Nykynukketeatteria aikuisille: Oh My Puppets!

IMG_0730.JPGIMG_0727.JPG

Näin erikoiset hahmot tervehtivät Oh My Puppets-festarille tulijoita Cirkon aulassa.

Aikuisten nukketeatteri tai nykynukketeatteri on itselleni täysin tuntematon taiteenlaji, ja siksipä ilahduin kovasti kun nukketeatteriverkosto Aura of Puppets ja Cirko – Uuden sirkuksen keskus aloittivat yhteistyön Oh My Puppets! -minifestarin merkeissä. Kolmen päivän mittaisen festivaalin ohjelmistossa oli kolme hyvin erityyppistä nukketeatteriesitystä: Merja Pöyhösen sooloteos Missing Amelia Earhart, vain yhdelle katsojalle kerrallaan esitettävä Vain yksi laukku mukaan sekä “kauhunukkemystikaaliksi” kuvailtu Räähkän luku. Lauantai-iltana suuntasin siis Cirkoon, jossa vietin mukavan illan nukketeatterin parissa. Kolmesta esitetystä teoksesta väliin jäi ainoastaan Vain yksi laukku mukaan, jota kehuttiin kovasti ja toivonkin että sen pääsisi vielä jossain muualla näkemään! Missing Amelia Earhart on taiteilijansa Merja Pöyhösen näköinen teos, lämmin ja henkilökohtainen. Esityksen lähtökohtana on ilmailun uranuurtaja Amelia Earhartin katoaminen vuonna 1937, ja siihen johtaneet vaiheet. Pöyhönen esittää lavalla itseään, tai jonkinlaista tarinan kertojaa, sekä lisäksi nukettaa kolmea nukkea: Ameliaa, viimeisellä lennolla mukana ollutta alkoholisoitunutta kartturia sekä Earhartin aviomiestä. Kauniin ja koskettavan teoksen maailma on levollinen ja ilmava: lavastus on melko pelkistetty, ja tunnelmaa luodaan eritoten musiikilla. Elokuvallisen eeppiset musiikit aiheuttivatkin paikoin jopa kylmiä väreitä. Ihan alkuun oli vaikea olla huomaamatta nukettajaa, mutta yllättävän nopeasti nukettaja hävisi jonnekin taustalle ja huomasin katsovani nukkeja kuin he todella olisivat puhuneet, niin saumatonta oli nukettajan ja nuken yhteistyö. Esityksen jälkeen seuranneessa yleisökeskustelussa kävi myös hienosti ilmi, miten nukkeihin suhtaudutaan vähän kuin todellisiin ihmisiin, jotka saattavat viedä esitystä tekoprosessin aikana tiettyyn suuntaan.  Illan päättänyt Räähkän luku olikin sitten tosiaan jotain aivan muuta. Pekko Käppin jouhikollaan ja muilla välineillä luoma äänimaisema oli suorastaan piinallinen, mikä toki sopi karmivaan tunnelmaan, mutta myös teki esityksestä ajoittain aika vaikean katsoa. Juonettoman ja lähinnä tunnelmalla pelaavan esityksen pointti jäi itseältäni tajuamatta, mutta yleisön joukossa oli myös niitä jotka tuntuivat seuraavan esitystä hyvinkin intensiivisesti. Voi siis myös olla että omaan fiilikseeni vaikutti myöhäinen esitysajankohta.  Oh My Puppets oli kaikkiaan kuitenkin mahtava avaus nykynukketeatteriin ja toivoisin, että se saisi laajempaa jalansijaa myös Helsingissä – nyt kun nukketeatteriskene tällä hetkellä lienee pääasiallisesti Turussa. Ja erityisesti Amelia Earhart -esitystä suosittelen, sen pääsee näkemään esimerkiksi Turussa huhtikuussa! Esityksen pohjaksi, tai ehkä sen jälkeen luettavaksi, suosittelen myös tätä hienoa tekstiä   

Kulttuuri Suosittelen

Match made in heaven: Doc Lounge & Riviera

Doc lounge.jpg

Maailman parhaan dokkarifestarin (mielipiteen puolueettomuutta voi toki arvioida…) järjestämä kuukausittainen dokumenttielokuvaklubi Doc Lounge Helsinki on osa pohjoismaista Doc Lounge -dokkariklubiverkostoa. Aiemmin Doc Loungeja on Helsingissä järjestetty ainakin Pacificossa, Lavaklubilla ja viimeksi Korjaamon Vintillä, mutta pari viikkoa sitten julkaistiin ilouutinen: ainakin tämän vuoden ajan Doc Lounge Helsinki majailee ihanassa Kallion Riviera-leffateatterissa!

Toissavuotisen Leedsissä vietetyn syksyni peruilta on jäänyt mm. pakkomielle sohvilla varustettuun leffateatteriin: Briteissä toimii nimittäin hieno boutique-leffateatteriketju Everyman Cinema, jonka saleissa istutaan erilaisilla sohvilla ja nojatuoleilla ja tarjoilijat tuovat ruokaa ja viiniä katsojille kesken elokuvankin. Loppusyksystä Harjukadulle avautunut Riviera onkin maininnut Everymanin yhdeksi esikuvistaan, ja olen sen aukeamisesta lähtien hinkunut päästä käymään. Ehkä vielä uutuudenviehätyksestä nauttivaan Rivieraan ei ole kuitenkaan ollut helppoa päästä: aina sen kerran kun olen yrittänyt ostaa lippuja, ovat näytökset jo olleet loppuunmyytyjä. Doc Lounge -uutisen kuultuani klikkailin itseni samantien lippukauppaan ja onnistuinkin varaamaan kolmannelta sohvariviltä (!) sohvan.

Doc Lounge on konseptina mainio: kiinnostavia uutuusdokkareita seuraa yleensä asiantuntijakeskustelu tai muuta elokuvakokemusta syventävää oheisohjelmaa. Kevätkauden avajaiselokuvana 23.2. nähtiin ”murhamysteeri” The Promise (Marcus Vetter & Karin Steinberger, 2016), joka käsittelee 80-luvulla USAssa tapahtunutta outoa murhatapausta ja sen osapuolia. Viime vuotisen Netflix-hitin Making a Murderer tapaan leffa herättää kysymyksiä Yhdysvaltain oikeusjärjestelmän toimivuudesta, mutta ei varsinaisesti anna vastauksia mysteeriin. Myös kotimainen Anneli Auerin tapausta käsittelevä Ulvilan murhamysteeri (Pekka Lehto, 2014) kuuluu samaan rikosdokkarigenreen. Vertailukohtia ovatkin ehkä turhan tuoreessa muistissa eikä elokuvan käsittelytapakaan tarjoa mitään uutta tai ilmeistä. Kesken elokuvan huomasinkin sohvan pehmeyden alkavan houkutella pieniin päiväuniin – tai ehkä syynä oli alkuun nauttimani punaviini.

Rivieran ja Doc Loungen kombo on silti mitä toimivin: pehmät sohvat ja popcorn ovat mitä parhainta vastapainoa dokumenttielokuvien välillä karulle maailmalle. Intiimiin teatteriin mahtuu myös juuri sopiva määrä ihmisiä hyvän jälkikeskustelun syntymiselle. Doc Loungeja järjestetään kerran kuussa kevään ajan, ja seuraavan klubin leffa paljastetaan pian – kannattaa seurailla Doc Loungen Facebook-sivua!

Kulttuuri Leffat ja sarjat