Bergenin paras kauppa

Huonot uutiset: Bergenistä löytyy tasan kaksi vintage-puotia.

Hyvät uutiset: toinen niistä on Second Love  kaunein koskaan näkemäni käytettyjen tavaroiden aarreaitta.

IMG_0067.jpg

IMG_0063.jpg

IMG_0044.jpg

IMG_0041.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0050.jpg

IMG_0043.jpg

IMG_0038.jpg

IMG_0030.jpg

Tapasin Second Loven perustajan, ihastuttavan Lisan, putiikissa keskiviikkoiltapäivänä.

Kylään olisin halunnut jo tiistaina, mutta puoti oli jäänyt tuolloin avaamatta sekä omistajan että toisten työntekijän kinkkisten aikataulujen takia.

”Me täällä Bergenissä tehdään mitä halutaan!” kuittasi Lisa kyselijälle.

Turisimme hyvän tovin, ja sain tietää yhtä sun toista norjalaisesta muodista ja kollektiivisesta ajattelutavasta.

Jo kolme vuotta pystyssä olleen putiikin omistaja vannoi hartaasti, että bergeniläisen elämänmenon kulmakivi oli juurikin yhteen hiileen puhaltamisen taito: oli projekti mikä tahansa, pieniä piireistä hyötyivät kaikki. Myös kilpailuhenkisellä vaatetusalalla. 

Toista oli Oslossa, kertoi Lisa. Nyökyttelin ja jatkoin putiikin tutkiskelua. 

Matkalla lentokentällä pohdiskelin vielä Lisan sanoja. Oslolaisista en tiennyt tuon taivaallista, mutta mistäköhän meillekin saataisiin vähän samanlaista rentoutta ja yhdessä tekemisen meininkiä? 

Aivan tuulesta temmattu ei väite ollut  todisteena siitä toimi jo putiikin kolmivuotinen historia ja pieni mutta vakiintunut asiakaskunta.

Ei hullumpi suoritus kaupungissa, josta löytyy vain kaksi vintage-liikettä.

 

Näin sinne pääsee: Skostredet 3, 5017 Bergen

Muoti Ostokset Trendit

Illallinen vuonoilla

IMG_9995.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0017.jpg

IMG_9992.jpg

Nyt tuli sitten tämäkin kokeiltua. 

Itsevalmistettu illallinen vuonoilla, nimittäin.

Pystytimme kenttäkeittiön kertakäyttögrillin ja retkeilyastioiden voimalla, ja katoimme illallispöydän syrjäiselle Kollevågin kalliolle. Siinä se ilta sitten kuluikin  ohi kaartelevia purjeveneitä ihmetellen, meritähtiä tiiraillen (yksi löytyi!) ja lokkeja syöttäen. 

Illan soundtrackina toimivat lähistölle huoltoa varten parkkeeratun öljylautan kuulutukset. Jälkkäriksi vedimme pussillisen irtokarkkeja. 

Tätä tee-se-itse-meininkiä tulee kyllä Nykissä ikävä. Eläköön Skandinavia!

Kulttuuri Matkat