Naisia suurten kysymysten äärellä: Season Film Festival

Näyttökuva 2016-04-04 kello 14.03.48.png

Kevään kohokohtia elokuvan saralla on tietysti Rakkautta ja anarkiaa -festarin pikkusisko, usein vahvoja naisia niin pääosissa kuin tekijätiimissäkin esittelevä Season Film Festival. R&A:han verrattuna Seasonin ohjelmisto on ihanan kompakti – parinkymmenen leffan valikoimaan tutustuu lyhyessäkin ajassa ja omat must-see leffat on R&A:n valtaisaan tarjontaan verrattuna helppo löytää. Tänä vuonna päädyin näkemään aikataulusyistä ohjelmistosta ainoastaan kaksi elokuvaa, ja nekin melko ”varmoja”, mainstream-valintoja, nimittäin pian jo kaupalliseenkin levitykseen saapuvan Suffragetten sekä Noah Baumbachin Mistress American. Näkemättä jäivät muun muassa molemmat kuuluisista psykologisista kokeiluista kertovat, todella kiinnostavan oloiset Experimenter sekä The Stanford Prison Experiment. (Jälkimmäisen tosin bongasin jo leffakarkkia hakiessani Makuunin DVD-hyllyltä, joten voi olla että tulevana viikonloppuna tulen vuokraamaan elokuvan ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.)

Suffragette kertoi nimensä mukaisesti naisten äänioikeutta ajavan suffragettiliikkeen ajasta 1900-luvun alun Englannissa. Keskiössä on Carey Mulliganin esittämä pesulassa työskentelevä nuori vaimo, joka hieman hämäräksi jäävin motiivein ajautuu suffragettiliikkeen syövereihin, ja joutuu asiansa puolesta tekemään valtavia uhrauksia. Elokuva ei yritäkään kertoa koko liikkeen historiaa, vaan keskittyy seuraamaan yhtä ajanjaksoa ja yhden ryhmän toimintaa. Sivuhahmoina nähdään mm. Helena Bonham Carter sekä Meryl Streep. Hienosti tehty ja kuvattu elokuva jätti itseni hieman kylmäksi: tarina tuntui loppuvan kesken eikä henkilöhahmoihin ehtinyt muodostua tunnesidettä. Sinänsä elokuva antaa hyvän katsauksen aikaan, jollaista on vaikea kuvitellakaan: naisia edustivat heidän miehensä tai isänsä, ja heillä ei esimerkiksi ollut laillista oikeutta lapsiinsa. Voi olla, että elokuva muistutti kerronnaltaan liikaa vielä tuoreessa muistissa olevaa Tanskalaista tyttöä, jossa oman oikeuksien puolesta taistelun tematiikka oli myös vahvasti läsnä.

Mistress America puolestaan on yhden lempiohjaajistani Noah Baumbachin uutuus, jonka tähtenä nähdään ihana Greta Gerwig. Lola Kirken esittämä Tracy muuttaa New Yorkiin aloittamaan yliopisto-opinnot, ja tutustuu kaupungissa tulevaan sisarpuoleensa Brookeen (Gerwig), jonka eloisaan ja menevään luonteeseen Tracy ihastuu. Tästäkin elokuvasta jäi ristiriitaiset tunteet. Elokuva on tietyllä tavalla jatkoa muutaman vuoden takaiseen superihanaan Frances Ha -elokuvaan, ja Brooken hahmo on hyvin lähellä Francesin hahmoa, jota tietysti esitti myös Gerwig. Tapa, jolla hiljainen ja viaton Tracy tarkkailee eksentristä Brookea muistuttaa kaiken lisäksi vuoden 2011 Damsels in Distress -elokuvaa. Siinä uutena opiskelijana yliopistoon tuleva nuori neito päätyy Gerwigin esittämän Violetin tyttöjengin vaikutuspiiriin – asetelma on monella tapaa hyvin sama. Gerwig-parka siis tuntuu esittävän samaa hahmoa yhä uudestaan – tosin mikäpä siinä, jos elokuvaan suhtautuu esim. Frances Ha:n jatko-osana. Jos taas odottaa jotain aivan uutta, saattaa pettyä. Omaan makuuni leffa kyllä toimi: elämäänsä suuntaa etsivän Brooken hahmoon samaistuu helposti ja dialogi on nokkelaa.

Myös Mistress American soundtrack on oiva – päässä on soinut sunnuntaista asti tämä:

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat

Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen: Oneiron

Screen Shot 2016-03-26 at 12.05.08.png

Viime vuoden kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Laura Lindstedtin Oneiron on lojunut joulusta lähtien yöpöydälläni, ja vihdoin sain pääsiäisen aikana sen luettua loppuun. Oneiron on “fantasia kuolemanjälkeisistä sekunneista”, ja siis lähtökohdiltaan kutkuttava. Kukapa ei olisi pohtinut sitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Oneironissa 7 naista eri puolilta maailmaa kohtaavat jonkinlaisessa kuolemanjälkeisessä välitilassa. Ihmettelevät uutta olotilaansa, tutustuvat toisiinsa, miettivät syvällisiä, rakentavat kodin ääriviivoja vaatteistansa. Se, miten kukin nainen lopulta kohtasi kuoleman, pysyy mysteerinä kirjan viimeisille sivuille saakka.

Oneironissa on paljon hyvää. Koko alkuasetelma on niin erikoinen ja ajatuksia herättävä, että kirja tulee varmasti pysymään mielessäni pitkään. Se on myös hienosti kirjoitettu, ja naisten erilaiset maailmat ja kohtalot ovat kukin karmeita ja koskettavia omalla tavallaan. Siinä missä joku kohtaa loppunsa sairaalan sängyllä syövän runtelemana, toinen murhataan ja kolmas riuduttaa itsensä nälkään. Ehkä suurin syy miksi kirja jäi minulta puolitiehen ja sain sen vasta nyt loppuun, on yhden hahmoista, New Yorkissa asuvan performanssitaiteilija Shlomithin osuus. Jostain syystä hänelle annetaan aivan valtavasti tilaa muihin, suoraan sanottuna kiinnostavampiin, hahmoihin verrattuna. Kirjan keskellä on lähes 100-sivuinen pätkä Shlomithin elämänkertaa sekä luentoa juutalaisuuden ja syömishäiriöiden yhteydestä – mikä on sinänsä kyllä hirveän kiinnostavaa. Mutta en voi olla ihmettelemättä sitä, miksi kyseinen hahmo näin selkeästi nostettiin kirjan päähenkilöksi, tai ainakin siksi hahmoksi jolla on eniten sanottavaa.  Kirjassa annetaan myös hirveän paljon tilaa naisten kuolemanjälkeisen tilan ihmettelylle. He tutkivat uutta olotilaansa ja paikkaansa leikkisin tavoin, varmaan jollain tavoin samankaltaisin menetelmin kuin miten vastasyntynyt tai juuri kävelemään oppinut totuttelee ympäristöönsä. Ehkä koomisiksi tarkoitetut kohdat (kuten ulostamistoiminnon lakkaamisen ihmettely) vievät tilaa naisten elämiltä, joista oikeasti olisin lukenut mielelläni lisää. Erityisesti Rosa Imaculadan elämä jäi pyörimään mielessä, hänestä kun olisi voinut kirjoittaa aivan oman kirjansa.  Kirjan sisällä vaihtelevat tyylilajit ja kerrontamuodot tuovat mieleen Alexandra Salmelan 27 eli kuolema tekee taiteilijan -kirjan, joka myös oli aikoinaan Finlandia-ehdokkaana. Tuossakin kirjassa pirstaleinen tyyli ärsytti minua: tuntui siltä, että juoni ei ollut tarpeeksi vahva, joten sirpaleisella kerronnalla ja tyylilajien vaihtelulla piti “hämätä” ja paikata juonessa olleita puutteita. Jostain syystä kaipaan selkeämpää narratiivia ja vahvempaa tarinavetoisuutta: tyylillä ja muodolla kikkailu vie huomion olennaisesta.  Oneiron menee siis omituisesti siihen erikoiseen kategoriaan taidetta tai teoksia, joita ”arvostan mutta joista en pitänyt”. Osaan arvostaa kirjan ansioita, ja niitä ehdottomasti on, mutta itseäni teos vain ei suuresti miellyttänyt. Lempihahmostani Rosa Imaculadasta Lindstedt on jo tehnyt monitaiteellisen esityksen Rosa Imaculadan sydän (2013), joka tosin itseltäni meni täysin ohi. Tästä rohkaistuneena elättelenkin toivoa, että Oneironin naisten elämiin palattaisiin vielä toisissa yhteyksissä ja kirja olisikin vain lähtölaukaus eräänlaiselle ”Oneiron-universumille”.

Kulttuuri Kirjat