Syysrakkautta eli R&A:n leffatäkyt

mug_-_cat.jpgSyksy on ainakin helsinkiläisen elokuvanystävän parasta aikaa, kuten Pikkuseikkoja-blogikin kauden tärpeissään taannoin mainitsi. Viimeistä kauttaan Eerikinkadun Orionissa viettävän elokuva-arkiston syysohjelmiston lisäksi pimenevän vuodenajan johtotähti on tietenkin Rakkautta & Anarkiaa.

Elokuvia on jälleen tarjolla parisen sataa, joten vaikeiden valintojen äärellä väistämättä ollaan. Tässä muutama leffatärppi, joihin itse yritän ehtiä, ja jotka eivät tiettävästi ainakaan tällä haavaa ole tulossa teatterilevitykseen. Kiinnostavia ennakkoensi-iltojakin festareilla toki riittää: ohjelmistossa ovat mm. Eero Milonoffin tähdittämä ruotsalaisfantasia Raja, Idan ohjanneen Paweł Pawlikowskin Cold War sekä takuuvarma indiehitti The Miseducation of Cameron Post.

Lars von Trier: The House that Jack Built

En tiedä pitäisikö jostakin masennuksen syövereistä moraalista pahennusta herättäneen sarjamurhaajatarinansa valkokankaalle ruoskineen von Trierin uutuutta suositella vai päinvastoin. Itse päätin antaa uteliaisuudelle vallan ja Trierille mahdollisuuden, mutta jokainen tehköön omat päätöksensä.

Małgorzata Szumowska: Mug

Kiinnostavan puolaisohjaajan kiehtovan kummallisia sävyjä saanut Body teki vaikutuksen jokunen vuosi sitten Sodankylän elokuvajuhlilla. Puolalaisen pikkukylän ainoan hevarin ympärille kietoutuva Mug tuntuu sekin ammentavan aineksia maan katolilaisesta ilmapiiristä.

Susanna Nicchiarelli: Nico, 1988

Italialaisohjaajan elokuva ajattelee uusiksi Warholin ja muiden 60-luvun miestaiteilijoiden kautta usein määritellyn Nicon ja sukeltaa artistin myöhäisempiin vuosiin ilman ylimääräistä glamouria. Nico (ja Warhol) ovat muuten tänä syksynä tapetilla myös Orionissa.

Panos Cosmatos: Mandy

Nicolas Cagen kenties häröimmän roolisuorituksen to date kannattelema Mandy on näyttävän hurmeista nykypäivän giallo-kauhua 80-luvun syntikkaviboilla ja kieli poskessa -asenteella höystettynä. Tai jotain sellaista ainakin kuvittelen.

Adina Pintilie: Touch Me Not

Puolidokumentaarinen Touch Me Not ei takuulla ollut ennakkosuosikki Berlinalen Kultaisen karhun voittajaksi, ja ilmeisesti mielipiteet ovat muutenkin jakautuneet rajusti. Seksuaalisuuden ja intiimiyden rajoja esseemaisella otteella käsittelevä elokuva on ainakin aiheensa puolesta kiinnostava, mutta ehkä myös rankka. Jokainen muodostakoon jälleen oman mielipiteensä.

Rakkautta & Anarkiaa 20.–30.9.2018

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

Tyttöjen välisestä ystävyydestä

fcff03ed82e9d3cbd5e085049a6b0e043f9e69651f084529f7172cabd31d7a98a325c883c8230a6dbcf12d7c7924846b.0.jpgNappasin aikoinaan Gillian Flynnin Sharp Objects -dekkarin matkaseuraksi, kärvistelin lentokoneessa lukiessani ja mietin, että tästäpä tulisi todella kylmäävä elokuva. Juuri sellainen, jonka ällöttävän painostava tunnelma syntyy pikkukaupungin näennäisen ystävällisyyden ja pinnan alla jatkuvasti kuplivan väkivallan välisestä jännitteestä. 

Elokuvan sijaan saatiinkin kenties jotakin vielä parempaa: viimeksi päältä päin kepeällä Big Little Liesilla vakuuttaneen Jean-Marc Valléen HBO:lle ohjaama hieno TV-sarja. Edes kirjan lukeminen ennalta ei oikeastaan haittaa, sillä Amy Adamsin tähdittämä sarja onnistuu yllättämään ja tavoittamaan ihan omanlaisiaan sävyjä. Helteisen seepiaisissa väreissä kuvatussa, hitaasti auki keriytyvässä mysteerissä on jopa jotain True Detectivestä muistuttavaa; psykologista silmää, tomuisia syrjäteitä ja irrallisuuden tunnetta, kenties. 

Siinä missä True Detective oli eittämättä miehinen, Sharp Objects (Teräviä esineitä) kiertyy tyttöyden ja naisten välisten valtasuhteiden ympärille. Sellaisten, jossa kauneus on käypää valuuttaa, maine sosiaalista taiuturuutta vaativa peli ja sukupuolen oikeanlainen esittäminen avain joukkoon kuulumiseen. Kaikki tämä tuntuu kontekstissaan uskottavalta vaikkakin korsetin lailla kuristavan vanhanaikaiselta, ja sitä se onkin. Sarjan naisten henkinen elintila on niin ahdas, että väkivalta tihkuu pintaan sieltä mistä pystyy.

Nautittavaa Valléen sarjassa on myös soundtrack sekä tapa käyttää musiikkia: se sekä suojaa että hukuttaa, peittää että paljastaa. Jokainen jakso alkaa eri tunnuskappaleella, kunnes tarinan päät viimein kuroutuvat yhteen. Kokonaisuudessaan synkkää, mutta kaunista.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään