Ajatuksia Pariisista

IMG_0175.jpgIMG_0174.jpg

IMG_0195.jpg

IMG_0186.jpg

IMG_0282.jpg

Terkkuja lämpöisestä Pariisista!

Takana ovat mielenkiintoiset kaksi päivää.

Olen kävellyt kilometreittäin, pyöräillyt puoli kaupunkia. Katsellut, hämmästellyt ja tunnustellut. 

Kaupungilla on ollut paljon kerrottavaa, ja minun ei ole auttanut kuin kuunnella. Muistot Pariisin-vuosista  ekasta asunnosta, räkäduuneista, yöhipoista, epäonnistuneista deiteistä ja suloisista kesäromansseista – ovat vyöryneet päälle tiivistettynä tunteiden hyökyaaltona.

Moni asia ei ole muuttunut: kaupunki näyttää ja tuntuu samalta kuin aina ennenkin.

Kun tänään tsekkasin, eka työpaikka oli yhä pystyssä. Kaupungin kukkuloiden Vélib-asemat ammottivat tyhjyyttään iltapäivisin. Marais’ta sai falafelia ja Tuileries’n huvipuistosta metrilakua ja hattaraa. Miehet ovat yhtä ärsyttäviä ja espresso hyvää. 

Vain tutut ihmiset loistivat poissaolollaan. 

Sehän ei menoa toki hidastanut. Päinvastoin  yksinäiset hetket tutuissa maisemissa ovat tehneet ainoastaan hyvää. Ne ovat muistuttaneet siitä, miksi vanhojen ovien taakse on joskus hyvä kurkata: pieni askel taaksepäin voi selvittää monta nykyhetken dilemmaa.

Kiitos kahden menneisyydessä vietetyn päivän, mölisevien pariisilaismiesten ja hemmetin hyvän kahvin, on näkymä taas vähän kirkkaampi. 

Tästä on hyvä jatkaa. Etelä-Ranskassa tavataan!

Kulttuuri Matkat

Huomenta, Pariisi!

IMG_0132.jpg

IMG_0141.jpg

Aurinkotervehdys!

Tämä edelleen aikaerosta kärsivä reissaaja heräsi äsken Pariisista. 

Aivan muina naisina en sentään  unessani kävin nimittäin treffeillä Erlend Øyen kanssa. Sitä se Bergen ihmiselle teettää, kuuluu vanha norjalainen itse keksimäni sananlasku. 

Täytyy sanoa, että olin aika innoissani viime yönä RER-junassa istuskellessani. Tuntui kuin olisi tullut kotiin pitkän matkan jälkeen. Vanhan kunnon petit cafén vedin tuossa äsken aamun kunniaksi, ja kohta lähden pyöräilemään vanhoille kulmille Montmartrelle. Juuri sieltä aloitin Pariisin-seikkailuni kahdeksan vuotta sitten.

Nyt vielä yksi espresso, ja matkaan!

sydan_2.jpg

P.s Norja-postauksia halajaville seuraavanlainen väliaikatiedotus: ainakin yksi Bergen-postaus on luvassa vielä. Pusuja!

Kulttuuri Matkat