesauttaa ihmisyyden koko kirjon hyväksymistä: nähdä voimavarana sen, että olemme erilaisia ja auttaa lapsia kasvamaan omiksi ainutlaatuisiksi yksilöikseen – kaikkine rajoitteineen ja ongelmineen.

Tietysti myös viranomaisten, ja erityisesti viranomaisten, tulee miettiä miten parhaiten edistää lasten ja nuorten hyvinvointia. Sekin saattaa saada arvaamatonta potkua pienistä, arkisista asioista. Imatran kaupunki päätti satsata perheiden ennaltaehkäisevään palveluun palkkaamalla kuusi työntekijää antamaan perheille varhaista, oikea-aikaista arjen tukea. Tämän toimenpiteen seurauksena lasten pitkäaikaisten sijoitusten määrä väheni 13 % – tai rahapuheena: sijoittamalla noin 240 000 euroa lapsiperheiden kotipalveluun säästettiin noin 300 000 euroa lastensuojelulaitosten kustannuksissa. Ja samalla saatiin todennäköisesti tuloksia joita ei mitattu: avun säteilyvaikutusta perheen kaikkiin lapsiin, vanhempien voimaantumista, lasten ja aikuisten kokemusta autetuksi tulemisesta ja oman autonomian lisääntymisestä.

Perheidenkin keskuudessa tapahtuu paljon positiivisia asioita: Isät ovat aikaisempaa enemmän mukana lasten elämässä ja hoitavat myös pieniä lapsia. Nuoriso tupakoi aikaisempaa vähemmän, ja raittiita nuoria on aikaisempaa enemmän. Juha Siltalan tekemän nuorisotutkimuksen optimistinen johtopäätös oli: nykyisten nuorten enemmistö on entistä terveempää ja kykenevämpää eläytymään toisten näkökantoihin. Tämä pitää sisällään erittäin keskeisen mielenterveyden komponentin: kyvyn eläytyä toisen asemaan – asia jota ei mitata ja josta ei pidetä ääntä, vaikka juuri se tuottaa hyvää; mahdollisuuden tuntea myötätuntoa, hyväksyä erilaisuutta ja auttaa tarvittaessa. Se ei ole sidoksissa sosiaalisuuteen tai aktiivisuuteen, rotuun, väriin tai uskontokuntaan; vaan siihen, että on saanut kokemusta myötätunnosta ja kuulluksi tulemisesta. Mielenterveyden mittareista parhain on juuri ihmisen kyky empatiaan.

Pitkään lastenpsykiatriaa tehneenä ja lasten hätää erikoissairaanhoidon näkövinkkelistä katsoneena pidän päivä päivältä tärkeämpänä konkreettisia arjen asioita. Me kaikki teemme mielenterveystyötä kohtelemalla toisiamme hyvin, käyttäytymällä ystävällisesti, auttamalla lapsia ja muita apua tarvitsevia, ja osoittamalla myötätuntoa silloin, kun siihen on tarvetta. Pienillä arjen teoilla ei paranneta vaikeita mielenterveyden häiriöitä eikä auteta vaikeasti laiminlyötyä lasta, mutta niillä ehkäistään ennalta näiden tilanteiden syntyä, ja se on meidän kaikkien tehtävä. Tärkeintä maailmanparannustyötä on rakastaa lapsia ja hoitaa heitä mahdollisimman hyvin. Pahinta puolestaan on olla välinpitämätön ja kyyninen suhtautumisessa lasten ja nuorten asioihin sekä heidän tulevaisuuteensa. Kanssaihmisistä välittäminen on meidän kaikkien asia, jota ei voi pelkästään yhteiskunnalle ulkoistaa. 

 

Leena Repokari

Kirjoittaja on lastenpsykiatrian ylilääkäri.

suhteet ystavat-ja-perhe terveys mieli

Pieni poika suuren taakan alla

IMG_0457.JPG

Hän ei ollut vielä täyttänyt kuutta vuottakaan, kun se iski perheeseemme. En oikein tiedä, millä sanoilla sitä voisin kuvailla. Olisiko se maailmanloppu, tragedia vai kriisi? Sen tiedän ainakin, että se oli sen hetkisen elämämme loppu. Meille oli syntynyt kaksi vauvaa, joista toinen oli yllättäen niin vakavasti sairas, että jäikin yli vuoden ajaksi sairaalaan kamppailemaan elämästään. Juuri se vauva, a-vauva, jota hän oli suunnitellut hoitavansa. 

Hän oli aina ollut aurinkoinen lapsi. Lapsi, jonka silmissä asui aurinko, ja jonka suu kääntyi kuunsirpin lailla nauruun jo muutaman kuukauden iässä. Hän tykkäsi kujeilla ja pelleillä, saada ihmiset nauramaan vitseilleen. Hän oli rauhallinen ja kiltti poika, joka tahtoi kaikille hyvää.

Sitten tuli päivä, jolloin hänen tuttu maailmansa romahti. Äiti ja isi eivät olleetkaan onnesta suunniltaan pikkusiskojen synnyttyä. Arki ei mennytkään, kuten oli suunniteltu. Isi ei herättänyt häntä aamuisin eskaritaksiin äidin jäädessä nukkumaan vauvojen kanssa. Aamut olivatkin kiireisiä ja ilmapiiri täynnä huolta ja surua. Iltapäivisin vastassa saattoi olla täysin vieras ihminen ja nelivuotias pikkusisko, jolla oli ikävä äitiä ja isiä. Hänen oli oltava vahva ja reipas, kantaa siskostakin huolta, sillä sellaisen roolin hän oli itselleen ottanut.

Taakka oli kuitenkin valtavan suuri ja raskas. Ei sellaisen taakan kantajaksi pienen ihmisen pitäisi joutua. Huolehtia siitä, että se pieni sairas sisko ei tällä kotilomalla tukehdu, jos vaikka äiti ja isi eivät osaakaan imeä henkitorviavanteesta oikein. Huolehtia siitä, että koneiden piipatessa hoitajat varmasti tulevat huoneeseen kiireellä. Huolehtia siitä, ettei sisko vaan kuole. Se on suuri taakka pienelle kuusivuotiaalle pojalle kantaa. 

Siltikin hän kantoi sen urheasti. Koko pitkän sairaalavuoden, koko rankan a-vauvan ensimmäisen kotivuoden. Oli kiltti ja reipas, ei aiheuttanut huolta vanhemmille, piti huolta siskoistaan. Kunnes sitten viimein taakka kävi liian raskaaksi ja pieni poika sen alla murtui.

Ensin tuli pelot, itkut ja yölliset kauhukohtaukset. Kuka tahansa voi kuolla, koska tahansa. Mihin tahansa voi tukehtua, jopa vadelmansiemeneen. Joka puolella on tappajia, murhaajia, ja ne voi tappaa hänet kaupassa, koulussa tai murtautua yöllä kotiin ja tappaa koko perheen. Vain äidin vierellä on turvallista, mutta äitikään ei ole supermies, joka voisi estää vadelmansiemeneen tukehtumisen.

Kaiken pelon lisäksi tuli valtava suru. Suru, jolle ei ollut nimeä. Se pyyhkäisi koko pienen miehen kehon ylitse kuin valtava aalto, joka vei mukanaan ilon ja naurun. Jäljelle jäi itkua ja toivottomuutta. Enää hän ei uskonut itseensä, ei ollut missään hyvä. Hänestä oli tullut maailman tyhmin, rumin ja hölmöin ihminen. Hän ei ollut enää mitään. 

Lopulta pelot ja toivottomuus ottivat niin vahvasti hänestä vallan, ettei kouluunmenosta tullut enää mitään. Hän vain halusi maata sohvalla ja itkeä, ja pitää huolen, että äiti on aina lähellä. Ja samaan aikaan hän olisi kuitenkin halunnut olla ihan missä tahansa muualla kuin lähellä pikkusiskoaan, jonka rohiseva hengitys, jatkuvat oksentelut ja letkuruokinta estivät häntä hetkeksikään unohtamasta sitä pelkoa, että sisko saattaa minä hetkenä tahansa kuolla.

Sitten tuli päivä, jota hän oli pelännyt. Hänen oli pakattava vaatteensa, rakkain lelunsa ja Aku Ankan taskukirjansa. Hän nousi autoon, vaikkei olisi millään halunnut. Hänen halua ei nyt kyselty, ei pyyntöjä kuunneltu, vaan vietiin väkipakolla pois kotoa. Suljettiin sairaalaan, vieraiden aikuisten ja pelottavien lasten joukkoon. Hän huusi ja taisteli, itki ja oli vihainen. Hänet oli petetty. Kukaan ei ymmärtänyt, kukaan ei kuullut hänen hätäänsä. Häneltä oli viety kaikki.

Joku kuitenkin häntä ymmärsi, sillä hän sai uudet lääkkeet ja alkoi pikku hiljaa voida paremmin. Isin kanssakin jaksoi osastovierailuilla pelata biljardia ja muiden osastolla olevien kanssa leikkiä ulkona sotaa. Kuuden viikon jälkeen hän pääsi kotiin ja palasi kouluun muutamaksi tunniksi kerrallaan. Hänen luonaan alkoi taas käydä ystäviä ja hän alkoi vihdoin taas nauraa. Hän totesi, että elämä onkin aika kivaa.

image.jpg

 

 

Heidi Tujunen

Olen 36-vuotias neljän lapsen äiti Lappeenrannasta. Ammatiltani olen lasten toimintaterapeutti, mutta saadessamme perheeseemme kahden lapsen jälkeen kaksoset, joista toinen olikin vakavasti sairas, jättäydyin töistäni pois. Nykyisin toimin tyttärieni omaishoitajana. Minulta ilmestyi kirja ”Kyllä minä sinua rakastan” syksyllä 2011. Kirjoittaminen, valokuvaaminen, sisustaminen sekä liikunta ovat sydäntäni lähellä.

 

 

 

suhteet ystavat-ja-perhe terveys mieli