Museoterveisiä

HAM eli Helsinki Art Museum avautui rytinällä viime syksynä entisen Tennispalatsin taidemuseon tiloihin. En muista käyneeni Tennispalatsin museossa ehkä kertaakaan, joten kasvojenkohotus on selkeästi tehnyt museolle valtavan hyvää. HAMista kun on kohkattu avajaistaan lähtien, ja tunsinkin itseni valtavan huonoksi kulttuuriystäväksi kun suuntasin kohti museota vasta nyt, Ai Weiwein kehutun näyttelyn viimeisenä viikonloppuna. Ai Weiwein lisäksi museossa oli näytillä Tove Janssonin sekä Karoliina Hellbergin näyttelyt, sekä HAM Mix-näyttely, jossa on parhaita paloja museon kokoelmista. Tove ja Ai Weiwei sisältyivät pääsylipun hintaan, Mixiä sekä HAM Galleriassa ollutta Hellbergiä pääsi katsomaan maksutta.

Kiinalaisen, kantaaottavan ja maastaan poistumiskiellossa pitkään olleesta Ai Weiweistä on tietysti kirjoitettu valtavasti. Helsingissä nähdyn näyttelyn teemana oli puu, mutta itselleni tuli silti yllätyksenä miten ”puuseppyys”, ts. craftmanship korostui töissä. Moni teoksista oli varsin isokokoinen, ja niissä oli käytetty harvinaisia puulajikkeita kuten huali- ja tielipuuta. Teosten poliittisuus tulikin lähinnä esille niitä taustoittavissa teksteissä. Näyttelyssä olisi hyvin voinut vaeltaa nauttien isojen teosten kauneudesta ja jopa seesteisyydestä, tuntien itsensä pieneksi kuin suuressa jalopuumetsässä. Moneen teokseen tulikin teostekstin luettuaan toinen (ja yleensä kuumottava tai ikävä) kerros, kuten Jätesäiliö-teoksessa, joka kommentoi Kiinassa jätesäiliöön lämmittelemään menneiden nuorten kuolemaa. 

IMG_8141.jpg

IMG_8140.jpg

Tove Janssonin näyttely oli pieni mutta valloittava. Kahteen huoneeseen mahtuva näyttely koostuu pääasiassa kahdesta isosta juhla-aiheisesta freskosta, sekä toisessa huoneessa olevista Muumi-kuvituksista. Vaikka Muumit ovat aina Muumeja ja siksi ihania, oli näyttelyn suurin anti ainakin itselleni juuri valtavan hienot freskot, joista toinen kuvasi idyllisiä maaseudun puutarhajuhlia, toinen hienostuneita ja hieman paheellisia kaupunkijuhlia.

IMG_8142.jpg

HAM Galleria toimii ajankohtaisen nykytaiteen areenana, jonne kuka tahansa saa hakea töillään. Viimeistä viikonloppua Galleriassa oli esillä Karoliina Hellbergin töitä, joista miellyttivät erityisesti suurikokoiset (taas tykkäsin suurista töistä, onkohan minulla joku kokofetissi?), värikkäät työt. Jostain syystä tuli tunne, että jos omistaisin sellaisen ison valkoseinäisen talon esim. Santorinin saarella, niin sen seinillä olisi juuri tuollaisia isoja, värikkäitä tauluja.

HAM on museoksi sopivan kokoinen ja siksi myös yleisöystävällinen. HAM tuntuu myös modernilta: aulasta löytyvät muistilapunomaiset vihjeet kehottavat katsomaan teoksia uusin silmin, museoselfieiden ottoon suorastaan kehotetaan ja myös vessasta löytyy taidetta. Eräs kaverini kuuluu HAMin ystäväklubiin, ja on sen kautta muun muassa päässyt Toven näyttelyn yksityisopastukselle ennen näyttelyn avautumista. Erilaiset ystävä- ja kanta-asiakasohjelmathan eivät sinänsä eivät ole museoissa mikään uusi juttu, mutta HAMin ystävyys on ilmaista – hiphei! Siksi minäkin liityin heti ystäväksi

IMG_8138.jpg

Museon aulassa kehotetaan tutkimaan taidetta uusin silmin ja eri näkökulmista.

IMG_8154.jpg

Loppujen lopuksi löysin lempitaideteokseni museon vessasta.

 

Kulttuuri Suosittelen

Viikko elokuvissa

Haltuuni oli sattuneesta syystä päätynyt kasa Finnkinon vapaalippuja, jotka olivat helmikuun lopussa vanhentumassa. Liputhan oli käytettävä, joten vietin kuukauden viimeiset lomapäivät pitkälti elokuvateatterin penkissä.

 

img_8158.jpg

The Revenant (traileri)

Oscar-ehdokkuuksilla kuormitettu elokuva on tietysti jo valmiiksi ladattu odotuksilla, joita voi olla vaikea lunastaa. The Revenantin kohdalla kehuja ja ehdokkuuksia on mielestäni jopa hankala ymmärtää. AIVAN LIIAN PITKÄ elokuva on oikeastaan aika perinteinen kostotarina, toki älyttömän kauniisti kuvattu ja luontokuvauksena verraton (ja Leonardo DiCaprion ja karhun painikohtaus on karmeudessaan hieno ja ainutlaatuinen). Mutta, elokuvan alkuasetelman pohjustamiseen kuluu alle puoli tuntia, ja loppuratkaisuun toinen vastaava, ja välille mahtuva 1,5 tuntia on yksinkertaisesti pelkkiä ojasta allikkoon tilanteita. Karhun raatelusta pahasti loukkaantunut DiCaprio taistelee tietään metsien ja jokien läpi, ja joka kulman takana odottaa ikävä yllätys; lumimyrsky, intiaanijoukko, vihamieliset ranskalaiset. Joka tapauksessa jokin on kaiken aikaa vialla, ja sitä on tosi puuduttavaa katsella. Kaiken lisäksi vammoistaan tokkurainen DiCaprio vähän väliä näkee kuolleen vaimonsa typerissä unikohtauksissa. DiCaprio on tietysti loistava näyttelijä, ja mikäli elokuvan kestosta olisi saanut edes puoli tuntia pois, olisin jo varmasti tykännyt enemmän.

Takaisin pintaan (traileri)

Kotimainen dokumenttielokuva Takaisin pintaan sai ensi-iltansa DocPoint-festivaalilla tammikuussa, jolloin se jäi luonnollisesti muiden kiireiden vuoksi näkemättä. Sukellusjännäri oli kuitenkin pakko nähdä: niin kuumottava lähtökohta oli. Elokuva kertoo Norjan luolasukellusonnettomuudessa menehtyneiden sukeltajien ruumiiden luvattomasta pelastusoperaatiosta. Leffaa seuraa kuin jännityselokuvaa, jossa ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Kuvamateriaali vie syvälle vedenalaisiin luoliin, ja hieman ahtaanpaikankammoisena päällimmäinen tunne oli monessa kohtaa epäusko sukellusharrastusta kohtaan: ”miksi ihmeessä joku haluaisi tuonne?”. Samanaikaisesti koskettava ja ahdistava tarina on kauniisti ja hyvällä maulla tehty ja kuvattu. Elokuvan sydän ovat onnettomuudesta selvinneet, pelastusoperaatioon lähtevät sukeltajat, jotka koruttomasti ja suomalaisen vähäeleiseen tapaan kertovat tunteistaan sekä suhtautumisestaan sukeltamiseen, suruun sekä menetykseen.

Deadpool (traileri)

”Erilaiseksi supersankarileffaksi” kuvailtu Deadpool oli juuri sitä mitä lupasikin: virkistävä, hauska, välillä räävitönkin supersankarielokuva. Leffassa eräänlaisen palkkasoturin hommiin päätynyt Wade Wilson (Ryan Reynolds) saa julman ihmiskokeen tuloksena yli-inhimilliset parantumisen voimat, mutta ruhjoutuu samalla niin pahasti, että päätyy kehittämään itselleen spandexasuisen alter egon, Deadpoolin. Lajityypissään ilmeisesti poikkeuksellisen halvalla tehty elokuva pelaa supertähtien ja näyttävien räjähdysten ja muiden erikoistehosteiden sijaan verbaalisella kikkailulla sekä populaarikulttuurille (usein myös muille Marvel-leffoille) irvailulla, mikä ainakin itseäni naurattaa aina. Vielä usean päivän jälkeenkin moni leffan vitsi naurattaa – esimerkiksi Deadpoolin katkaistun käden tilalle kasvava ”vauvakäsi”. Mannaa Marvel-leffojen ystäville, ja takuuviihteestä nauttii varmasti moni muukin.

How to be single (traileri)

Viimeiseksi päädyin lauantai-iltana tyttöporukalla katsomaan mitä tyypillisintä tyttöleffaa: How to be singleä. Elokuvan alussa koko elämänsä seurustelusuhteissa viettänyt Alice päättää pistää nykyisen suhteensa ”katkolle” oppiakseen tuntemaan itsensä, ja loppuelokuvan Alice opettelee olemaan sinkku, pääasiassa räävittömän työkaverinsa Robinin (Rebel Wilson -parka, joka tuntuu esittävän kaikissa elokuvissaan samaa hahmoa) avulla. Sivuhahmoina esitellään joukko sinkkuja, jotka kaikki suhtautuvat sinkkuuteensa eri tavalla, kuten Alicen työnarkomaani lääkäri-sisko, joka on niin varma suhteiden epäonnistumisesta, ettei tahdo antaa niille mahdollisuutta lainkaan, tai kantakuppilan baarimikko Tom, joka on katkaissut kotoaan veden, jotteivät naiset jäisi aamiaiselle. Leffa on selkeästi tarkoitettu voimaannuttavaksi tyttöleffaksi ja sen opetus käskee nauttimaan ajasta yksin kun voi lähteä vaeltamaan spontaanisti (koska seurustellessa ei voi?). Jostain syystä homma ei kuitenkaan toimi: vitsit eivät pääasiassa naurata (paitsi Rebel Wilson, joka on oikeasti hauska), ja kuten usein puolentoista vuoden aikajanaa tiivistäessä, juoneen jää aukkoja ja hahmoihin ei samaistu. 

Joy (traileri)

Näin myös toissaviikolla Jennifer Lawrencen tähdittämän Joyn, joka huonoudellaan ei ansaitse omaa blogipostausta, mutta maininnan ehkä tässä yhteydessä. Outo, sekava ja hieman tylsä elämänkertaelokuva, jossa parasta on tietysti ihana Jennifer – mutta hänen faneilleen suosittelen mieluummin jopa Nälkäpeliä.

Kiitos tästä viikosta Finnkino – seuraavaksi taidan nähdä näin paljon elokuvia lyhyen ajan sisällä vasta jollain kevään leffafestareista, esim. maaliskuun lopun Season Film Festivalilla, joka julkistaa ohjelmistonsa 10.3.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen