Kahvista ja merkityksistä

 

dougie.jpgViime viikot työpaikalla ja somessa on vallinnut tiukka spoiler-kielto, mutta kai siitä nyt voi jo pikkuisen puhua. Twin Peaksin neljännesvuosisadan odotetusta kolmoskaudesta nimittäin. Neljän ensimmäisen, ihanan sekopäisen ja ihan liian pikaisesti ahimitun jakson tarina jatkuu viimein tänään. Tai no, David Lynchin tapauksessa tarinallisuus saa yleensä ihan omanlaisiaan merkityksiä, kuten myöskin merkitykset, joiden pakonomaisella etsimisellä ei tätäkään katselukokemusta kannata pilata. 

Twin Peaks on legendaarisista sarjoista se kenties legendaarisin ja uraauurtavin. Mitään näin outoa, runollista ja omaäänistä televisiossa tuskin koskaan oli nähty, ja kolmoskauden synnyttäminen ilman toisinaan hankalaksi heittäytyvää auteur-Lynchia tai alkuperäisiä hahmoja olisi ollut sula mahdottomuus. Jotain sarjan kulttistatuksesta kertoo sekin, että kaikki kynnelle kykenevät näyttelijät on saatu mukaan. Siihen ei tietenkään ole tyydytty, vaan uuden kauden hahmo- ja näyttelijäkavalkadi on melkoinen – eikä välillä tuskaisesti muistinystyröitään kaiveleva katsoja voi kuin äimistellä rypistyneiden ja pönäköityneiden twinpeaksilaisten päivittynyttä olemusta.
 

VHS-kauden ihanuuksiin vihkiytymättömän nuorisokatsojan silmissä vanha Twin Peaks näyttää epäilemättä käsittämättömän kököltä ja hitaalta, tuore kausi taas muuten vaan käsittämättömältä dadalta. Sitä se tavallaan onkin, enkä odota järjellisyyden matkan varrella olennaisesti lisääntyvän. Idyllisen pikkukaupungin pinnan alla kohisevista salaisuuksista ja pöllöjen pahaenteisestä huhuilusta on muutenkin matkattu ihan uusiin ulottuvuuksiin. Tavallaan ”uusi” Twin Peaks on alkuperäisen sarjan hämy doppelgänger, joka leijuu omissa sfääreissään jossakin itsenäisen teoksen ja nostalgiatunnelmoinnin välimaastossa. Joka tapauksessa se herättää toivon, että Lynchin kynästä syntyisi TV:n puolelle vielä jotain muutakin, kuka ties jotain vieläkin mystisempää. Sillä välin.. antakaa nyt hyvät ihmiset Cooperille äkkiä toinen kuppi kahvia!

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

Painavaa katsottavaa

the-handmaids-taleHBO:n The Handmaid’s Tale taitaa olla tämän vuoden paras ja tärkein, mutta myös ahdistavin sarjapanostus. Kaltaisilleni Atwoodinsa lukematta jättäneille koko paletti ei avaudu heti, mutta alkuasetelma on karmiva. Eletään sotilaallisen kriisin ja ympäristökatastrofin jälkeistä aikaa, jossa Yhdysvaltojen romahtaneen liittovaltion on korvannut jonkinlainen vanhoilliskristillinen fasistidiktatuuri. Älymystö ja muut edistysmieliset räyhähenget on heivattu siirtokuntiin kuolemaan ydinsaasteisiin ja synnytyskelpoiset naiset taas alistettu uuden, hedelmättömyysepidemiasta kärsivän ylimystön jalkavaimoiksi.

The Handmaid’s Tale on futuristis-historiallisesta outoudestaan huolimatta tyylikkään arkisesti kuvattu ja näytelty, mikä oikeastaan vain pahentaa katsojan tuskaa: tähän kaikkeen on ikävä kyllä helppo samaistua. Pelon tunnelman ja vastentahtoisiksi synnytyskoneiksi nöyryytettyjen naisten tuskan voi aistia, ja kuvasto luo mielleyhtymiä amish-yhteisöistä noitavainoihin ja toisaalta julmiin kauhukuviin Isisin valtaamilta alueilta. Onneksi Elisabeth Mossin Offredissä on myös uhmakasta sinnikkyyttä ja sarjassa mustaa huumoria.

Pelottavinta The Handmaid’s Talen parissa on kuitenkin ajatella sitä, miten nopeasti asiat ja yhteiskunnat voivat muuttua. Itsestäänselviltä tuntuviin oikeuksiin on helppo tuudittautua ja ummistaa samalla silmänsä sivistysvaltiota pala palalta nakertavilta vastavoimilta. Jo Trumpin totuudenjälkeinen aika tuolla kaukana ja vanhoillispopulistiset kiivailijat täällä lähempänä pitävät huolen siitä, että esimerkiksi aborttioikeuden, tasa-arvoisen avioliittolain, ympäristösopimusten sekä ihan vaan ihmisoikeuksien puolesta saa taistella vastaisuudessakin. 

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään