Suvereeni mimmi

Three BillboardsTässäpä ristiriitainen tapaus. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri on kerännyt kosolti kehuja, nipun Golden Globeja ja peräti seitsemän Oscar-ehdokkuutta. Samalla se on yksi alkuvuoden leffakauden isoimmista pettymyksistä. Ei mitenkään läpeensä huono elokuva, mutta sellainen jolta olisi odottanut paljon enemmän.

Ainesta siihen nimittäin olisi. Ohjaaja-käsikirjoittaja Martin McDonaghin Kukkoilijat (In Bruges) on yhä loistava referenssi ja Three Billboards on sekin nimeään myöten melko persoonallinen tekele. Perinteisen yksinäinen susi -mieskostajan sijaan pääosassa on vihainen äiti, eikä kuka tahansa nainen vaan huikea Frances McDormand, joka päättää taistella välinpitämättömiä poliisivoimia vastaan ostamalla vittuiluhenkistä julistetilaa tienvarren mainostauluista.

Toisaalta, selviä vaikutteitakin elokuvalla on. Vai mitäpä muuta mustan huumorin sävyttämästä tragikomedia Amerikan takamailta ja Frances McDormanindista tulee mieleen kuin Coenin veljekset ja Fargo. Ehkä siinä onkin se ongelma, sillä toisin kuin Fargossa, Three Billboardsin käsikirjoitus ei ihan kanna loppuun asti. Alku on lupaava ja tulikivenkatkuinen sanailu nostaa kierroksia lupaavasti. Tunnelma pikkukaupungin raitilla sen kun tiivistyy ja kauhun tasapainolla leikitään. Sitten tapahtuu jotain, ikään kuin elokuva päättäisikin pikimustan tragikomedian sijaan olla pelkkä tragedia, tai harmillisen lattea draama.

Vihasta Three Billboards lopulta tuntuu puhuvan ja päätyvän siihen, että vaikka siitä hetkellisesti voi ammentaa helvetillistä virtaa, oikeasti kyse on silkasta tuhovoimasta, joka kalvaa kuin syöpä. Ehkä kuihtuvan pikkukaupungin mielenmaisemassakin on jotain trumpilaisittain ajankohtaista, mutta sanoisipa se elokuva sen – tai jotain muuta – vielä paljon paremmin. Nyt nauru kuivuu kurkkuun ja elokuvateatteista poistuu jokseenkin masentuneena, isoimpana oivalluksena se, että tuo Frances McDormand on kyllä sitten suvereeni mimmi. Onhan sekin tosin jotain.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Ajattelin tänään

Huono voi olla hyvä

The Disaster ArtistMaailman huonoimmaksi elokuvaksi tituleerattu The Room on nähty Suomessakin vuosia Night Visions -festivaaleilla, mutta melko pienen piirin tiedossa tämä kulttileffa meillä taitaa olla. The Roomiin legendaarisen epäpätevään syntyprosessiin perustuva The Disaster Artist veti nimittäin festivaalinäytökset täpötäyteen, mutta muuten se on Helsingissä pyörinyt aika rajoitetusti pienissä saleissa.

The Room eli Tommy Wiseu -nimisen mysteeriauteurin omakustanteinen ”eroottinen draama” on niin kökkö, että se on jo melkein hyvä, ja homman jujuna ovatkin The Rocky Horror Picture Show -tyyppiset erikoisnäytökset, joissa heitellään jalkapalloa, viskotaan lusikoita ja huudetaan sopivissa kohdissa valkokankaalle. Kerran kokeilleena meininki on ihan hauskaa (ja ehkä sitä hauskempaa, mitä usemmin rituaalin toistaa), mutta muuten kyse on kyllä rehellisyyden nimissä melko puuduttavasta leffapökäleestä.

Näyttelijänurasta harhaisesti haaveilevan Wiseaun ja toisen pääosan ujo perusjamppa Gregg Sesteron epätodennäköisestä ystävyydestä kertova The Disaster Artist ei sen sijaan ole ollenkaan puuduttava tapaus, vaan mainio komedia, jonka seurassa viihtynee, vaikkei The Room -kulttiin olisikaan vihkiytynyt. Vaikka James Francon huikeasti kanavoimasta, kaikin puolin kummallisesta Wiseausta kuoriutuukin elokuvaprojektin aikana melkoisen narsistinen mulkku, tarinassa on myös voimauttavaa energiaa. Suurimmalle osalle meistä ei olisi pahitteeksi kanavoida välillä sisäistä Tommyamme eli hävetä vähän vähemmän ja tehdä enemmän. Antaa palaa ihan pokkana vaan. Sekin on lohdullinen ajatus, että täydellisestä epäonnistumisestakin voi seurata jotain hyvää.

Oscar-menestystäkin pääosin innostuneita arvioita saaneelle The Disaster Arstistille povattiin – ainakin ennen James Francon kohtaamia syytöksiä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jotka tiestysi langettavat synkeän varjon myös tämän elokuvaprojektin ylle. Ei tainnut tästä sittenkään tulla vielä Golden Globe -gaalassa Time’s up -kampajan rintamerkkiäkin kantaneen Francon vuotta.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen