God save the Shinkkumysli

En voi väittää, etten ärsyyntyisi säännöllisesti Noora Shinglerin Kemikaalicocktail-blogin alentuvasta sivumausta, mutta on siitä Shinkusta (kuten häntä tuttavapiirissämme kutsumme) hyötyäkin! Nimittäin tämä mysli! En kehtaa edes kertoa, että resepti on taas kerran poimittu Mondon Ruoka & Matka -lehdestä.

Teepä sinäkin tätä pari litraa, kippaa kulhoon, lorauta valitsemaasi maitoa ylle ja astu taivaaseen! Muromyslimäisen syntinen maku, mutta ilman sokeria. Shinglerin reseptissä oli liikkumavaraa hengessä mitä-kaapistasi-löytyy. Seuraavassa selvitys siitä, mitä minun kaapistani löytyi. Ei oo pakko matkii eksaktisti, mutta suosittelen kyllä. Ja kaikki oli luomua, jok’ikinen siemen ja hiutale. Huippuuuuu!

myshli1.jpg

10 dl kaurahiutaleita (käytin myös 4 viljan hiutaleita)

1 dl murskattuja hasselpähkinöitä & manteleita

 3-5 dl viipaloituja taateleita ja viikunoita

4 dl auringonkukansiemeniä & seesaminsiemneiä

1 dl neitsytkookosöljyä

3 rkl hunajaa

Sekoita kuivat aineet keskenään (ei taateleita ja viikunoita vielä!). Kuumenna kattilassa kookosöljy & hunaja. Kaada kuuma seos kuiva-ainekulhoon ja sekoita niin maan perusteellisesti. Levitä pellille ja paista vartin verran 175 asteessa. Vartioi, ettei setti pala. Kääntele lastalla, mikäli tarpeen.

Lisää sen jälkeen taateli- ja viikunaviipaleet. Sekoita. Sullo purkkiin.

Ai kauhea. Tämä tosiaan sopisi vaikka jälkkäriksi – niin herkkua.

Säilytyspurkiksi löytyi nostalginen lasitölkki, jonka olen saanut Piskolta tuparilahjaksi muuttaessani aikanaan Käpylän-yksiööni. Nyyh.

myshli2.jpg

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Vastuullisuus

Kuohukermaa ja kinuskia kohmeloon

Älkää puhuko noin kovaa, kulmakarvoja vihloo.

Vaikea tajuta, miten jaksoi kymmenen vuotta käydä baarissa riekkumassa vähintään kerran viikossa, useasti kahdestikin, joskus kolmesti, herran tähden – joskus varmaan neljästi. Nyt tämä kerran kuukaudessa tuntuu aika sopivalta.

Särkylääke sotkettu banaaniin ja nielaistu. (Minulla on lääkkeidennielemisneuroosi – ennen piti laittaa buranakin kahdeksaan osaan. Nykyään menee jo kokonaisena, mutta vain jonkun paksun asian kanssa nautittuna: esimerkiksi suklaavanukas, jogurtti tai tänään tuo suussa muusiksi märehditty banaani kelpaavat.)

Kone käyntiin kunnon rasvalatauksella. Äiti on kylässä, joten aamukahvi on nautittu kuohukerman kanssa. Mies haki kaupasta jotkut käsittämättömän tuhdit kinuskileivokset. Kyllä näillä lähtee. (Eli mitä luultavimmin olo pahenee entisestään ja kroppa huutaa apua.)

Eilen siis Tv-Resistori ja Jaakko Laitinen & Väärä raha Klubilla – ja minä kanssa, ja muutama tuttu. Arvoin lähtemistä viime hetkeen saakka ja kävin läpi perinteiset ”Pärjääks Sulo ja meidän äiti muka pari tuntia keskenään?” -hätäilykriisit. Pärjäshän ne.

Olen lupautunut kohta taidemuseo-shoppailu-kierrokselle äitini kera. Herra varjele.

Kuvan henkilö tilasi eilen ensimmäisen tuopillisensa hanasiideriä sitten lukiovuosien.

photo_on_2011-05-28_at_11.56.jpg

Kuvan henkilö pukee nenälleen marjatyrnirillinsä lähinnä vain krapula-aamuina, piristääkseen itseään. Ei sekään aina auta. Eivät hassut brillit pysty ihmeisiin.

photo_on_2011-05-28_at_11.58.jpg

Kuvan henkilö on kofeiinin suosiollisella avustuksella siirtymässä krapulan ”we are the world” -polvienhalailutilaan.

photo_on_2011-05-28_at_11.59.jpg

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Hyvä olo