Hei hei vanha koti

Koin eilen sellaisen leffamaisen déjavùn tullessani tyhjään asuntoomme tekemään loppusiivousta. Silmissäni vilisi elokuvanauhana me mieheni kanssa 19-veenä katsomassa asuntoa ensimmäistä kertaa, aukinaiset opiskelusuunnitelmat ja kuplivat etkot sekä tahmeat sunnuntait kavereiden kanssa, kuinka rappukäytävässä tuli silloin ihan sellainen tunne kuin olisin ollut ulkomaille tullut. Se, kuinka varovasti laskimme sängylle turvakaukalon jossa tuhisi vastasyntynyt, kaikki leffaillat, teehetket, yömyöhäiset esseenkirjoittamiset, sekä ne kurjat riidat että ei hitsi oon maailman onnellisin-kelailut iltaisin. 

img_5957.jpg

Arvatkaapa nousiko pala kurkkuun, kun poika heilutti eilen asunnon ovella ja sanoi hei hei kerrostalo.

Tämä viikko on ollut sanalla sanoen hirveä. Siihen on mahtunut (onneksi superlyhyt) norovirusepisodi, joka ilta puoli yhteen venyneet laatikkojen purkamiset tai opiskeluhommien puurtamiset, töitä, loputonta siivoamista, muuttokuormia, sairasteleva lapsi ja miljoona kaikkea hankaloittavaa yllätystä. Onneksi appivanhempani olivat koko viikon apunamme, muuten emme olisi millään selviytyneet kaikesta.

Tein sitten eilen illalla debyytin uudelle asuinseudullemme kulkemalla katuja pitkin koiran kanssa puhelimeen kovaan ääneen pillittäen. Yhdet kadonneet avaimet katkaisivat sen kuuluisan kamelin selän. Joskus paras neuvo minkä voi saada on mennä nukkumaan. Tätä noudatettuani maailma näytti aamulla taas paljon valoisammalta (ja ne avaimetkin löytyivät tietysti ihan hullusta paikasta).

Toivotan miljoonittain hyviä hetkiä ystävilleni, jotka aloittavat vanhassa asunnossamme uuden aikakauden. Paljon kaikkea suloista eli ehkä juuri nyt viiniä,  nopeaa laatikoiden purkamista, hyviä kirjoja ja maailman kivoimpiin naapureihin tutustumista. Me taas lämmitämme tänään illalla ensimmäistä kertaa oman saunan ja pestään taas hetkeksi remonttipölyt pois. Ja kaikkien näiden ylikierrosteni, kireän pinnan ja väsymykseni alla olen kuitenkin ihan imelän onnellinen.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

Ensimmäinen aamu

img_5938.jpg

Myöhään eilisiltana revimme uuden sängyn pakkausmuoveistaan olohuoneen lattialle, vuorasimme sijauspatjan pussilakanoilla (lakanalaatikon piileskellessä jossakin) ja nukahdimme välittömästi. Kuvittelin, että aamulla tuntuisi jotenkin oudolta herätä ilman tuttua kaupunkipihamaisemaa, mutta ikkunoista välkkyvä auringonvalo ja mäntymetsä tuntuivatkin heti uudelta kotimaisemalta.

Joka toinen tarvitsemani tavara on hukassa, eli joko vielä vanhassa kodissa tai täällä mutta anonyymissa muuttolaatikossa. Syömme vielä kertakäyttöastioilta, mutta tänään ryhdytään keittiönpesupuuhiin ja purkamaan astioita uusille paikoilleen.

img_5954.jpg

Siellä sun täällä roikkuu tapettinäytteitä. ”Takkahuoneeseen”, tai paremminkin takkasyvennykseen tai takkakoloon, tulee jokin näistä Birger Kaipiaisen Ken on kiuruista kaunein-tapeteista. Kenpä ken, siinäpä kysymys. Mieleni alkaa kyllä jo kallistua suosikkinsa puoleen.

img_5956.jpg

Makkarimietintöjä yhdelle seinälle. 

img_5947.jpg

Ja sitten tapaus Ferm Design. Voi minkä teit. Juuri meidän tuurillamme tarrattiin näppimme ensimmäisenä tapettiliikkeessä juuri näihin Ferm Designin tapetteihin, ja hetken kuluttua myyjä kiiruhti kertomaan, että tämä merkki on mystisesti vain lopettanut toimituksensa. Että tilata voi joo, mutta mitään takuuta ei ole oikeastaan siitä, tulevatko ikinä perille. Kulutin eilen illalla kaksi tuntia etsimällä tuota Marionettea vimmaisesti nettikaupoista, mutta missään ei ollut enää varastossa jemmarullia, edes muutamaa. Taustalla näkyvät paneelit aiomme muuten ottaa pois.

Täällä piisaa kyllä nyt hommaa vielä ennen kuin kaikki on siinä kuosissa kuin tahdomme. Onneksi satumme olemaan niin onnekkaita, että vanhempamme suorastaan rynnivät auttamaan oikeastaan asiassa kuin asiassa. <3

Suhteet Sisustus Oma elämä