Melkein huulilla: Oscar Isaac
Scifi ei ole koskaan kiilannut kärkeen suosikkielokuvagenrejeni listalla, ja pintapuolisen filosofisia AI-tarinoita tuntuu välillä olevan kolmetoista tusinassa. Tässä kuitenkin yksi suosittelemisen arvoinen sellainen: leffateattereissa parhaillaan pyörivä Ex-Machina. Brittiohjaaja-kirjoittaja Alex Garland tunnetaan mm. 28 päivää myöhemmin ja Ole luonani aina -elokuvien käsikirjoittajana sekä leffaksikin päätyneen The Beach -romaanin kirjoittajana.
Kohtuullisen kiinnostavat lähtökohdat siis, mutta suosituksen todellinen syy löytyy näyttelijävalinnoista. Koodarinörttiä näyttelevä Domhnall Gleeson jäi mieleen esimerkiksi katkeransuloisesta Frank-leffasta, mutta erityisesti erakoituneena IT-mogulina nähtävä Oscar Isaac on nyt lukittu vahvasti sisäiselle leffatutkalleni. Roolit Inside Llewyn Davisissa ja Väkivallan vuodessa olivat harvinaisen sielukkaita, ja Ex-Machinan nähtyään Isaacin voisi kuvitella myös katkeroituneeksi Bond-pahikseksi. Niin saattaa hyvin käydäkin, sillä tulossa ovat roolit Star Wars sekä X-Men -saagoissa ja Isaac lienee pian kaikkien huulilla.
Ex-Machinan juoni kulkee suurin piirtein näin: Isaac on maailman suosituimmalla hakukoneella rikastunut eksentrinen miljonääri, joka rakentaa tekoälyä ja ryyppää futuristisessa pakopaikassaan. Innokas Gleeson kutsutaan paikalle testaamaan uusimman luomuksen kykyjä – ja ne osoittautuvatkin sitten melko yllättäviksi. Mutta ei tarinalla niin väliä, sillä elokuvan puolivälistä löytyvä diskotanssikohtaus varastaa joka tapauksessa huomion. It’s murder on the dance floor.