Aamutreeniä!

Huoh! Vihdoin ehdin istua hetkeä pidemmäksi koneelle muiden kuin työasioiden puitteissa ja postaamaan pikaisesti teille. Pahoittelen muuten kuvien vähyyttä / huonoa laatua, asiaan on luvassa parannusta. Tänään muutama oma suosikki urheiluun liittyen : )

Itse nautin suunnattomasti aamutreenaamisesta. Tyhjällä vatsalla on mukava lähteä liikenteeseen, kun mikään ei vielä hölsky vatsassa tai tee kiusaa suolistossa. Ulkoilmaihmisenä mun vaihtoehto aamugympalle on ehdottomasti juoksulenkki, säässä kuin säässä ja mihin tahansa vuodenaikaan. Jokusen katseen olen työmatkalaisilta saanut juostessani tulipalopakkasilla aamuseitsemältä sysipimeässä aamussa : ) Kunhan on oikeanlaiset varusteet, niin tuokaan ei ole mikään ongelma. Aamutreenaaminenhan on yksi isoja kiistakysymyksiä, mitä tulee rasvanpolttoon ja harjoituksen tehoon. Toiset vannovat ehdottomasti sen nimeen ja painottavat sen olevan olennainen ase rasvanpolttoon: yön paaston jäljiltä kehon hiilarivarastot on tyhjissä ja energiankäyttö alkaa suoraan rasvoista. Toisaalta osalle ei aamuharjoittelu sovi lainkaan, ja väsynyt keho & mieli ei saa samoja tehoja irti kuin myöhemmin päivällä urheillessa. Itse olen sitä mieltä, että kaikki treenaaminen kuluttaa energiaa, ja sinällään on sama ottaako keho harjoituksen aikana energiat rasvasta vai energiavarastosta. Energiankulutus ei pääty urheilusuoritukseen, joten rasvaa kyllä palaa vaikka harjoituksen aikana keho ottaisikin tarvitsemansa hiilareista. Sikäli kun harjoittelua ei täydennetä suklaalevyllä tai hamppariaterialla ; )

Ennen lapsen syntymää (ja raskautta) urheilin parhaimmillani 12-15h viikossa töiden ja opintojeni ohella. Tähän en laske mukaan hyötyliikuntaa, joka itselleni on elintärkeää. Huolimatta siitä, että mulla on ajokortin saamisesta alkaen ollut auto käytössäni tartun harvoin arkisin autonrattiin. Pyörällä pääsee nopeasti paikasta toiseen ja kävellen / bussiyhdistelmällä hyvin liikkumaan myös. Tunnen oloni suorastaan sairaaksi, kun välillä osuu päiviä jolloin urheilemaan ei pääse ja liikkuminenkin on pakko suorittaa välineillä. Ihminen on luotu liikkumaan ja elämään ulkona, sisäilma ja passiivinen elämäntyyli sairastuttaa. Kysymykseen, miten jaksat liikkua noin paljon on helppo vastata: miten ihmeessä jaksaisin ILMAN liikkumista? En mitenkään. Ainakaan hyväntuulisena, kysykää vaikka mieheltä raskausajan loppuvaiheista ; )

Itse olen kokenut hyödylliseksi yhdistelmän aamulla aerobista, illalla rankempaa lihaskuntoa. Siispä ihannepäivässäni pääsen aamulla, heti herättyäni, juoksemaan 10-15km lenkin, ja illalla (pyörällä matkat tottakai!) suuntaan salille joko jumppaan, tai ehdottomasti nykyiseen suosikkiini salitreeniin. Suosittelen muuten jälkimmäisen laatimiseen ammattilaisen apua. Fitness-guru Elina Tervo laati oman ohjelmani parisen kuukautta sitten, ja sen jälkeen olen todella löytänyt salitreenin. Isoja lihaksia ei tarvitse pelätä, mutta äärimmäisen rankkaa treeniä kyllä! : ) Well, no pain no gain. Mielelläni kerron teille oman treenini, mikäli olette kiinnostuneita?

Tästä tuli nyt aikamoinen stoori, ja vielä ilman kuvia! Ystäväni huomauttikin jo, että blogissa voi toisinaan olla myös enemmän kuvia ja ei ehkä niiiin paljon tekstiä.. ; ) Skipatkaa, mitä ette jaksa lukea. Kuvia tulee tosiaan, kunhan saan ohjelman ladattua ja kuvat koneelle ja mitä tekstin määrään tulee, niin urheiluun liittyviä asioita ei ole helppo kertoa pelkästään parilla lauseella. Ainahan voi jättää lukematta osan tosiaan, hih : )

Jos teillä on kiinnostusta tämän aiheen tiimoilta kuulla lisää, esim. mun ruokavaliosta, treenistä, mistä vain, niin kysymyksiä tulemaan – vastaan ja postaan toiveidenne mukaan. Ensi viikolla luvassa on herkkua, kun saan Nikelta uudet syysvaatteet… Niistä sitten niitä kuviakin : )

Aurinkoa!

//LB

 

Kommentit (3)
  1. Taitaa tää bloggailu olla jo ohitse? Harmi. 🙁

  2. Vinkkejä salitreeniin otetaan vastaan ehdottomasti. Olisi myös kiva kuulla ruokavaliostasikin, tahtoo kans tommosen masun!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *