Helletyyliä vuodelta 1969

Fiineimmistä muotihistorian vuosikymmenistä viis  meitsillä on aina ollut salainen fiksaatio 1960-70-lukujen vaihteeseen.

Erityisen mielissäni olin, kun törmäsin toissapäivänä tähän Life-lehdessä vuonna 1969 julkaistuun, nuorten ja coolien newyorkilaisten kesätyylejä esittelevään kuvasarjaan.

Vai mitäs sanotte?

Untitled-8.jpg

Untitled-9.jpg

Untitled-10.jpg

Untitled-12.jpg

Untitled-11.jpg

Untitled-13.jpg

Erityisen hauskaa tyyliaikamatkailusta tekee se, että maailmanlaajuisia massaketjuja ja internet-trendejä edeltävänä aikana on voitu vielä puhua yhden kaupungin omintakeisesta ja persoonallisesta tyylistä. 

Se, miten New Yorkin helleaallon kourissa ollaan pärjätty 34 vuotta sitten  tyylistä tinkimättä onkin sitten toinen kysymys. 

Hyvää duunia, 60-luvun tyypit!

Alkuperäisen artikkelin kuvineen voi löytää täältä.

Kuvat: Vernon Merritt III

Muoti Ostokset Trendit

Viikonlopun irtiotto

Joskus olemassa on vain yksi oikea suunta, ja se vie dancehall-bileisiin.

IMG_9167.jpg

IMG_9183.jpg

IMG_9261.jpg

IMG_9231.jpg

IMG_9275.jpg

IMG_9281.jpg

IMG_9326.jpg

IMG_9336.jpg

Pitkälti metsään menneen viikon päätteeksi hyppäsin kämppiksen kyytiin kohti Rockaway Beachia ja Rice and Peas -kekkereitä.

Kun tanssiaskeleet oli otettu ja dancehallit kuunneltu, lentokentän kupeessa sijaitsevan niemen rannalta oli kiva katsella auringonlaskua, ylitse lentäviä lentokoneita ja kaukana siintäviä ilotulituksia. Liekö kevyen merituulen aikaansaannoksia, mutta kotiin lähtiessä oli jo hitusen keveämpi olo. 

Kotimatkalla kipaisimme vielä yösushille Bushwickiin, missä puhelias, juhlista kalasteltu seuralaisemme ei malttanut pitää suutaan kiinni odotellessamme vapaata pöytää ravintolan portailla:

”Karma on hassu juttu, sillä se toimii aina.”

”Aina silloin tällöin kelaa, että mitä hittoa tää nyt on muka olevinaan. Mutta oikeesti  lopputulos on kyllä aina se, mikä pitääkin. Kaikki kääntyy lopulta oikein päin.”

Mietteliästä allekirjoittanutta yksinpuhelijan sanat hymyilyttivät.

Ehkä sitä kirvestä ei kannatakaan vielä heittää kaivoon  oli takana kuinka kinkkisiä päiviä tahansa. Joskus muistutukseksi riittää, että kuulee oikeat sanat väärän ihmisen suusta.

Kannatti siis lähteä. Seuraavalla kerralla pakkaan mukaan uikkarit!

Hyvinvointi Hyvä olo