Vuoden parhaat sekä viimeinen kirja

haudattu jättiläinen.jpg

Vuoden viimeiseksi luetuksi kirjaksi pääsi, jollain tapaa osuvasti, Kazuo Ishiguron Haudattu jättiläinen. Ishiguro sijoittuu lempikirjailijoitteni joukossa korkealle: hänen klassikkoteoksensa Pitkän päivän ilta on yksi maailman parhaita kirjoja (henkilökohtainen mielipide) ja onnistunut kuvaus viime vuosisataisesta brittiläisestä, sodanjälkeisestä luokkayhteiskunnan ehtoopuolesta (johon tunnen selittämätöntä vetoa ja ehkä siksi Downton Abbeykin on niin ihana). Eikä Ole luonani aina kauas jälkeen jää sekään.

Ishiguron uusin kirja, Haudattu jättiläinen, sijoittuu myyttiseen Englantiin, kuningas Arthurin jälkeiseen aikaan, jossa saksit ja keltit elävät varovaisesti sodan jälkeisessä herkässä rauhan tasapainotilassa. Päähenkilöinä on vanha pariskunta, joka lähtee omasta pienestä kotikylästään matkalle poikansa luokse. Ei kuitenkaan ole aivan varmaa, missä poika asuu tai onko poikaa ylipäänsä olemassakaan – kaikkia ihmisiä tuntuu nimittäin vaivaavan outo lyhytmuistisuus, jonka ansiosta eilisen päivän tapahtumat peittyvät sakeaan sumuun. Vanhuspari rakastaa toisiaan yli kaiken, mutta takaraivossa kytee epäilys siitä, mitä kaikkea pitkän avioliiton aikana onkaan käynyt, ja oliko kaikki aina näin auvoista kuin nyt. Matkallaan vanhukset kohtaavat ritari- ja fantasiatarinoiden hahmoja: munkkeja, sotureita, jättiläisiä, joessa asuvia ilkeitä keijuja sekä lohikäärmeen. Kaiken taustalla on kuitenkin kysymys siitä, onko parempi unohtaa ja nauttia nykyhetkestä, vai elää ja tehdä päätöksiä muistojen ja menneisyyden perusteella.

Selkeää vastausta kirja ei tarjoa, ja loppukin jää avoimeksi. Ajatuksia teos silti herättää, kovastikin, ja Ishiguron kieli on kaunista ja vetoavaa. Ja koska kirjan on suomentanut ihana Helene Bützow, myös suomennosta lukee mielellään. Aiemmin mainitsemieni Ishiguron kirjojen tasolle tämä ei mielestäni yllä, kirja on paikoin toisteinen ja turhan hitaasti etenevä, ja olisin toivonut mukaan otettavan mukaan vanhoja ritarimyyttejä oivaltavammin. Uskoisin silti, että erityisesti ne Ishiguron ystävät, jotka eivät vierasta fantasiavivahteita nauttivat kirjasta paljon.

Vuosi 2016 on monella tapaa vuosi jonka haluaisi olevan joko Black Mirrorin jakso tai ylipäänsä jotain, jonka voisi unohtaa. Mutta samalla tuntuu, että yhteiskunnassamme turhan monia historian oppitunteja on jo unohdettu. Itse haluan vuodesta nostaa 7 (?) parasta kulttuurielämystä, jotka haluan tulevaisuudessa muistaa aina:

1. Cirko-festarilla toukokuussa nähty The Ricochet Projectin Smoke and Mirrors – josta en tuolloin kirjoittanut koska elämys oli liian iso. Välillä käy niinkin. Joskus en kirjoita, koska elämys on liian pieni ja lattea, ei edes kritiikin arvoinen. Tässä päin vastoin.

2. Kyong-Sook Shin: Pidä huolta äidistä. Kirja käteen, nenäliinat esille ja äidin numero valmiiksi pikavalintaan.

3. Noora Dadu: Fail. Tämän voi nähdä vielä tammikuussa Kiasma-teatterissa, lippuostoksille kuin olisi jo! (Lippulinkki alkuperäisessä postauksessa)

4. Recover Laboratoryn sirkuslabyrintti Viikin jätevedenpuhdistamossa. Toistaiseksi paras Suomessa näkemistäni immersiivisistä esityksistä, joten ryhmää kannattaa ehdottomasti seurata!

5. Christine and the Queens: urbaaneinta, kiehtovinta, eteerisintä ja tarttuvinta musiikkia pitkään aikaan.

6. Q-teatteri: Tavallisuuden aave, jonka näin keväällä enkä tuolloin pitänyt siitä erityisen paljon, mutta esitys on jotenkin jäänyt elämään alitajuntaani ja jälkikäteen huomaan palaavani sen tunnelmaan ja kohtauksiin usein.

7. Kesän uniikit pikkufestarit H2Ö sekä Bättre Folk. Näin ”vanhemmiten” huomaan tulevani yhä torikammoisemmaksi ja karttavani väkijoukkoja, mistä syystä pienikokoiset, ja pieteetillä järjestetyt ihanat Turun H2Ö ja Hailuodon Bättre Folk olivat enemmän makuuni. H2Ö järjestettiin viimeistä kertaa, mutta ensi kesän Bättre Folkiin voi ainakin jo varovaisesti alkaa laskea päiviä. 

Vuodelta 2017 toivon entistä enemmän vavahduttavia kokemuksia. Sellaisia, joista jo alkumetreistä tietää, että I’m about to experience something totally different.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen

FAIL – virheellinen (ja siksi miltei täydellinen) esitys

IMG_0311.jpg

Yksi Dadun potentiaalisista tulevaisuuden versioista on harras ja meditoiva joogimummo.

Kehutun Minun Palestiinani -esityksen tehnyt näyttelijä Noora Dadu valittiin vuonna 2015 Vuoden nuoreksi näyttelijäksi. Kiasma-teatterissa Baltic Circlen aikaan ensi-iltansa saanut (ja tuolloin väliin jäänyt) Dadun FAIL – virheellinen esitys on ”Minun Palestiinani itsenäinen jatko-osa”. En ole Palestiinaa nähnyt, mutta tämä ei haittaa sillä yhtymäkohtia edelliseen syntyy lähinnä Dadun pohtiessa sitä, mitä Palestiina-esityksellä sai (tai ei saanut) aikaan ja mitä halusi tehdä toisin uudessa esityksessään.

FAILia on kehuttu paljon ja lähes sen kaikki esitykset myytiinkin loppuun. Itse pääsin tietysti vasta viimeiseen, koska asioihin nyt on vain vaikea ehtiä ajoissa. Onneksi ehdin, koska FAIL on mahtava, ja kaikessa virheellisyydessään lähes täydellinen teos. FAILia on aika vaikea kuvailla: se on erillisistä kohtauksista koostuva monologinäytelmä, jossa Dadu esittää (hervottoman hauskasti) erilaisia rooleja. Aika paljon Dadu myös esittää itseään – ja tämä onkin kiintoisaa, koska esityksestä on vaikea sanoa, kuinka paljon lavalla tapahtuu spontaania improvisaatiota, ts. Dadu ei esitä itseään, vaan on oma itsensä, ja kuinka paljon hän esittää improvisoivansa (mikä taas on ajatuksen tasolla jo aika vaikeaa, koska sen huomaa yleisökin helposti). 

Esityksen Dadu on joka tapauksessa luonteva ja ihastuttava hahmo, jota muun muassa ärsyttää miten Minun Palestiinani jälkeen hänestä tuli valtakunnan virallinen arabinäyttelijä. Hulvattomassa kohtauksessa erilaiset teatteriohjaajat soittelevat Dadulle ja pyytävät tätä milloin mihinkin teokseen esittämään muslimia (”mutta enhän minä ole muslimi”) tai edustamaan uussuomalaista taiteilijaa paneelikeskusteluun (”voisitko määritellä sanan uussuomalainen?”). Esityksen aikana pohditaan myös taidetta ja taiteilijuutta sekä käsitellään kymmenen käskyä tavalla, joka aiheuttaa tunnontuskia kuuliaisimmassakin kansalaisessa. Katsoja alkaa pohtia omiakin elämänvalintojaan videopätkissä nähtyjen tulevaisuuden Dadun vanhusversioiden myötä.

Teatterilipulla sai myös sisäänpääsyn Kiasman näyttelyihin samana päivänä, mikä mahdollisti ihanan taidevaeltelulauantain. Mona Hatoumin isot installaatiot jaksoivat kiehtoa vielä esityksen jälkeenkin, ja jos Meeri Koutaniemen valokuvat eivät ennen ole vaikuttaneet ja järkyttäneet, niin nyt isoina vedoksina ne varmastikin tekevät niin. 

FAILin lisänäytösten liput tammikuulle tulivat myyntiin juuri – suosittelen kaikille!

IMG_0312.jpg

IMG_0316.jpg

IMG_0329.jpg

Mona Hatoumin näyttelyn näkyvin teos on hehkuva maapallo, joka värjää punaiseksi Kansalaistorinkin ikkunan takana.

Kulttuuri Suosittelen