Shaye Cohen: Why Aren’t Jewish Women Circumcised? Gender and Covenant in Judaism.
Shaye Cohen on fiksu tyyppi jonka kirjoja on ilo lukea. Tämän vuoksi luin hänen teoksensa Why aren’t Jewish women circumcised? Gender and covenant in Judaism. Teos pohdiskelee juutalaiselle miesten ympärileikkaukselle annettuja merkityksiä antiikin ja keskiajan rabbien teksteissä ja kristillisessä antijuutalaisessa apologiassa. Päälähestymiskohta on, jos ympärileikkausta vaaditaan Israelin ja Jumalan liittoon tai jopa pelastukseen, niin miten naisille käy? Lähi-idässä naisten ympärileikkausta (FGM) ei harjoitettu ja varhaisin todiste FGM:stä löytyy hellenistisen Egyptin papyruksesta vasta vuodelta 163 e.a.a. Juutalaishistoriassa FGM on tuntematon, mutta poikkeuksen muodostavat Etiopian Beta Israel-juutalaiset.
Ensin Raamatusta löytyvät perustelut ympärileikkaukselle: se on Israelin liitto Jumalan kanssa. Se on etninen markkeri. Se antaa hedelmällisyyttä, suojaa kuolemalta ja myöhemmin helvetiltä. Siirryttäessä antiikista keskiajalle, Cohen summaa ympärileikkauksen idean historialliset muutokset neljään eri kategoriaan: 1) rituaalisesta puhtaudesta pyhyyteen, 2) esinahasta vereen 3) suojelusta pelastukseen ja 4) liitosta sakramenttiin. Paavali aloitti kristillisen antijuutalaisen ympärileikkauksen vastustuksen perinteet ja nojaa neljään argumenttiin: Hänen mukaansa tarvittava ympärileikkaus on metaforinen ”sydämen ympärileikkaus”; Monet Raamatun sankarit olivat ympärileikkaamattomia; ympärileikkaus on varattu vain juutalaisille, kun taas kristinusko ylittää omalla veriuhrillaan kansallisuuksien rajat; kristityt osallistuvat Jeesuksen ympärileikkaukseen uskollaan. Ympärileikkauksen syrjäyttäminen ei kuitenkaan tarkoita Paavalilla naisten yhtäläistä asemaa yhteiskunnassa. Tämän tietää myös Hildegard Bingeniläinen, jonka mukaan naisia ei ympärileikata, sillä he eivät ole itsenäisiä ihmisiä, jonka merkki ympärileikkaus on.
Keskiaikaiset rabbit pyrkivät vastaamaan parhaansa mukaan kristittyjen haasteisiin. Nykyisestä feministisestä näkökannasta 1400-luvun ajattelijan Yom-Tov Lipmann Mühlhausenin näkemys on parhaimpia: miehillä on käskyjä jotka eivät koske naisia (ympärileikkaus) ja naisilla käskyjä jotka eivät koske miehiä (synnytyksen jälkeinen uhraus). Se, etteivät kaikki noudata kaikkia käskyjä, ei vaikuta heidän juutalaisuuteensa (tai pelastukseensa). Vain Israel kansana nouttaa kaikkia käskyjä. Toinen hauska ajatus on Joseph Bekhorin verimystiikka, jossa kuukaustiset rinnastetaan ympärileikkaukseen.
Cohen kirjoittaa niin selkeästi ja johdonmukaisesti edeten, ettei lukijan tarvitse omata aikaisempaa tietoa eksegetiikasta, kirkkohistoriasta, juutalaisesta filosofiasta tai mistään kirjan aiheista. Suosittelen kirjaa kaikille joita ajatushistoria, teologia, sekä nykyaikaan vaikuttavat historialliset ajatukset kiinnostavat.
Luettu: 13.9.17