Valoa pimeyteen

3ba5a67c-2284-4a27-ab55-b4b7452283b4.jpgTähän aikaan vuodesta pimeys hiipii yhtäkkiä iholle, vähän liian lähelle. Kiivaana käynyt keskustelu kellojen siirtelystä ja talvi- tai kesäajan paremmuudesta on tuntunut ajoittain vähän koomiselta (”Entä kansanterveys!”, ”Eikö kukaan ajattele lapsia!”), mutta hetken lisävalosta edes jompaankumpaan päähän päivää olisi kieltämättä välillä valmis myymään vaikka mummonsa. Toisaalta neljän pintaan pimenevät illat tarjoavat täydelliset olosuhteet nautinnolliselle sarjojen ahmimiselle. Draamapuolen katselulistallani ovat tällä hetkellä etenkin HBO:n The Deucen hieno kakkoskausi sekä Netflixin uutuudet Maniac ja Wanderlust. Tässä lisäksi muutama suositus niihin hetkiin, kun tarvitaan jotain vähän kevyempää noin puolen tunnin pätkissä. 

Catastrophe

Catastrophe ei ole aivan uusi sarja eivätkä kaikista uusimpia ole sen aineksetkaan, mutta kahden neljääkymppiä lähestyvän sinkun deittailusta ja yllättävästä pikaperheellistymisestä on tuskin koskaan ole saatu louhittua näin hauskaa ja virkistävän mustaa huumoria. Sivuosassa lisäksi Carrie Fisher eli itse Princess Leia. Yle Areenasta löytyvät kolme kautta ahmaisee hujauksessa. 

Atypical

High school -kuvioihin voi sijoittaa aina vaan uusia ja uusia tarinoita, ja ripaus vilpitöntä teiniromantiikkaa lämmittää yleensä sydäntä. Harvemmin näkökulma on kuitenkaan Netflixin Atypicalin lailla autistisen teinin, ja homman jujuna on tietenkin se, että maailmaa ei saa toimimaan sääntöjen mukaan eikä niin sanottu terve väestönosa aina ole yhtään sen toimintakykyisempää. Sivuosassa hössöttävänä äitinä hyörii Jennifer Jason Leigh.

Kidding

Jim Carreyn tähdittämä Kidding asettuu komediaspektrin melankolisempaan laitaan, mutta katsoa se kannattaa. Indie-elokuvan lempisatusetä Michel Gondryn ideoiman sarjan visualisoinnit ovat ihanan oivaltavia, ja sarjan tavoittama absurdin arkinen sävy kiehtova. Carreyn unohtaa välillä olevan sävykäs ja oikeasti hyvä näyttelijä, ja sarja on muutenkin hyvin roolitettu. Kidding löytyy HBO:lta.

Mitä siellä puolen ruutua parhaillaan katsotaan?

Kulttuuri Suosittelen

Parasta ennen

tyhjio_still5_photo_peter_flinckenberg_bufo2018.jpgAnsaitusti pieneksi ilmiöksi kasvanut Tyhjiö on juuri sitä, mitä suomalaiseen elokuvaan tarvitaan lisää. Mielellään niin pian ja paljon kuin mahdollista. Aleksi Salmenperä, Tommi Korpela, Laura Birn ja muut joutuivat tarttumaan toimeen ilman Elokuvasäätiön tukea, mikä ehkä kertoo jotakin rahoituskäytäntöjen jähmeydestä tai siitä, minkälaisia elokuvia kotimaisen yleisön arvellaan haluavan katsoa. Oli miten oliTyhjiö on paitsi raikas tyylikokeilu, myös samastuttava satiiri etuoikeutetun nykyihmisen loputtomasta valinnanvapaudesta, joka väistämättä johtaa riittämättömyyden tunteeseen, parisuhdepettymykseen ja luovaan (itse)tuhoon. 

Elokuva- ja kustannusalaa ja ylipäätään suomalaisittain pientä luovaa luokkaa möyhivän elokuvan voisi kenties nähdä myös varsin sisäänpäin lämpiävänä projektina. Näyttelijät esittävät kovasti itsensä kaltaisia näyttelijöitä, ja taiteilijuuden syvintä olemusta tongitaan huolella, mutta onneksi riittävän itseironisesti ja usein kammottavan hauskasti. Tyhjiöllä on sanottavansa myös tutuista sukupuolistereotypioista, kuten miesneromyytistä ja naistaiteilijoiden (vai ihan vaan naisten?) parasta ennen -päivämäärästä. 

Absurdia mustaa komediaa saadaan aikaiseksi esimerkiksi epämääräisesti ”merille menemisestä” unelmoivan ja napanöyhtäänsä loputtomasti tuloksetta kaivelevan kaupunkilaiskirjailijan sekä Koskenkorvalla hidasta itsemurhaa tekevän, mutta tasaisen tuotteliaan eräjormakirjailijan miehekkäästä kohtaamisesta pohjoisen hangissa. Vielä kitkerämpää huumorintapaista kaivetaan Hollywoodin unelmatehtaasta ja naisnäyttelijöiden arjesta, jossa vauvamahat, imetys tai ylipäätään elämä ei edelleenkään sovi käsikirjoitukseen. 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen