Kirjavuosi 2019

Vuosi 2019 oli hyvä kirjavuosi. Olen aina lukenut paljon, mutta muutaman viime vuoden aikana kirjatahti on hieman hiipunut. Usein minulle käy niin, että jos käsiini sattuu hidastempoinen tai ”huono” kirja, jonka lukeminen takkuaa, jää kirja kesken ja lukuinto ylipäänsä katoaa pitkäksi aikaa. En tykkää jättää asioita kesken, joten minulle on tuottanut vaikeuksia hylätä tällainen kirja, mutta tänä vuonna päätin jättää suosiolla huonot kirjat kesken ja siirtyä parempiin. Asetin tavoitteekseni lukea vuoden aikana vähintään 2 kirjaa kuussa ja ilokseni tämä tavoite täyttyi kirkkaasti!

Loppuvuodesta totuttelin myös äänikirjoihin, sillä äitiyslomalla ennen vauvan tuloa minun oli vaikeaa löytää mahani kanssa hyvää lukuasentoa, ja nyt vauvan kanssa kädet eivät riitä kirjojen pitelyyn. Sen sijaan olen öisin imettäessäni kuunnellut Storytelistä ihanaa young adult -hömppää, jonka aikana ei haittaa jos vähän torkahtaa.

Tässä siis vuoden kirjasaldoni:

Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja
Mohsin Hamid: Exit West
Mia Kankimäki: Naisia joita ajattelen öisin
Erkka Mykkänen: Something not good
Elena Ferrante: Kadonneen lapsen tarina
Elena Ferrante: Hylkäämisen päivät
Joël Dicker: Baltimoren sukuhaaran tragedia
A. J. Finn: Nainen ikkunassa
Sadie Jones: Kutsumattomat vieraat
André Aciman: Kutsu minua nimelläsi
Raisa Mattila & Julia Thurén: Lapsiperheen parisuhdekirja
Emma Puikkonen: Lupaus
Ville Similä & Mervi Vuorela: Ultra Bra – sokeana hetkenä
Lauren Beukes: Zoo City
Helmi Kekkonen: Olipa kerran äiti
Hannu Rajaniemi: Kesämaa
Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja 2
Kyong-Sook Shin: Jään luoksesi
Annie Proulx: Näin on hyvä
Anu Silfverberg: Äitikortti
Philip Teir: Tällä tavalla maailma loppuu
Kate Atkinson: Ihan tavallisena päivänä
Emma Kantanen: Nimi jolla kutsutaan öisin
Henriikka Tavi: Tellervo
Jenny Offill: Syvien pohdintojen jaosto
Adam Kay: Kohta voi vähän kirpaista
Eino Nurmisto: Homopojan opas
Tuomas Kokko: Tosi kivat juhlat
Margaret Atwood: Testamentit

Näistä täyden kympin kirjoja mielestäni olivat Elena Ferranten Kadonneen lapsen tarina, Similän ja Vuorelan upea Ultra Bra -tietopaketti sekä toistaiseksi paras lukemani kirja äitiydestä, Anu Silfverbergin Äitikortti. Ihanat yllättäjät olivat myös Lucia Berlinin novellit sekä Emma Kantasen omiin kokemuksiin perustuva Nimi jolla kutsutaan öisin.

Yöpöydällä lojuu vielä Olli Jalosen Taivaanpallo mutta luulen että se on univajeiseen nykytilaani turhan raskas enkä todennäköisesti saa sitä tämän vuoden puolella luettua.

Miltä muiden kirjavuosi on näyttänyt?

Kulttuuri Kirjat

Testamentit vastaa liiankin kauniisti Handmaid’s Talen kysymyksiin

Kuva: Otava

Margaret Atwoodin jo vuonna 1985 klassikkoteos Orjattaresi on viime vuosina noussut uuden yleisön tietoisuuteen etenkin hienon Handmaid’s Tale -sarjan myötä. Televisiosarja on jo tapahtumissa ohittanut alkuperäisteoksen, joka päättyi muistaakseni suurin piirtein siihen, mihin sarjan ensimmäinen kausi päättyi: päähenkilö Offred nousemassa autoon, joka joko vie häntä kohti tuomiota tai pakomatkaa pois totalitarisesta Gileadin valtiosta.

Tv-sarja on jatkanut tarinaa tästä pidemmälle kiinnostavasti – erityisesti olen pitänyt uusimman kolmoskauden loppupuolesta. Tänä vuonna ilmestynyt Testamentit taas vie tarinaa yhä eteenpäin – nyt on kulunut 15 vuotta Orjattaresi-romaanin loppukohtauksesta ja muutamia vuosia vähemmän siitä missä Handmaid’s Tale -televisiosarja juuri nyt menee. Kyllä, televisiosarja on otettu luontevasti osaksi tarinan jatkumoa, mikä on mielestäni hirveän kiinnostavaa ja hieno osoitus siitä, miten eri kulttuurituotteet tukevat toisiaan. Testamenteista saakin eniten irti, jos on nähnyt televisiosarjan, vaikka toki sen voi lukea myös suoraan alkuperäisteoksen perään.

Testamenteissa on kolme kertojaa: nuoria tyttöjä kouliva vaikutusvaltainen Lydia-täti, hyvissä oloissa kasvanut komentajan tytär Agnes sekä Kanadassa asuva Daisy, josta tulee vastarintaliikkeen tärkeä hahmo. Testamentit jatkaa Orjattaresi-kirjan tyyliä siinä, että kirjan tekstit ovat ikäänkuin koottu erilaisista päiväkirjamerkinnöistä tai todistajanlausunnoista, joita tulkitaan tutkijoiden toimesta vuosikymmeniä myöhemmin, eikä niiden historiallisesta tosiperäisyydestä voida ”olla varmoja”. Näkökulmia on tosiaan kolme, mutta ennen pitkää kertojien polut yhdistyvät tavalla jonka moni lukija varmasti arvaa jo etukäteen.

Kiinnostavin tarina kirjassa on ehdottomasti Lydia-tädin. Televisiosarjassa hän näyttäytyy varsin ikävänä hahmona, joka lähinnä saapuu paikalle rankaisemaan Orjattaria eri keinoin. Testamenteissa hän pääsee kertomaan elämästään tuomarina ennen Gileadia ja siitä miten Gileadin vallankaappaus hänen näkökulmastaan tapahtui. Kun maailman meno muuttui, hän ymmärsi, että hänellä oli kaksi vaihtoehtoa: taistella vastaan ja menettää henkensä, tai leikkiä mukana ja toimia järjestelmän sisältä.

Kirjan alkupuoli etenee suht verkkaisesti Lydian, Agnesin ja Daisyn päivittäistä elämää seuraten. Loppupuolella tapahtumat kiihtyvät, ehkä vähän liiankin nopeassa tahdissa, sillä esimerkiksi Daisyn hahmo ei tunnu ehtivän kehittyä tapahtumien mukana. Lopun pakomatkajuoni muistuttaa lähinnä jotain nuorille suunnattua toimintaelokuvaa. Kuuntelin kirjan äänikirjana, ja ehkä siitä johtuen koin myös dialogin välillä hieman teennäiseksi ja töksähteleväksi. Vasta myöhemmin huomasin, että englanninkielisen äänikirjan voi kuunnella siten, että Lydia-tädin osuudet lukee upea Ann Dowd (joka siis näyttelee Lydiaa tv-sarjassa). Eli jos mietit kirjan kuuntelemista äänikirjana, niin harkitse vakavasti alkuperäisversiota!

Jäin lopussa hieman miettimään, olisivatko tapahtuman toimineet paremmin esim. osana televisiosarjaa (sellainen on luonnollisesti kehitteillä, mutta vielä lienee epäselvää tuleeko kirjasta oma sarjansa vai esim. uusi kausi Handmaid’s Talea). Atwoodia on myös varmasti fanien (ja muidenkin) toimesta painostettu jatkamaan tarinaansa ja näihin odotuksiin nähden kirja lienee pieni pettymys.Orjattaresi sekä The Handmaid’s Tale -televisiosarja ovat kuitenkin nostaneet niin monta kysymystä, että Testamenteille on ehdottomasti paikkansa niihin vastaamisessa.

 

Kulttuuri Kirjat