Ladataan...

Poimin tämän ajatuksen ihanan Juliaihmisen blogista, koska tämä on mielestäni niin mainio! Teimme Miikan kanssa jo vuosi sitten samankaltaisen uudenvuodenkävelyn, jonka pointtina on siis miettiä, mitä haluaa ottaa mukaan ensi vuodelta, mitä haluaa jättää ja mitä uutta haluaa tehdä.

 

 

Mitä otan mukaan vuodelta 2018?

Uskon siihen, että pystyn. Musiikin sijaistaminen oli mielettömän vaikeaa, mutta silti pärjäsin ja välillä jopa nautin. (Välillä sitten suljin silmäni ja mietin, loppuuko tunti koskaan, mutta se on sitten toinen tarina.)

Kavereiden kutsuminen kotiin. Musta on ihana kutsua kavereita kotiin ihan vaan senkin takia, että se on niin vaivatonta. (Toki lähden mielelläni myös muualle, niin kuin kavereiden luo tai kaupungille, mutta tätä kotiin kutsumista pitää ehdottomasti tehdä enemmän.)

Gradu. Suuri tavoitteeni oli saada se viime vuonna valmiiksi, mutta eipä tullut. Suurin syy tähän oli se, etten asettanut itselleni mitään DL:ää. Nyt sanon sen kuitenkin ääneen: gradu on valmis ennen pääsiäistä, niin että voin sitten lomailla rauhassa.  

Pyöräily, ehdottomasti. Voin sekä fyysisesti että henkisesti paremmin kun pyöräilen, uni tulee illalla helpommin ja kertyy ihan kivaa säästöä, kun ei tarvitse ostaa bussilippua.

Mentorointi. Lähdin mukaan yliopiston rektytointipalvelun mentorointihankkeeseen. Meillä on  nyt ollut yksi tapaaminen, ja ne jatkuvat koko kevään. Toivottavasti saan tästä vielä kehitettyä omaa ammatillista identiteettiä. Samalla toivon, että opin myös sanoittamaan sitä osaamista, mitä mulla on.

Hyvät fiilikset partiosta. Kuten viime vuoden katsauksessani kirjoitin, mennyt partiovuosi oli hyvä. Nyt lopettelen vielä sellaisia pestejä, jotka eivät ole olleet niin mieluisia ja aloittelen uusia. Luotan siihen, että hyvää kohti ollaan menossa.

Enemmän käsitöitä ja enemmän äänikirjoja. Ehkä pitää viimein hankkia joku niistä palveluista, joka tarjoaa äänikirjoja, BookBeat tai Storytell. Onko muuten suosituksia, kumpi on parempi?

Mitä jätän vuoteen 2018?

Jatkuvan mulla on kiire ja mua väsyttää ja mä en tuu ikinä ehtimään asiaa x -hokemisen. Se vaikuttaa sekä mun että Miikan mielialaan, eikä johda mihinkään. Jos on kiire, pitää priorisoida ja sanoa. Jos väsyttää, pitää mennä nukkumaan. Ja kaikki pakolliset asiat on ennenkin ehditty tekemään. Tämä tulee olemaan vaikeaa, mutta uskon, että se tuottaa tulosta.

Turha somen tuijottelu. Kliseista, mutta tarpeellista. Huomaan, että väsyneenä vaan selaan eri kanavia sen sijaan, että vaikka menisin sänkyyn lukemaan. Tähän asiaan on tultava muutos.

Tahtoisin jättää viimein myös jatkuvan väsymyksen. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää alkaa vielä tarkemmin miettimään omia menoja siten, että myös ihan vain olemiselle jää aikaa.

Mitä uutta vuonna 2019?

Uudet oman alan työt. Näitä odotan tosi paljon. Opettaja, jota lähden sijaistamaan, lähtee virkavapaalle Helsingin yliopistoon kehittämään materiaalia S2-opetukseen, ja saan sitten testailla tuota materiaalia – samalla kun hän näkee sitten käytännössä, miten se matsku toimii ja saa siitä palautetta. Samalla opettaja toimii mun tukena, kun tarvitsen apua. Mahtava järjestely, jossa kaikki voittaa.

Enemmän ulkoilua. Talvella taas enemmän luistelua ja hiihtoa, keväällä ja kesällä pyöräilyä ja kävelyitä, ja toivottavasti paljon uimista niin meressä kuin järvessä.

Kasvissyönti. Olen tällä hetkellä sekasyöjä, vaikka olen pyrkinyt valitsemaan kasvisruokia. Tammikuussa osallistun ystävieni järjestämään vegehaasteeseen, jonka myötä kokeilen olla kasvissyöjänä koko tammikuun (tästäkin on tulossa oma postauksensa). Toivon, että tapa jää, ja saan lisättyä kasvisruuan osuutta myös meillä kotona, mutta en aio ottaa turhia paineita siitä, että mun pitäisi ruveta 100% kasvissyöjäksi tän vuoden aikana. Jos on herkullisia (ja helppoja) kasvisruokareseptejä, niin saa vinkata!

Sekä tietenkin tämä blogi! Kirjoittelen sitten oman postauksen siitä, miksi lähdin tätä blogia kirjoittamaan. 

Ladataan...

Ladataan...

Maanantaina aloitan työni S2-opettajana. Tavoitteenani on tällä viikolla tutustua oppilaisiin ja heidän kielitasoonsa, luvassa on siis varmasti paljon keskustelua. Viikonlopun hiihtoreissu siirtyi ainakin alustavasti maanantai-iltaan.

Tiistaina teen taas töitä neljään asti. Illan aion pitää vapaana. 

Keskiviikkona menen töiden jälkeen yliopiston mentorointitapaamiseen.

Torstaina on töiden jälkeen partiokokous, jossa tutustumme eri maiden partiomerkkeihin ja kirjoitamme kirjeen jollekin ulkomaalaiselle partioryhmälle. Koitan siis tulevan viikon aikana tavoittaa jonkun ulkomaalaisen partiotuttavani tai tutun tutun ja saada sitä kautta kirjekaverikontaktin.

Viikonlopun aion pitää täysin vapaana, sunnuntaina tosin vielä vähän partiota ja ehkä kaverin kanssa luistelemaan.

Tuleva viikko näyttää jo paljon rennommalta kuin viime viikko, mikä on tarkoituskin. Uskon, että työkuvioiden opettelussa on ihan tarpeeksi haastetta tälle viikolle.

Tsemppiä alkavaan viikkoon!

Ladataan...

Ladataan...

Kuten eilen kerroin, olen mukana vegehaasteessa. Ajattelinkin tehdä pienen katsauksen siihen, miten ensimmäinen puolitoista viikkoa on mennyt.

VKO 1

1.1. Uudenvuodenpäivänä söin edellisen päivän jämiä, eli uunissa paistettuja nachoja, jauhelihaa ja juustoa. Jälkimmäiset kaksi eivät ole vegaanisia eikä jauheliha edes kasvisruokaa, joten ne eivät varsinaisesti kuuluneet uuteen ruokavaliooni. Olin kuitenkin nukkunut pitkään ja heräsin kiukkuisena ja nälkäisenä. Yleisen viihtyvyyden vuoksi ajattelinkin, että liha taitaa olla pienempi paha. Ajattelin kyllä tulevaisuudessa kokeilla tätä nachoruokaa myös vegaanisena. Illalla teille sushia, joka puolestaan sopi täydellisesti haasteeseen (koska kala on sallittujen ruokieni listalla) ja maistui molemmille.

2.1. Keskiviikkona söin aamupalaksi viime vuodelta jäänyttä jugurttia. Lounaaksi söin joululta jäänyttä bataattilaatikkoa, jossa tosin oli vuohenjuustoa, joten sekään ei täysin täyttänyt maidotonta kasvisruokavaliota. Pakastin loput laatikosta kahdeksi annokseksi, joten tätä on luvassa vielä tammikuussa kahteen kertaan.  Bataattilaatikon kanssa söin perunoita ja tein linsseistä ja tomaattimurskasta muhennoksen, joka osoittautui yllättävän hyväksi. Lisäksi söin eiliseltä ylijäänyttä suhsia. Tein myös jääkaapista löytyneestä rahkasta ja kermasta mansikkarahkaa, sillä rahka piti saada syötyä pois ennen kuin se meni pilalle.

3.1. Torstaina jatkoin samalla linjalla, eli jugurttia aamupalaksi ja perunaa ja linssimuhennosta lounaaksi. Päivällä söin vielä samaa kastiketta päivälliseksi. Ei kovin mielikuvituksellista, mutta helppoa, mukavaa ja maukasta.

4.1. Ruokavalioni ei selvästi ole kovin kummoinen, sillä myös perjantaina ruuaksi oli samaa linssikastiketta ja pastaa. Aamupala sentään vaihtui: rahkaa, leipää ja kurkkua.

5.1. Kirjanpidossani on tässä kohtaa aukko, mutta luultavasti söin myös lauantaina aamupalaksi leipää ja päivälliseksi linssikastiketta ja pastaa. Illalla tein vielä riisipuuroa ihan tavalliseen maitoon, kun meillä oli vielä yksi litra retkeltä ylijäänyttä Kiehu-maitoa kotona. 

6.1. Aamulla söin leipää ja lähdin vegehaasteporukkamme brunssille. Söimme vegaanisia lettuja sekä suolaisina että makeina. Suolaisiin lettuihin laitoimme mm. porkkanapestoa (jota toin, resepti täällä), hummusta, avokaadoa, uunijuureksia sekä tomaattia ja kurkkua. Makeiden lettujen päälle laitoimme mm. marjoja, vaahterasiirappia ja maapähkinävoita. Taikina siis oli kummissakin letuissa sama, vain täytteet tekivät niistä suolaisia tai makeita. Illalla tein vielä Murusta makaroonilaatikon.

Olin täysin lomalla vielä vuoden ensimmäisen viikon, mikä todellakin näkyy myös ruuanlaitossa laiskuutena. Muutenkin tuntuu, että elin koko viikon lähinnä suklaalla ja taatelikakulla, jota oli myös jäänyt joululta yli, ja joka myöskin sisälsi maitotuotteita.

VKO 2

7.1.-11.1. Arkiviikko meni melko samalla kaavalla. Aamulla söin puuroa omenahillon ja marjojen kanssa, ja lounaan söin joko yliopistolla tai työpaikalla. Neljänä päivänä söin kalaa, ja yhtenä kokeilin porkkana-bataattifalafeleja, joista en erityisemmin pitänyt. Välipalaksi söin pähkinöitä, hedelmiä sekä kerran yliopistolta ostamani vegaanisen patongin, ja iltapalaksi leipää. Kahdesti olin niin nälkäinen, että oli pakko laittaa leivän päälle jotain muutakin kuin kurkkua, joten laiton juustoa. Perjantai-iltana söin täytettyjä pastoja, joissa oli kinkkua.

T'änään heräsin aamulla hulluun vatsakipuun, mutta sain aamulla syötyä puuroa (ja sen jälkeen nukuttua vielä tunnin ajan). Päivälliseksi tein meille porkkanasosekeittoa (johon kaadoin kuohukerman jämät) sekä kaali-porkkanalaatikkoa kikherneillä (tätä ei vielä maistettu, tuoksu kuitenkin oli hyvä). Kohta ollaan lähdössä veljen tupareihin, ja siellä varmaan tulee syötyä sekä maitotuotteita että lihaa, mutta aion nauttia illasta täysillä.

Näin reilu viikon tarkastelun jälkeen vähän harmittaa se, että olen käyttänyt maitotuotteita lähes päivittäin, vaikka tavoitteeni oli luopua niistä kokonaan kuukaudeksi. Tähän kuitenkin vaikuttaa paljon se, että meillä on kotona ollut vielä erilaisia maito-juttuja, jotka on pitänyt käyttää pois. Nyt jääkaapissa ei kuitenkaan ole enää mitään pilaantuvaa maitotuotetta juustoa lukuun ottamatta, mutta luulen, että Miika saa sen kyllä kulutettua. 

Toinen mikä vähän harmittaa on se, että lihaa on kuitenkin tullut syötyä. Kumpikin kerta on kuitenkin ollut sellainen, että mulla on ollut ihan hirveä nälkä JA olen ollut tosi väsynyt, joten minkään ruuan tekeminen ei ole todellakaan onnistunut. Tähän pitääkin varautua jatkossa, ja miettiä yhä tarkemmin, että mitä lämmitystä-vaille-valmista-ruokaa voisin keksiä, niin että kun nälkäisenä tulen vaikkapa kotiin, ei tarvitse pohtia, että mitä söisi.

Tsemppiä kaikille teille, joilla vegehaaste on menossa. Ja edelleen, jos on hyviä ja helppoja kasvisruokavinkkejä, niin saa vinkata!

Kuvat: Kesällä keräsin ystäväni kanssa ketunleipiä, ja jaksoin muutenkin panostaa enemmän siihen, että puuro myös näytti ihanalta. Pitääpä ottaa tämä taas asialistalle aamuisin.

Ladataan...

Ladataan...

 

Jo lokakuun puolella ystäväni kysyivät, haluaisinko lähteä mukaan vegehaasteeseen eli vegaaniseen tammikuuhun. Heillä oli ideana kutsua mukaan mahdollisimman paljon kavereita ja perustaa yhteinen porukka, jonka kanssa jakaa ajatuksia haasteesta. Kaverit perustivat myös Instagram-tilin, 
@vegevimma, jota kannattaa seurata, jos esimerkiksi kaipaa reseptivinkkejä tai tietoa vegaanisuuden ympäristövaikutuksista.

Lähes kaikki muut porukasta taisivat lähteä kokeilemaan kokonaan vegaanista tammikuuta, mutta itselle tuo tuntui liian isolta muutokselta. Lisäksi oma motivaationi tähän haasteeseen lähtemiseen oli, että haluan elää yhä kestävämmin, ja kasvissyönti edistää merkittävästi ympäristöasioita. Siispä päätin jättää punaisen lihan ja kanan pois, sekä maitotuotteet (paitsi suklaan, heh). Kalaa aion syödä, samoin hunajaa. Kananmunia pyrin välttämään ja korvaamaan ne aina, kun se on helposti ratkaistavissa. Kuitenkin esimerkiksi kylässä aion syödä sitä, mitä siellä tarjotaan, mutta aina mahdollisuuksien mukaan kasvispainotteisesti. Sama pätee ylijäämään: esimerkiksi kaikki se, mitä jääkaapista löytyy joulun jäljiltä pitää syödä pois. Vegaanista ruokaa aion kuitenkin kokeilla aina kun on mahdollista.

Muutenkin oma ajatukseni on, että muutoksen on tapahduttava helposti. Tiedän, että jos alan stressata kasvissyöntiä tai vegaanisuutta, luovun siitä. Yliopistolla ja töissä kasvissyönti onnistuu vaivattomasti, kotona aion sitten suosia mahdollisimman helppoja ja maukkaita reseptejä. Viikonloppuisin voisi kokeilla kaikkia uusiakin reseptejä, mutta arki-iltoina pitkä kokkausrupeama ei juuri houkuta.

Aloittelimme haasteen kanssa jo joulukuussa. Meillä oli porukalla alkutapaaminen, jossa virittäydyimme tunnelmaan ja teimme haastelupaukset. Viime viikonloppuna meillä oli yhteinen brunssi, jossa teimme sekä suolaisia että makeita lettuja. Enpä ollutkaan ennen tiennyt, kuinka vaivatonta vegaanisen lettutaikinan tekeminen on. Sen kun sekoittaa jauhojen joukkoon suolaa ja kasvismaitoa. Ja letut olivat ihan super hyviä! Jos haluaa kokeilla, esim. täältä löytyy hyvä resepti.

Tapaamiset ja kiva porukka tekevät haasteesta paitsi hauskan, myös helpon. Yksin en välttämättä jaksaisi pitää tästä kiinni, mutta porukalla tämä onnistuu. Kaverit ovat jakaneet mahtavan PowerPointin, josta löytyy erilaisia reseptejä (itse ainakin olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, etten jaksa aina etsiä näitä netistä), ja jokainen saa täydentää sitä kuukauden aikana. Lisäksi tyypit ovat keksineet mahtavia kilpailuja, kuten haastelupauksen jakamisen somessa (en tosin voittanut) sekä proteiinibingon, josta saa ruksia eri proteiineja yli sitä mukaan, kun niitä syö. Meillä on myös oma WhatsApp-ryhmä, jossa voi jakaa ideoita ja kysyä kysymyksiä.  

Oletteko te lähteneet mukaan vegaaniseen tammikuuhun?

Ladataan...

Pages