Uiden kotiin – sivujaan suurempi pienoisromaani

En muista mistä olin alunperin kuullut Deborah Levyn Uiden kotiin -pienoisromaanista, tai miksi olin halunnut sen lukea. Hain kirjastosta melkoisen hämmentyneenä todella ohuen kirjasen ja aloitin lukemisen puhtaalta pöydältä, vailla mitään ennakko-odotuksia.

Kirjassa eletään Nizzan kesää vuonna 1994. Runoilija (jopa jonkinlaista kuuluisuutta nauttiva) Joe, tämän sota-alueilla toimittajana työskentelevä vaimo Isabel sekä pariskunnan teini-ikäinen tytär Nina ovat vuokranneet sieltä kesäksi huvilan. Seuraksi ovat lähteneet tuttavapariskunta Mitchell ja Laura, jotka eivät kuitenkaan ole kovin läheisiä isäntäväen kanssa. Joutilas, auringonpolttama oleilu Ranskan Rivieralla keskeytyy kun huvilan uima-altaasta löytyy punapäinen tyttö, Kitty Finch. Tämä parikymppinen, julkiseen alastomuuteen viehtynyt nuori nainen on sanojensa mukaan kasvitieteilijä, ja huvilan vuokrauksessa on tullut sekaannus. Kittyn todellinen motiivi käy kuitenkin nopeasti selväksi, mutta kauemmin kestää selvitä, miksi Isabel tarjoaa hänelle huonetta huvilasta. Kittyn läsnäolo tuo mukaan tarinaan rastapäisen talonmies Jurgenin, ravintolanpitäjä Clauden ja 80-vuotiaan naapuri Madeleinen, jolla on Kittyn taustasta tietoja ja oletuksia. Viikon kuluttua tyyni ja rauhallinen tunnelma on kuin muisto vain.

Pidän tarinoista, joissa väreilee pinnan alla ja tässä jos missä todellakin väreilee! Tunnelma on odottava, kuin tyyntä ennen myrskyä, kuin painostava hellepäivä ennen rankkasadetta. Levy on todella hieno kirjailija: runolliset lauseet ovat napakoita, mutta onnistuvat silti kertomaan kaiken. Jokaista henkilöhahmoa seurataan erikseen, mikä on yleensä mielestäni jos ei suorastaan ärsyttävää niin ainakin kyseenalaista, mutta tässä lyhyet ”kohtaamiset” kunkin hahmon kanssa toimivat. Ja niinkin lyhyiden pätkien perusteella kuhunkin hahmoon pääsee yllättävästi silti sisälle.

Jotain varsin elokuvamaista kerronnassa myös on. Unenomainen tunnelma sopisi hyvin valkokankaalle.

Pituudestaan (tai siis lyhykäisyydestään) huolimatta kirja pääsee syvälle henkilöittensä maailmaan. Yksikään lause ei ole turha. Tälläistä kieltä on aina ilo lukea. Siltikään en ollut kirjasta niin innoissani kuin voisi kuvitella. Ehkä ”loppuratkaisu”, väistämätön tragedia oli jollain tapaa antiklimaattinen. Vai oliko positiivissävytteinen epilogi turha, jättäen oudon hailakan jälkimaun? En osaa sen kummemmin eritellä, tyydyn vain toteamaan että mestarillisesta kirjoittamisesta huolimatta jokin kirjassa jätti minut kylmäksi, enkä pitänyt siitä niin paljon kuin olisin ehkä lopulta halunnut.

Kulttuuri Kirjat

Melkein geisha kertoo japanilaisesta hurmaavan hullusta arjesta suomalaisin silmin

Ah, tuskin mihinkään muuhun maahan kuin Japaniin sijoittuva kirjallisuus iskee niin vahvasti kaukokaipuun ytimeen! Tuo kirsikankukkien, genmaichan ja senchan, kylpylöiden, udon-nuudeleiden, miso-keiton,umeshu-luumuviinin, geishojen ja no-teatterin maa kiehtoo sekä outoudellaan että vastustamattomalla estetiikallaan. Olen itsekin suuri Japanin ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden fani: viimeksi syksyllä luin jälleen kerran yhden all-time-favourite kirjani Arthur Goldenin Geishan muistelmat sekä Norito Morishitan Tyttö ja teeseremonia -romaanin.

Erityisesti Tyttö ja teeseremonia resonoi hauskasti Minna Eväsojan Melkein geisha – Hullu ja hurmaava Japani -kirjan kanssa. Molemmat kirjat koostuvat lyhyiden lukujen muotoon kootuista ”anekdooteista” tai oikeastaan vaan kirjailijoidensa kokemuksista. Eväsojan lukujen nimet ja teemat ovat hurmaavan arkisia ja koruttomia: mukana on niin luku nuhakuumeesta (jossa kerrotaan, että Japanissa sairaita ihmisiä vältellään kuin ruttoa, mutta nuhakuume ei ole sairaus lainkaan saati syy poissaoloon töistä), tohveleista (jossa kerrotaan miten monta eri tohveliparia japanilaiskodissa kuuluu olla ja mihin eri tarkoituksiin niitä käytetään) kuin järjestetystä avioliitostakin.

Eväsojan kokemukset ulottuvat useammalle vuosikymmenelle, sillä hän on viettänyt ensin 90-luvulla vaihto-oppilasvuoden kuuluisassa teekoulussa sekä myöhemmin 2000-luvulla useampia vuosia väitöskirjatutkijana Koben yliopistossa. Sujuvasti japania puhunut suomalainen ”jättiläinen” (Eväsojaa pidettiin Japanissa 168-senttisenä aina vahvan ja riuskan oloisena naisena) herätti paikallisissa paljon huomiota, ja hän pääsikin mukaan kaikenlaisiin varsin outoihinkin tilanteisiin, kuten esittelemään Kambodžan kuninkaan pojanpojalle Naran nähtävyyksiä. Osa sattumuksista on luokkaa ”hauskat kommellukset”, kun taas osa todella outoja ja pelottaviakin. Eväsojan hieman lakoninen kertojantyyli on ristiriidassa joidenkin tapahtumien kanssa: hän mm. kokee seksuaalista ahdistelua useampaan otteeseen ja Yakuza murtautuu hänen asuntoonsa, mutta näistä tapahtumista kerrotaan aivan samaan sävyyn kuin akupunktiossa käymisestä.

Näiden hurjempien sattumusten sijaan kirjan parasta antia on kuitenkin kuvaus japanilaisesta arjesta, kuten vaikka siitä tohvelien käytöstä tai siitä miten japanilaisessa kahvilassa kuuluu toimia. Myös kuvaukset teeseremonioista ovat nautinnollista luettavaa ja oli hauskaa huomata, miten Tyttö ja teeseremonia -kirjasta jo jotain teetaiteesta ”oppineena” luin teehen liittyviä lukuja aivan uusin silmin. Nopealukuinen kirja lyhyine lukuineen tempaisee mukaansa ja Japanin saattaa suorastaan tuntea ympärillään kirjan sivuille uppoutuessa.

Olen itse käynyt Japanissa kerran ja muistan tuolloin miettineeni, ettei matkalla tarvinnut käydä katsomassa mitään perinteisiä ”nähtävyyksiä”, niin paljon erikoista kuvattavaa ja koettavaa oli ihan kaupungilla kävellessä. Hurmaava ja hullu Japani tosiaankin on, ja maan kulttuurista kiinnostuneelle Melkein geisha on pakollista luettavaa.

Kulttuuri Kirjat