Sananen yhteistyömallistoista

Ranskalainen naisten- sekä miestenmuodin nouseva nimi The Kooples on taas vauhdissa. Hienostuneesta, mutta rock-henkisestä vaatelinjastaan tunnetuksi tullut pariisilaismerkki lienee suuremmalle yleisölle tuttu lähinnä mainoskampanjoistaan, joissa pällistelevät jokseenkin yläluokkalaiset, pääkaupungin trendikkäät pariskunnat. Polemiikkia aiheuttaneet mainokset ovat synnyttäneet paljon vastareaktioita elitistisyytensä vuoksi, hilpeyttäkin, mutta kaikki julkisuus ei todellakaan ole hyvää julkisuutta – ainakin mikäli tiettyä asemaa nauttivan merkin imago kokee ikävän kolahduksen. Viimeksi The Kooples sai näyttävää, mutta kyseenalaista näkyvyyttä käyttäessään mallinaan selkeästi alipainoista Margaux Lönnbergiä. Mainos kiellettiin Ranskassa ja aiheutti kohun, ja merkki sai tovin selitellä kantaansa syömishäiriöihin.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Tällä viikolla The Kooples ilmoitti tulevasta yhteistyöstä: ensi keväänä vuorossa on englantilaisen, lähinnä huumeriippuvuudestaan sekä eräästä huippumallisuhteestaan tunnetun muusikon Pete Dohertyn The Kooplesille luoma vaatemallisto. Kirsikkana kakun päällä kerrottakoon vielä, että viitisentoista vaatetta käsittävän minimalliston lanseeraus myöhästyi puoli vuotta muusikon saaman puolen vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen takia.

blog.jpg

Uutisessa on jotain hyvin traagisella tavalla koomista eikä se tee poikkeusta sääntöön: yhteistyömallistojen kulta-aikana lähes mikä tahansa kelpaa kaupaksi, kunhan etikettiin isketään oikean mediapersoonan nimi. Imagon pyörittäessä rahakoneistoa on selvää, että lähinnä tehokkaiksi viestintäkeinoiksi loihditut tuotelinjat pistävät pasmat sekaisin. Siis viis muusta, kunhan saa vetää jalkaansa idolinsa nimellä koristellut vermeet.

Mielestäni yksi muotimaailman älyttömimpiä tarinoita viime vuosilta on Kate Mossin tapaus. Sen kummemmin mallien tekemisistä tai tekemättä jättämisistä kiinnostumattomana jopa allekirjoittanut haukkoi henkeään seuratessaan tapahtumien kulkua. Kun brittimalli vuonna 2005 jäi rysän päältä kiinni huumeista nenänpielet valkoisena, irtisanoutuivat tähtösen tärkeimmät yhteistyökumppanit sopimuksensa irti ja syystäkin. Mallin lopullinen kohtalo ei kuitenkaan ollut aivan yhtä traaginen kuin olisi voinut odottaa.  Alkukohinan jälkeen naisen ura lähti uudelleen nousuun, ja muun muassa Topshop-ketju solmi mallin kanssa erittäin rahakkaan, monta sesonkia kattavan vaatemallistoyhteistyön. Lähes kulttimaineeseen nousseet vaatteet myytiin loppuun joka kerta ennätysajassa.

Tähänkö nykykuluttaja nyt sitten haluaa samaistua? Oli ihminen kuinka erehtyväinen hyvänsä tai designer-pillifarkkujen ja Repeton ballerinojen yhdistelmän keksinyt tyyliniekka, suurin rimanalitus edellä mainituissa tapauksissa on merkkien pyrkimys rahastaa toisten pahoinvoinnilla. Toivoa ainoastaan sopii, että moniongelmaisen rokkarin pöksylinja tai hälyttävän alipainoisen muotibloggarin katalogikuvat eivät pureskelematta vetoa kaikkiin kohderyhmän edustajiin.

Itsehän en edellä mainittuun kuulu, mutta tämän sanon: ostan omat vaatteeni – nyt ja vastaisuudessa – mieluummin niiltä, joilla on järki päässä kuin kokaiinit housuilla.

Kuvat: The Kooples ja Topshop

Kommentit (9)
  1. Mainoksesta mielikuvia, mielikuvista uusia normeja. Hyvä postaus.

    http://beforewegettooold.blogspot.com/

  2. Olen samaa mieltä Lauran kanssa, onhan se erikoista muotitalolta pyytää kokaiiinihuuruinen malli suunnittelemaan vaatemallistoa. Mielestäni kaikki ”hienot yhteistyö mallistot” ovat suurimmaksi osaksi pelkkää rahastusta. Itse ostan vaatteita jotka ovat laadukkaita ja omasta mielestäni tyylikkäitä, en siis merkin tai suunnittelijan takia. Erikoista toimintaa muotitaloilta, ainakin näin suomalaisesti katsottuna.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *