Yhteenveto

Huh. Mennyt viikko toi tullessaan pienen blogitauon, syynä univelkainen bloggaaja. Keksin uuden konstin viime postaukseni ”hyvä aamu”- pohdintoihin: herää muutamana aamuna aivan luonnottoman aikaisin, niin huomaat että seiskaan nukkuminenkin voi tuntua luksukselta. Olen ollut muutamana iltana niin väsynyt, että olen nukahtanut ennen yhdeksää ilman iltapalaa, blogia, telkkaria tai mitä näitä nyt on. Mutta se ei haittaa, sillä sain taas mahdollisuuden tehdä hieman töitä opintojeni ohella, ja olen aina aivan megainnoissani jokaisesta tälläisestä päivästä. Aika haipakkaa ollut, mutta kivaa ja opettavaista sellaista.

Kulunut viikko on ollut iltaisia aamutohinoiden pakkaamista (olen noudattanut neuvojanne, jotka olivat muuten aivan huippuja, kiitos jokaisesta, ja vertaistuesta kanssa!), kotiin unohdettuja eväitä, hyrskyn myrskyn oleva koti ja aivan liian nopsaan hurahtavia iltoja. Ai niin, ja tänään aamulla minulla oli yön aikana loppunut sekä meikkivoide että kuivashampoo (??), eikä tarvitse varmaan sanoakaan että olisin ollut todellakin molempien tarpeessa.

Podin vähän huonoa omatuntoa kiireessä kuluneesta viikosta ja pojan kahdesta pitkästä hoitopäivästä, ja kurvattiin tänään koko perhe HopLoppiin riehumaan. Tätä ennen kävimme Ikeassa pikareissulla, ja popsimme niitä kuuluisia lihapullia. En voinut olla naureskelematta, kuinka vielä aikana ennen poikaa olin hihitellyt Ikeassa niitä monen kerroksen tarjotinkärryjä (ihmettelin, että kuka moisia muka tarvitsee, oikein kärryt paria lihapullaa varten), ja oikeastaan pidin HopLoppiakin jonkinlaisena kauhupaikkana. Mutta tänään minun oli aivan pakko myöntää, että kyllä ne siellä Ikeassa vaan osaa asiansa lapsiperheitä ajatellen, sillä kaikki on tehty NIIN helpoksi lasten kanssa liikkuessa. Ne kärryt on oikeesti kätevät, jos tarjottimia on kolme ja toinen vanhemmista kantaa äksän muotoiseksi spagetiksi lattialle muuttunutta toppapukunaperoa, leikkipaikkoja on joka kulman takana ja hoitotilat toimivat. Ja se HopLop, no eihän mistään voi tulla yhtä onnelliseksi, kuin siitä punaposkisesta lapsesta joka pomppii ja kiljuu riemusta, ja painaa menemään nauraen. Sitä paitsi on hyvin kätevää lapsen varjolla hassutella ja vempuilla itsekin pomppulinnoissa ja liukumäissä.

Nyt mielessä vain kaupasta ostetut lakupatukat ja jalkojen nostaminen sohvannojalle. 

Rentoutukaa, syökää ja nukkukaa, heittäkää herätyskello hiiteen. Nyt alkaa viikonloppu!

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Aamuista ja niiden vaikeudesta

Mieheni on jo oppinut, että minun kanssani ei kannata yrittääkään keskustella varhain aamulla. Jos joudun heräämään aikaisin, kampean itseni väkisin istumaan ja kroppani yrittää siltikin vielä jatkaa nukkumista. Painan torkkua luvattoman monta kertaa, huumorintajuni ja kaikki sosiaaliset ominaisuuteni ovat kadoksissa ennen puolta yhdeksää. 

img_4376.jpg

Olen kokeillut kaikenlaisia kikkoja helpottaakseni aamuja: ladannut kahvinkeittimen iltaisin ja katsonut vaatteet valmiiksi. Olen kuitenkin hirveän huono uusien rutiinien omaksumisessa, ja nämä pienet aamun auttajat unohtuvat illalla helposti. Poikakin on tullut äitiinsä, sillä hänkin haluaisi aamuisin vain köllötellä, höpötellä yhdessä, katsoa piirettyjä tai lukea kirjaa. Onneksi tämänhetkinen aikataulumme ei sisällä kovin aikaisia herätyksiä, mutta nämä yhdeksäksi päiväkotiinkin tähtäävät aamut tuntuvat vain niin kankeilta. Kun ulkona on pimeää ja kylmää, kuulostavat pojalle esittämäni perustelut siitä, miksi meidän pitäisi nyt nousta omaanikin korvaan heikoilta. 

Muutamia päivän hieman nopeammin starttaavia asioita olen jo löytänyt, jotka antavat edes hieman energiaa siihen ensimmäiseen herelläolotuntiin:

  • Musiikki. Radion tai Spotifyn napsahdettua päälle on hieman helpompaa johdatella ajatuksia pois lämpimistä kutsuvista peittokasoista.
  • Vesi. Yritän juoda aamuisin paljon vettä, ja huuhtelen kasvot viileällä vedellä. Kahvia juon usein vasta yliopistolle päästyäni.
  • Siisti keittiö. Olen huomattavasti halukkaampi ryhtymään aamulla aamupalantekotoimiin, jos olen illalla jaksanut siivota keittiön astioista ja leivänmuruista.
  • Herkulliset aamupala-ainekset. Jos tiedän, että kaapista löytyy vaikkapa tuorepuristettua appelssiinimehua, hyviä hedelmiä, herkkujogurttia tai lempparijuustoa leivän päälle, sängystä nouseminen houkuttelee huomattavasti enemmä kuin vaikkapa vähän kuivahtanut reissari ja Oltermanni -tarjonta. 

Tiedän, että ongelmani on liian myöhään valvominen iltaisin, ja että on hölmöä hankkia kamala kiire torkkua painelemalla. Aamut ja minä ei vain tunnuta tulevan juttuun keskenämme. Nyt alan olla kuitenkin itsekin kypsä ”inhoan aamuja”-asenteeseni, ja kun vielä tiedossa on muutamia tosi aikaisiakin herätyksiä, tarvitsisin apuanne.

Siksi kysynkin teiltä, olisiko teillä paljastaa jonkinlaisia salaisuuksia lempeämpiä aamuja ajatellen? Millaisia teidän aamunne ovat? Olen superkiitollinen jokaisesta vinkistä!

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Ajattelin tänään