Parasta flunssassa

Anteeksi harhaanjohtava otsikko, sillä flunssassa ei ole melkein mitään hyvää, joten siinä ei voi olla sitä parastakaan. Annan meille kuitenkin aamuisesta yrityksestämme kymmenen pistettä, kun rattailimme itsemme pikareissulle Stockalle määränpäänämme haalia kassillinen herkkuja, joiden avulla flunssa voisi olla edes vähän kivaa. Flunssassahan on oikeasti se hyvä puoli, että kun oikein mikään ei maistu, niin saa hyvällä omatunnolla maistella kaikkea hyvää sillä silmällä, että jos joku nyt kumminkin maistuisi.

img_5516.jpg

Ilokseni löysin Stockalta lempparilimonadiani. Herkuttelukaverini vaati kuitenkin oman lasillisensa, ja maistamisen jälkeen sylkäisi limut takaisin lasiinsa. Kuumehuuruissani tein myös toisen erheen limonadinhukkaamisen lisäksi. Ostin laskiaispullan mantelimassalla. Miksi, sitä minä hillonystävä en tiedä edelleenkään. 

img_5521.jpg

Kiitän joka kerta flunssan yllättäessä niitä kauppojen kotiruokatiskejä. Tänään olin iloinen siitä, että sieltä sai ihanaa lohta ja perunamuusia, ja jälkkäriksi marjarahkaa. Ja että jos ei tee mieli sitten loppupäivänä syödä mitään muuta kuin tuota vadelmarahkaa, niin sekin on ok, koska flunssa.

img_5534.jpg

Ja kas, tässä näin oma pikku lukuhetkeni päikkäriaikaan. Nappasin voitonriemuissani oikein kuvan tästä luksushetkestä, ajatuksenani kirjoittaa, kuinka viime postaukseen viitaten nyt sitten ehdinkin tarttua tähän Hosseinin teokseen. Päikkäriaikaan, kun poika nukkuu ja kaikkea, teetä ja suklaata kaverina. Eka haukku Fazerinaa suussani, koskematon tee vieressäni ja kolme ekaa riviä kirjasta luettuani, hiipi kuitenkin pörröpäinen kipeä pikkupoika viereeni. 

No, huomenna on sentään se hyvä puoli, että sairastuvassa on yksi terve osapuoli passaamassa meitä. 😉

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo

Kirjahöperön höpötyksiä, osa 2/3

Eli kirjahaaste jatkuu, tänään vuorossa Mrs. K:n kysymykset! 

img_5511.jpg

1. Kirja, joka on tehnyt sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Näitä on melko monia. Ehkä suurimmat vaikutukset ovat olleet Alexandra Fullerin Ei hunningolle tänään, afrikkalainen lapsuuteni -teoksella, josta alkoi 16-vuotiaan minun päähänpinttymä Afrikkaan sijoittuvasta kirjallisuudesta, sekä Edith Södergranin runoilla, jotka ravisuttivat minua teini-iässä ja puhuttelevat yhä.

2. Sanotko koskaan, että olet lukenut kirjan, vaikka et olekaan, koska kirjan katsotaan kuuluvan yleissivistykseen?

Myönnän! Olen jättänyt muutamia hyvin arvostettuja klassikoita kesken, ja silti keskustellut niistä kiivaasti.. Olen vain jättänyt mainitsematta, etten ole ihan kokonaan niitä ehtinyt lukemaan. 😀

3. Omat klassikkosi ja lyhyet perustelut?

Alice Munro. Hänen novellinsa tavoittavat ihmisyydestä jotain pimeää, aitoa ja valoisaa samanaikaisesti. Eipä häntä turhaan tituleerata novellitaiteen mestariksi, enkä ole ehkä mistään kirjallisuusuutisesta ollut koskaan niin innoissani, kuin 2013 Nobelin kirjallisuuspalkinnon osoittamisesta Munrolle.

Suomalaisesta kirjallisuudesta nostan esiin Leena Landerin teoksen Tummien perhosten koti. Mielestäni teoksen kieli on erityisen kaunista, juuri minuun uppoavan runollista, taitavaa sisäkkäiskertomusten käyttöä ja moniulotteista symboliikkaa. 

Olisihan näitä vaikka kuinka.

4. Oletko lukenut näytelmiä?

Olen lukenut muutamia näytelmiä, mutta täytyy myöntää, etteivät ne kuulu ihan suosikkilukemistooni. 

5. Onko mikään kirja tuottanut sinulle tuskaa, ja jos on, niin miten?

On, tietenkin. Esimerkiksi Chris Cleaven Little Been tarinan lukemisen jälkeen olin monta päivää vähän poisvetäytyvä ja surullinen, kadotin ruokahalunikin. Saman kirjailijan teoksen Poikani ääni jätin kesken, koska en vain pystynyt lukemaan sitä (tässä teoksessa minua häiritsi myös keinotekoisen oloinen kieli, mutta voi olla että se johtui vain käännöksestä). Olen hyvin eläytyvä lukija.

6. Paperia vai e-kirja?

Paperia! Tästä ei keskustella. Tai no, olen lukenut kyllä muutaman e-kirjan, onhan se nimittäin ihan kätevää, ettei tarvitse sytyttää yövaloa/herättää muita, jos tekee mieli yöllä lukea.

7. Kannattaako lukeminen aina?

En keksi kyllä yhtään tilannetta, jossa lukeminen ei kannattaisi.

8. Mitä luet nyt, tai mitä sinulla on seuraavana listalla?

Sain ystävältäni syntymäpäivälahjaksi herkullisen valokuvateoksen Decades of Fashion, jota olen selaillut iltaisin. Minulla ei ole tällä hetkellä romaania kesken, mutta Khaled Hosseinin Ja vuoret kaikuivat odottaa kirjahyllyssä sopivaa aikaa. 

9. Kirjahylly kotona?

Kamala Ikean minihylly. Kirjat ovat sikin sokin ja tungettu osittain toistensa taakse tilan puutteessa. Uuteen kotiin haluan sitten kunnollisen kirjahyllyn!

10. Ensimmäinen mieleesi tuleva runoilijan nimi?

Fernando Pessoa. 

Suhteet Oma elämä Kirjat