Mitä meillä syödään?

Tämä kysymys on usein itselläni mielessä: Mitkä ovat meidän kotiruokamme säännöt? Tällä hetkellä ollaan vähähiilihydraattisella ja rasvaa pistetään naamaan niin paljon kuin ehditään. Me ei olla koskaan syöty mitenkään hirveän epäterveellisesti, kun molemmat tykkäämme ruoanlaitosta. Ongelmana on enimmäkseen herkut ja roskaruoka joita iltaisin tv:n edessä helposti napostaa kilokaupalla. Onhan se ihan älyttömän tyhmää maksaa siitä kotiinkuljetetusta Dominos pitsasta, kun heidän koko markkinointistrategiansa koostuu ihmisten lihottamisesta…

 

Alkuun yhteenmuuton jälkeen oli tiettyja vaikeuksia, kun olin itse tottunut syömään säännöllisesti aamupalan, lounaan ja illallisen. Olin aika tiukka näistä, sillä sali oli tärkein minulle. Skotti sen sijaan olisi mieluusti ollut syömättä iltaa saakka ja sitten vetänyt kauheat ruokavuoret naamaansa. Kun sitten sain neidin tottumaan omaan ruokarytmiini ja pakotettua hänet syömään vähintään sen kolme kertaa päivässä, alkoi homma taas toimia, mutta kilojen takaisin kerääminen ei päättynyt siihen. Niin kuin iskä sanoi, saan varmaan lopun elämääni kytätä syömisiäni.

 

Joten, vuosi sitten aloitimme aamun aina kahvilla ja pekoni-muna-tomaatti bagelilla tai pinaatti-juusto-omeletilla. Avokadoa käytettiin paljon jo silloin. Lounaaksi syötiin yleensä salaattia tai muuta kevyttä ja illallisella viinin parissa burgeria tai pihviä myskikurpitsaranskalaisilla. Aloin myös tekemään kaalikeittoa ja lihapataa jo tuolloin. Me ei oltu liian tarkkoja hiilareista mutta leipä, riisi, peruna ja pasta olivat pannassa lukuunottamatta satunnaista mustaa riisiä tai gluteenitonta edame-pastaa.

 

Before.png

Me ollaan karpattu nyt vähän aikaa, ei kauhean tiukkaa mutta kuitenkin. Ei leipää, riisiä, perunaa, pastaa, ei hedelmiä, ei mitään missä on hiilareita yli sallitun määrän. Viime kesän aikana meillä napostelu revähti ihan täysin siis tässä nyt korjaillaan sitä jättämällä kaikki ylimääräiset hiilarit pois. Se ei ole iso muutos meille kuitenkaan, mutta toivottavasti tämä auttaa ja kerätyt kilot tippuu. Se on ihanaa kun toinen puolisko tekee samat uhraukset ruokavalion suhteen ja sillä tavoin auttaa minua pääsemään omiin tavoitteisiini.

 

Nyt aamu alkaa MCT-öljyllä vahvennetulla kahvilla ja paistetuilla munilla ja pekonilla. En vieläkään suostu syömään muuta kuin niitä rasvattomia Pekoni medaljonkeja, joten avokado ja mikä tahansa juusto sopii aamiaisen kaveriksi. Yhä edelleen syödään niitä tomaatti-pinaatti-omeletteja myös. Lounas on muodostunut vähemmän salaattipitoiseksi ja nyt uuniin heitetään jos mitä – lohifileitä ja brokkolia, kukkakaalipohjalla tehtyä pitsaa tai täytettyjä paprikoita. Kaalikeitto on edelleen yksi suosikki sen lihapadan kanssa. Olen yllättynyt, että skotti suostuu näitä ruokia syömään. Ehkä pitäisi tyrkyttää hernekeittoa seuraavaksi?

 

Now.png

 

Terveyden suhteen ruokailun muutos on ollut kiehtova. Vaikka salilla ei enää riitä energiat niihin kaikkiin raskaimpiin harjoituksiin muuta kuin hampaita yhteen puremalla on energiaa ympäri päivän tasaisesti. Skotti pitää tätä ruokavaliota parhaana itselleen, kun ei vatsavaivat enää häiritse ja muutenkin hän näyttää pärjäävän paremmin kuin minä.

 

Projektin tavoite on miinus 12kg uuteen vuoteen mennessä. Sen jälkeen katsotaan missä ollaan ja päätetään voisiko tämä kesä olla se kesä, jolloin vihdoin voin lähteä rantalomalle ylpeänä saavutuksestani pudotettuani kilot, jotka aina kertyvät takaisin.

 

Seuraavaksi kirjoittelen ruuista, joita olen alkanut syömään täällä Skotlannissa, jotka minun tietojeni mukaan eroavat Suomen ruokakulttuurista. Seuraavaan kertaan!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *