Italian opiskelua ja kummallinen opinto-ohjaaja
Uusi kouluviikko on alkanut, nyt mennään jo keskiviikossa. Eilen meillä oli oppilaanohjausta, ja sen pitäisi luokanvalvojamme mukaan olla kiinnostava aine. No, kyllä siitä varmaan kiinnostavaa tulee sitten, kun päästään asiaan jaksojärjestelmän ja uskonnontuntien puimisesta. Meidän luokan opinto-ohjaaja on kai ihan kiva, mutta samalla tosi outo. Tunnin alussa hän piti kunnon saarnan siitä, että toisia ei saa syrjiä mielipiteiden perusteella. Tietenkin se on ihan totta, mutta hän kuulosti jotenkin vihaiselta, ihan kuin ”Olette juuri kaikki varastaneet monen miljoonan arvoisen autoni” tai jotain vastaavaa. Ainakaan hän ei ole samanlainen, kuin vanhemman serkkuni opinto-ohjaaja, joka aikoinaan kolmetoista vuotta sitten sanoi, että serkkuni ei kannata pyrkiä asianajajaksi, sinne kouluun on niin hankala päästä. No, serkkuni ei uskonut ja muutti Helsinkiin, pääsi kuin pääsikin lakia opiskelemaan ja on nyt asianajaja. Nuoremmalle serkulleni (nyt jo 22 vuotta) hän sanoi, että hänen ei kannata hakea mihinkään kouluun, sillä hänen arvosanansa eivät riitä. Serkku opiskelee nyt yliopistossa Vaasassa. Tai ei vielä, sillä lukukausi alkaa vasta ensi kuussa. Sitten vielä toisenlaisia kuulumisia. Olen tämän vuoden aikana innostunut Italiasta sen verran, että pakotin äitini ilmoittamaan minut kansalaisopiston italian kielen kurssille, joka alkaa ensi kuun alussa. Valmistaudun siis oletettavasti opiskeluun minua kymmeniä vuosia vanhempien kanssa, kuka ikäiseni muka oikeasti opiskelee kansalaisopiston italian kurssilla? No, nyt pitää lopettaa kirjoittaminen, olen kohta koululla. Kiitos kun eksyit lukemaan!
-Kaisamatilda