Viaporin kekri: Henkiä ja nykysirkusta Suomenlinnassa

IMG_20161105_190557.jpg

Recover Laboratory Creutz Edition

Lauantaina vietettiin Suomenlinnassa toista kertaa Viaporin kekri -juhlaa, jonka koko nimi ”Henkien päivä, ahmattien yö” kuvasi hyvin tapahtuman luonnetta. Tapahtumassa pääsi tutustumaan Suomenlinnan suljettuihin osiin ja toisaalta lukuisat ravintolat pitivät huolta ettei kylmä vienyt voimia.

Suomenlinnassa tulee harvoin vierailtua talvisaikaan, ja kun ensilumikin oli sopivasti satanut maahan viikon aikana, oli koko saaressa aivan upea ja maaginen tunnelma. Pakanalliselle kekrijuhlalle pimeä ja hämyisä tunnelma sopi tietysti kuin nenä päähän. Kylmästä ilmasta huolimatta paikalla oli vielä loppuillastakin paljon ihmisiä, ja ohjelma oli runsasta: itseäni jäikin hieman harmittamaan etten ollut tajunnut tulla paikalle jo aiemmin päivällä.

Minut paikalle houkutteli kiinnostavan esitystaideryhmä Recover Laboratoryn esitys. Tutustuin ryhmään syyskuussa Viikin vedenpuhdistuslaitoksella järjestetyssä performanssissa, mistä pidin kovasti. Suomenlinnaan oli kekrijuhlaa varten järjestetty lyhyt pääsymaksullinen esitys, installaatio sekä toinen, lapsille suunnattu installaatio, joka valitettavasti oli jo loppunut siinä vaiheessa kun pääsimme saarelle. Recover Laboratoryn Riffle Edition -nimellä kulki vanhaan kiväärigalleriaan rakennettu interaktiivinen installaatio, joka olikin teokselle hieno paikka. Creutz Edition -niminen esitys puolestaan vei Kapioneeri Blomcreutzin tunneleihin. Esityksen kestoksi oli ilmoitettu 10-30 minuuttia, mutta valitettavasti todellinen kesto oli lähempänä kymmentä minuuttia kuin puolta tuntia. Odotukset syyskuisen esityksen jälkeen olivat aika korkealla, eivätkä ne tässä tapauksessa täyttyneet. Pieni ja ahdas tila toki asetti omat rajoitteensa: suurin osa nykysirkuksen lajeista esimerkiksi tarvitsee aika korkean tilan, mistä syystä niitä ei tässä yhteydessä voitu toteuttaa. Lipun hinta oli onneksi vain 5 € joten mikään ei jäänyt harmittamaan – ja pääsinpä vähintään kurkistamaan pariin uuteen tilaan, jossa en ollut aiemmin vieraillutkaan. Kokonaisuutena installaation kanssa Recover Laboratory tarjosi mukavan näytteen teostensa tyylistä, ja jään jatkossakin innolla seuraamaan ryhmän toimia.

Illan päätteeksi ihmiset kerääntyivät Varvilahden rannalle katsomaan kekripukin polttoa. Moni paikalla oleva oli pukeutunut kekrin hengessä, oli viittoja ja huimia kasvomaalauksia. Viileä ja pimeä ilta oli täydellisen tunnelmallinen.

IMG_20161105_190841.jpg

Riffle Edition -installaatio sijaitsi vanhassa kiväärigalleriassa

IMG_20161105_191531.jpg

IMG_20161105_203248.jpg

Illan päätteksi yleisö kerääntyi Varvilahden rantaan katsomaan kekripukin polttamista.

Kulttuuri Suosittelen

Shrek-musikaali – yllättävän hauskaa pieruhuumoria

shrek.JPG

Minä ja siskoni olemme valtavia Shrek-elokuvien ystäviä. Varsinkin ensimmäisen Shrek-leffan vitsejä toistellaan keskusteluissamme usein, joten Helsingin kaupunginteatterin Shrek-musikaali oli pakko mennä katsomaan siskosporukalla. Peacock-teatteriin saapuessamme odotin iltaa hieman kauhunsekaisin ajatuksin: usein silloin kun alkuteos on tuttu ja rakas, siitä tehdyt näytelmät/leffat tms. ovat lähes poikkeuksetta pettymyksiä. 

HTK:n versio Shrekistä yllätti kuitenkin positiivisesti. Ronskia pieruhuumoria viljelevä musikaali oli oikeasti aika hauskaNäyttelijät vetivät roolinsa ammattimaisesti, vaikkakin itse Shrek ja Fiona -pääpari jäivät valitettavan taka-alalle UPEIDEN sivuhahmojen loisteessa. Matti Leinon esittämä diivamainen ja löperö Aasi oli hulvaton ja esityksen paras laulaja, ja piskuinen Lordi Farquaad (polvillaan koko esityksen ajan kävellyt Antti Timonen) suorastaan varasti shown joka kerta lavalle astuessaan. Päähenkilö Shrek tuntui olevan muutenkin esityksen heikoin lenkki jo ihan ulkomuotonsa osalta – valtavaa, pelottavaa, vihreää jättiä kun on vaikea luoda maskeerauksella tyhjästä. Muut Shrek-leffassa olevat ”vaikeasti maskeerattavat” satuolennot kuten lohikäärme ja pipariukko oli toteutettu tyylikkäästi: olin etukäteen pelännyt että esim. lohikäärme tuotaisiin lavalle joko projisointina tai jonain kakkosluokan pienoismallina, mutta lohikäärme olikin yhdeksän hengen porukan taitavasti liikuttelema, kiinalaiseen lohikäärmetanssityyliin toteutettu hahmo, jonka kohtaus oli yksi esityksen hienoimmista.

Musikaalin biisit itsessään olivat tietysti täysin tuntemattomia ja musiikillisilta ansioiltaan jättivät hieman kylmiksi. Suomenkieliset sanoitukset olivat kuitenkin aivan loistavia: esim. Aasin Shrekille esittämässä ystävyysbiisissä lauletaan jotakuinkin näin: ”Kuulumme yhteen kuin tähdet ja kuu, kuin herpes ja suu, kuin munkit ja … diabetes, kuin Taalasmaat – mä oon Seppo, sä voit olla Ulla”. TOIMII! Oli myös kivaa, että alkuperäisestä elokuvasta oli päätynyt mukaan muutama tuttu sävelmä, kuten hillittömän hauska Dulocin teemabiisi.

https://www.youtube.com/embed/X81AoBcVnaA” width=”560″>

Myös satuhahmojen joukkokohtaukset olivat visuaalisesti hienoja värikkäine asuineen ja hienoine koreografioineen. Esityksessä oli otettu juonen suhteen muutamia vapauksia, jotka veivät lavatarinaa uskottavampaan suuntaan, vaikka pääosin juoni ja jopa dialogi noudatteli elokuvaa varsin uskollisesti. HKT:n lavatekniikka toimi jälleen loistavasti ja monet pienet efektit kuten Pinokkion nenän kasvaminen tai auringonkukkien nuupahtaminen Shrekin pierun jälkeen oli toteutettu oivaltavasti. Toisella puoliajalla esitys tuntui hieman nuupahtavan (kuten väliajan jälkeen usein käy), ja ”tylsiä balladeja” kuultiin peräjälkeen useampi. Kokonaisuudessaan esitys ei kuitenkaan tuntunut liian pitkältä.

Katsomo oli täynnä lapsia vanhempineen, mutta tuntui että äänekkäimmät naurunremahdukset tulivat nimenomaan aikuisten suista. Jäinkin miettimään olisiko musikaalia pitänyt markkinoida enemmän aikuisten juttuna, kuten elokuvaakin ilmestyessään markkinoitiin jollain tapaa ”aikuisten piirrettynä” aikana jolloin ”piirretyn” käsite meinasi automaattisesti kiillotettua Disney-animaatiota. Lopussa kuitenkin koko yleisö, niin lapset kuin aikuisetkin, hurrasi villinä (erityisesti Farquaadille) ja tuntui todella nauttineen. Musikaalin teema, erilaisuus on voimaa, ei ole vuosien varrella vanhentunut vaan sopii nykypäiväänkin mainiosti.

Shrekiä esitetään Peacock-teatterissa vielä 10.12. asti. Liput ja esitysajat HKT:n sivuilta.

Kulttuuri Suosittelen