Palvelua ja palautetta

Koska minulla ei ole teille mitään uutta kerrottavaa kirjoittamisesta (ei suju) eikä liikunnasta (edelleen kipeänä), kirjoitan asiakaspalvelusta ja erityisesti palautteen käsittelemisestä.

Lähestyin suurta urheiluvaatetuottajaa viestillä. Kerroin omistavani heidän housunsa, mutta en löytänyt niistä kokoa, vain mystisen koodin pesulapusta. Housut ovat käsittääkseni menossa pois tuotannosta, joten halusin metsästää itselleni vielä yhden parin, mielellään verkosta. Viikon kuluttua sain vastauksen, jossa minulle kerrottiin mitä housuja etsin, minkä olin siis itse kertonut heille, ja linkin kokotaulukkoon tilaukseni helpottamiseksi. Minulla oli viime viikolla ehkä vähän liikaa kiukkuenergiaa, mutta synnytin siitä vastauksen tähän sinänsä asialliseen viestiin.

Kerroin heille, että odotin vähän toisenlaista vastausta. Sellaista, jossa kiitetään minua tuotteen hankkimisesta ja siitä, että olen ollut tyytyväinen tuotteeseen sekä pahoitellaan kokolapun puuttumista. Halusin heidän kertovan minulle, mitä tuotekoodini tarkoitti ja mikäli se tosiaan viittasi vain housumalliin, olisin ollut iloinen kokotaulukosta. Odotin tietoa siitä, ovatko housut menossa pois tuotannosta ja onko nykyisessä tai tulevassa mallistossa mahdollisesti jotain vastaavaa.

Kirjoitin, että tämän vastauksen perusteella en ole enää halukas tilaamaan housuja, koska en saanut varmuutta koosta enkä edes siitä, olisinko voinut tietää kokoni kodin perusteella. Lähetin vastaukseni takaisin ja lisäksi toiseen yhtiön sähköpostiosoitteeseen. En ole saanut minkäänlaista vastausta.

Samantyyppinen tilanne oli aiemmin, kun tilasin varaosia järkyttävän vanhaan liesituulettimeen. Minulle ystävällisesti kerrottiin, että varaosia on saatavilla, mutta että liesituuletin kannattaisi jo vaihtaa. Kyseessä oli vuokra-asunto, joten ajattelin suodattimen vaihtamisen riittävän. Varaosan löytyminen oli kuitenkin työn ja tuskan takana, mutta sain sen vihdoin tilattua. Tehtyäni noutokeikan postiin olin kuitenkin käärmeissäni tuulettimen hinnasta ja postikuluista. Yksityiskohdilla ei sinänsä ole väliä, vaan sillä, että laitoin palautetta yritykselle siitä, miten kyseinen keikka oli hoidettu ja missä kohtaa olisi ehkä kannattanut vielä ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Palautteeseeni ei ikinä vastattu.

Se hämmästyttää. Voin uskoa, että asiakaspalautteen käsittelijät lukevat päivästä toiseen kaikenlaista sontaa. (Mietin muuten minkälaisia moninaisia kysymyksiä erään tietyn numerotiedusteluyrityksen työntekijät saavat kuulla mainoskampanjansa perusteella. Vai perustuuko mainoskampanja siihen kaikkeen absurdiuteen, mitä työntekijät ovat puheluidensa sisällöstä kertoneet. Ajattelin jopa, että soittaisin ja kysyisin, että millä asteikolla he haluaisivat arvioida ärtymystään mainoskampanjaan, mutta ajattelin että sekin voidaan tulkita kiusaamiseksi.) Lähettämäni palautteet on kuitenkin kirjoitettu asiallisesti, omalla nimellä ja henkilökohtaisesta sähköpostista käsin, ne sisältävät tervehdykset ja välimerkit, ne ovat lauserakenteeltaan ehjiä ja, mikä tärkeintä, rehellisiä mutta asiallisia. Pahoitteluviestikin olisi riittänyt. Lupaus siitä, että asiakaspalveluprosessia tarkistetaan asian osalta olisi ollut ylellisyyttä.

P6230188.JPG

Pyrin välttämään pelkkää nillitystä. Useimmat meistä kai antavat vain huonoa asiakaspalautetta, joten olen pyrkinyt myös kiittämään tarvittaessa.

Keittiömyyjiäkin mahtui moneen junaan. Toinen kysyi kodistamme ja suunnitelmistamme, ja vaikka yhteistyömme päättyi sopivan ovimallin puutteeseen (miehen mielestä, minä olisin hyvän asiakaspalvelukokemuksen perusteella voinut harkita jopa kokovalkoista keittiötä, joka oli lähes viimeisenä listallamme), jäi tästä käynnistä hyvä ja ammattitaitoinen kuva. Myyjä oli kiinnostunut meistä ja hoksasi, että nyt ei ehkä mennä ihan sillä perinteisimmällä linjalla ja vaikka olimmekin tyhmyyttämme tutkineet vanhaa kuvastoa ja siten epätietoisia silloisesta valikoimasta, mihin kauppa sitten kaatui, ei myyjä osoittanut millään tavalla että olisimme tuhlanneet hänen aikaansa. Kiitin häntä erikseen hyvästä palvelusta.

Toiselle laitoin viestiä, kun olimme päätyneet lopulliseen ratkaisuumme. Viestini oli lyhyt ja asiallinen, jossa ilmoitimme päätyneemme toiseen toimittajaan. Sain vastaukseksi sähköpostin: ”Saanko kysyä mihin meidän tarjoukset kaatu niin saan infoa ylemmille ja palautetta tietysti itselleni :)”. Oliko puhetta niistä välimerkeistä ja sen sellaisista? Aina saa kysyä ja minähän kerroin. Tässäkään tapauksessa yksittäiset asiat eivät olleet isoja, henkilökemiat vaikuttivat jonkun verran, mutta ensitapaamisesta jäänyt yleiskuva aiheutti sen, ettei meillä ollut halua palata kyseiseen yritykseen.

Sain kiitoksen rakentavasta palautteestani, mutta myös kommentin ettei hänen palvelustaan ollutkaan siihen mennessä vielä annettu moitteita. Ja minä ajattelin miten hilkulla oli se, etten itsekään olisi laittanut palautteeseeni asioita hänen henkilökohtaisesta lähestymistavastaan vaan olisin piiloutunut sopivamman ovimallin taa, koska niinhän me useimmiten toimimme. Ei ole helppoa edes kirjoittaa niin, ettei tällä kertaa kolahtanut ja vielä vaivautua erittelemään, mitkä asiat tällä kertaa olivat onnistumista vastaan. Itselleni jäi viestien vaihdosta paha mieli siksi, että uskaltauduin arvioimaan hänen palveluaan, josta hän ei ole aiemmin saanut negatiivista palautetta. Tunsin, etten ollut saavuttanut rehellisyydelläni mitään. Että olisi pitänyt sanoa jotain ympäripyöreämpää.

Palautteen vastaanottaminen ei ole helppoa, mutta ajattelin, että mikäli kyseisen henkilön toimintatapa on useinkin samankaltainen, on hänen hyvä tiedostaa siitä muutamia seikkoja, jotka saattavat vaikuttaa hänen työhönsä ja tekemiinsä kauppoihin. Koska niinhän suomalainen tekee, lähtee tapaamisesta ja kiroaa, mutta myöhemmin kertoo siloitellusti, ettei vika ollut myyjässä ollenkaan vaan ostajassa. Jos taas olimme yksittäistapaus, hyvä niin. Sellaiselle taas voi kohauttaa olkiaan, kiittää palautteesta ja jättää kommentit sikseen, eikä alleviivata vastausviestissään sitä, miten myöhään istuu sähköpostinsa äärellä. Minä en välttämättä edes arvosta sitä, että tehdään yöhön asti töitä.

Olen tehnyt töitä kaupan alalla riittävästi tietääkseni, ettei asiakas läheskään aina ole oikeassa, mutta myös ymmärtääkseni, ettei sitä sovi kertoa asiakkaalle. Myönnetään, minulla saattaa olla hieman liian korkeat standardit asiakaspalvelua ja -palautteita koskien. Olen silti ihmeissäni. Tämä menee varmaan kategoriaan ”miten ne viittii”, johon mahtuu nykyään hurjasti vaikkapa ihmisten yleistä käyttäytymistä toisiansa kohtaan. Että ”kyllä silloin ennen” ja ”minun maailmassani”, vaikka on siirrytty siihen, että ei se ole niin justiinsa ja ei me ainakaan asiakaspalautteisiin vastata. Minä äänestän jaloillani ja vähillä euroillani: kuten urheiluvaatevalmistajalle ilmoitin, on minulla nyt se yksi pari heidän housujaan ja toivon niiden olevan niin laadukkaat, että ne kestävät ikuisesti. Koska toisiahan en tilaa. Vaikka on ne kyllä hitsin hyvät housut. Että jos ne vielä vastaisivat ja kertoisivat koon…

Jos haluat testata minun tapaani suhtautua palautteeseen, anna palaa! Kommentointi on sallittua, ellei jopa suotavaa.

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään

Välisoitto

2015-08-21 12.55.07.jpg

Tänään on mökkipäivä. Sisällä on viileää mutta kalseaa, yöt ovat jo kylmiä ja kylmyys on hiipunut nurkkiin. Kuistin aurinko lämmittää tukahduttavaksi ja minun on vaikea kestää lämpötilanvaihteluita. Kotonamme on ollut kroonisesti koko kesän noin 25 astetta lämmintä, mökin lämpomittari jäi aamulla alle kahdenkymmenen; viiden asteen pudotus saa minut palelemaan peittojen ulkopuolella, mutta myös hikoilemaan niiden alla.

Tajusin väsymyksen määrän oikeastaan vasta eilen saapuessani tänne. Tiedostin kyllä, että olisin paljon mieluummin ryöminyt sänkyyn päiväunille kuin lähtenyt busseilemaan. Huomasin ruokakaupassa, ettei ajatus kulje ja yritin vain rakentaa jonkinlaista loogista jatkumoa, että olisi edes jotain syötävää pariksi päiväksi. Jätin ostamatta hedelmät, koska vitamiinit kypsyvät metsissä.

Mietin alkuviikosta, että menisinkö töihin, jos työpaikkani olisi jossain muualla. Jaksaisinko keskittyä kahdeksan tuntia tai vähemmän, pysyisinkö jaloillani tai edes kunnollisessa työtuolissa. Kotona olisin todennäköisesti tehnyt töitä, jos minulla olisi ollut ulkopuolinen deadline.

On nimittäin kesä, vihdoinkin, kunnollinen kesä ja minä olen edelleen kipeä. Kurkun karheus aaltoilee päivien välillä, tänään räkäinen, huomenna kipuinen. Kuumetta ei kai ole, lakkasin mittaamasta parin ekan päivän jälkeen. Lihakset ovat kipeät, ne juilivat, nivelet aristavat.

Mutta vasta kun tulin tänne, rauhan ja yksinäisyyden tyyssijaani, minä tajuan miten tunnit kuluvat väsymyksen kourissa, miten kahvi ei piristä eikä edes potki, miten en jaksa ahdistua vaikka kadehdin ihmisten Instagram-elämiä ja minua harmittaa se, etten pääse uimaan. Tämä on minun turvapaikkani, vaikka täällä olen käynyt läpi monia kipeitäkin asioita, tänne olen nilkuttanut pistääkseni asioita järjestykseen ja asettuakseni sukupolvien ketjuun, riittävästi muuttumatonta mutta samalla myös mahdollisuuksia. Niinpä kontrasti sen välillä mitä on ollut ennen ja mitä on nyt, on paljon kouriintuntuvampi kuin kotona, jossa oloihin turtuu ja tottuu siihen, että on vain ihan kamalaa.

Olen jälleen lukenut tiedostavasta läsnäolosta ja siitä, kuinka iso osa ihmisen ahdistuksesta syntyy kuilusta sen välillä mitä on ja miten haluaisi asioiden olevan. Tuo ero kasvaa jokaisen tietoisen ajatuksen myötä, kunnes siitä tulee liian suuri ja se lamaannuttaa. Olen hyräillyt mielessäni Jenni Vartiaisen kappaletta Kiittämätön (Ja joku toinen varmaan tahtois olla tässä mun tilalla) ja yrittänyt ajatella, että juuri nyt on ihan hyvä näin. Että ei se ehkä helppoa ole, mutta silti sitä mitä halusin ja toivoin ja että minun on oltava kärsimätön, että asiat eivät muutu hetkessä.

Eivätkä etenkään silloin kun sairastaa.

Niinpä minä vaihdan paikkaa sisältä kuistille sen mukaan kuinka hiki minulla on ja otan oikeudekseni illalla lämmittää, jos minusta tuntuu siltä. Juon kahvia ja luen blogeja alusta asti. Välillä vähän mietin lattialautojen sahauttamista oman metsän puista, mutta pyrin jättämään moiset ajatukset omaan huomaansa. En murehdi saaristotilan kohtaloa, otin kuvat talteen arkistoihini, siellä se on edelleen, myynnissä ja olemassa, mutta ei varmaankaan minua varten.

Minulla on jo paljon. Ja nyt minä nuupahdan sen äärelle.

Suhteet Oma elämä Terveys Työ