Baltic Circle -festari on käynnistynyt

IMG_0196.JPG

Syksyn kiinnostavin teatterifestivaali Baltic Circle käynnistyi tiistaina. Tapahtuma tuo Helsinkiin koko joukon kiinnostavia kansainvälisiä (ja kotimaisiakin) teatterintekijöitä, vie esityksiä yllättäviin paikkoihin (kuten Allas Sea Pooliin) ja tekee samalla yhteistyötä Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen kanssa What the Cirk –minifestarin tiimoilta.

Oma festarikokemukseni käynnistyi eilen Kanneltalossa nähdyn Riding on a Cloud –esityksen myötä. Riding on a Cloud on ohjaaja Rabih Mrouén kertomus veljestään Yasserista, joka myös nousee esityksessä itse lavalle. Yasser sai nuorena tarkka-ampujan luodin päähänsä, minkä seurauksena hän joutui mm. opettelemaan puhumaan uudelleen. Samasta syystä hänelle kehittyi ongelma representaatioiden kanssa: hän ei erottanut kuvasta mitä se esitti, eikä tunnistanut edes itseään valokuvasta. Teatteriesityksissä hän ei ymmärtänyt, että lavan tapahtumat eivät olleet oikeita. Lääkäri kehotti Yasseria alkamaan valo- ja videokuvata, jotta ymmärtäisi representaatioiden merkityksen. Esitys koostuukin pitkälti Yassirin kuvaamista videopätkistä, jotka vievät niin ampumapaikalle kuin häihinkin. Yasser itse istuu lavan reunassa pöydän ääressä, vaihtaen DVD-levyjä soittimeen huolellisen rauhallisesti.

Kaunis, rauhallinen ja poeettinen teos koostuu epälineaarisesti kohtauksista, joiden väliset aukot saa katsoja itse täyttää. Esitys on paitsi henkilökohtainen kertomus ohjaajan veljestä, myös kommentti sisällissotaan sekä pohdiskelua muistin, identiteetin ja henkilöhistorian suhteesta. Loppupuolella kyseenalaistetaan koko teos: miksi jonkun tarina on tärkeämpää kertoa kuin jonkun toisen? Teoksen loppu on myös mitä sympaattisin.

Baltic Circle jatkuu vielä sunnuntaihin saakka, ja omalla must-see listallani ovat vielä ainakin seuraavat teokset:

Play House – neljätuntinen kotibile-leikkimökki-interaktiivinen epäesityselämys

All Genius Idiot – ruotsalaisen Svalbard Companyn surrealistinen nykysirkusesitys

Fail – Noora Dadun itsenäinen jatko-osa parin vuoden takaiselle Minun Palestiinani -esitykselle

Love me in November –klubi Cirkon Maneesi-salissa joka ilta lauantaihin saakka

Osa festarin esityksistä tulevat varmasti olemaan itselleni ”liian artsuja”, mutta varmaa on ainakin se, että näin ainutlaatuisia esityksiä – niin hyvässä kuin pahassakin – tuskin pääsee muualla näkemään.

Kulttuuri Suosittelen

Kochin Lääkäri – mikä oikeuttaa koston?

IMG_0190.JPG

Tuskin olin saanut edellisen Herman Kochin kirjan viimeisen sivun luettua, hain jo kirjastosta seuraavan saman kirjailijan teoksen. Lempikirjailijoiden kanssa käy usein niin, että kirjoista tuntuu ettei saisi tarpeekseen. Yhtä usein lopputuloksena on kuitenkin myös jonkinasteinen kyllästyminen, ja näin kävi valitettavasti Kochin Lääkärin kanssa. Lääkärin nimihenkilö on menestyksekäs yleislääkäri Marc Schlosser, joka tekee kohtalokkaan hoitovirheen potilaansa, kuuluisan näyttelijän Ralph Meierin kohdalla. Ralphin ja Marcin elämät ovat kietotuneet yhteen monimutkaisemmin kuin yleensä potilaan ja lääkärin välillä, ja kun lähimenneisyyttä käydään läpi, syntyy epäilys siitä oliko sittenkään kyse hoitovirheestä, vai voisiko asialla olla jotain tekemistä Ralphin kesähuvilan viimekesäisten tapahtumien kanssa.

Koch on jälleen hyvä siinä missä aina: piinaavaa tunnelmaa rakennetaan pitkään ja hartaasti kuin parhaassakin dekkarissa. Päähenkilö Marc on täydellisen vastenmielinen: juuri sellainen henkilöhahmo, josta pitää juuri sen ikävyyden takia. Siinä missä Naapurissa naljailtiin kirjailijanelämälle, Lääkärissä kettuillaan paitsi lääkäreille, ja heidän potilailleen, myös elokuvan ja teatterintekijöille. Ensi-illat ovat kamalinta mitä Marc tietää, ja teatterista ei pääse edes pois kesken esityksen (elokuvista voi kuitenkin poistua ”vessaan” ja olla koskaan palaamatta).

” ’Improvisaatioiden pohjalta’ syntyneet näytelmät ovat pahimpia. Ne ovat mahdotonta muminaa. … Näyttelijät ovat pukeutuneet itse ompelemiinsa vaatteisiin. Improvisaatioihin pohjautuvat esitykset ovat yleensä lyhyempiä kuin näytelmät, joissa on valmis käsikirjoitus, mutta kokemusta voi verrata lämpötilaan. Ilma tuntuu joskus paljon kylmemmältä tai lämpimämmältä kuin mittarin näyttämä lämpötila. Katson itse ommeltuja vaatteita. Aikaa tuntuu kuluneen jo puoli tuntia, mutta rannekellon viisarit eivät valehtele. … Aika kuluu äänettömästi. On laskettava kuuteenkymmeneen ja katsottava uudelleen.”

Tällä lukukerralla Kochin manerismit valitettavasti tulivat lukukokemuksessa turhan etualalle, ehkä juuri edellisen kirjan ollessa vielä niin tuoreessa muistissa. Lopussa tapahtuvaa, nappulat uusiksi järjestävää käännettä osaa odottaa, ja taas kerran päähenkilön pitkälliset, poukkoilevat ajatusketjut tekee mieli hyppiä läpi. 

Suurimmaksi osaksi kirja oli kuitenkin jälleen kerran nautittavaa luettavaa, ja sivunreunat olivat lukemisen jälkeen täynnä hiirenkorvia – mehukkaita tekstinpätkiä oli niin paljon, etten malttanut olla merkkaamatta niitä palatakseni niihin uudestaan. (Anteeksi kirjaston täti…) Silloin tällöin lukija saattaa saada itsensä kiinni siitä, että ajattelee jostain asiasta vähän samalla tavalla kuin Marc, ja silloin vähän hävettää. Mutta siksi Kochille pitääkin nostaa hattua: tuskin moni kirjailija näin osuvasti saa vangittua ihmismielen ilkeimpiä ajatuksia ja punottua niistä näin hämmentävän vyyhdin.

Kulttuuri Kirjat